ابتکار هنرمند اردنی در ساخت ماکت اماکن اسلامی + عکس
کد خبر: 4061016
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۲

ابتکار هنرمند اردنی در ساخت ماکت اماکن اسلامی + عکس

ابتکار یک هنرمند اردنی در ساخت ماکت اماکن تاریخی اسلامی در این کشور با استقبال مردم روبرو شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، آثار سلیمان ابو یحیی، هنرمند با استعداد 50 ساله اردنی که در خلق مجسمه‌های هنری مهارت دارد با استقبال مردمی روبرو شده است. 

او آثار تاریخی دینی و باستانی اردن و فلسطین را شبیه‌سازی می‌کند. ابو یحیی در مصاحبه با الجزیره می‌گوید: در دوران کودکی من بسیار مجذوب طراحی ساختمان‌ها،‌ کاخ‌ها و بناهای باستانی و دینی بودم که این باعث شد در کوچکترین جزئیات ساخت آنها تأمل کنم.

او ادامه می‌دهد: بعد از هر بازدید از یکی از این مکان‌های دیدنی، به نقاشی روی می‌آورم و آزمایش‌های زیادی انجام می‌دهم تا بتوانم طرح‌هایی شبیه آنچه که دیده‌ام را طراحی کنم. من فردی هستم که به زیبایی و قدمت این بناها علاقه دارم و آنها را به شکلی وصف‌ناپذیر دوست دارم.
ابویحیی در زمینه تجارت و خوداشتغالی فعالیت می‌کند، اما با خلق آثار هنری به استعداد خود پی برد. از این رو بر اساس نقشه‌های مهندسی با همکاری مهندسان، به طراحی ماکت‌های معماری ساختمان‌های مسکونی روی آورد.

ابو یحیی اعلام کرد که بر اساس مقیاس ترسیمی یک صدم و با مشورت با مهندسان کار می‌کند و هرگز کار بدون برنامه انجام نمی‌دهد، زیرا اندازه‌گیری‌های تصادفی، زیبایی و جزئیات ماکت را خراب می‌کند.

ابو یحیی برای چندین بنای باستانی از  جمله: شهر پترا، طاق نصر در شهر جرش، کاخ عمره و سایر مکان‌های باستانی ماکت‌های زیبایی ساخته است. او پس از محبوبیت آثار خود در میان اقوام و دوستان و از طریق حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، از یک هنرمند آماتور به حرفه‌ای تبدیل شد و درخواست‌هایی برای اجرای الگوهای هنری از میراث و بناهای مذهبی دریافت کرد.

ابو یحیی می‌گوید: من شیفته زیبایی و منحصربه‌فرد بودن طرح گنبد طلایی در قبه الصخره هستم که بزرگترین بنای اسلامی بیت‌المقدس است.

او یک مکان تاریخی مذهبی یا یک مکان باستانی را انتخاب و برنامه‌ریزی می‌کند تا این اثر را همانطور که در اصل ساخته شده طراحی و اجرا کند. در اجرای ماکت‌ها از مواد مختلفی استفاده شده است که از جمله آنها می‌توان به پلی استر، گچ، خاک رس، مقوا، چوب و رنگ اشاره کرد و گاهی نیز بنا به درخواست مشتری از رزین استفاده می‌شود.

ابویحیی می‌گوید: از انجام این کارها در کارگاه خودم که 15 سال پیش تأسیس کردم، بسیار خوشحالم و هر کار هنری که انجام می‌دهم به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، به خصوص که به دنبال انتقال همه جزئیات هستم تا اثر منحصر به فردی تولید کنم.

این ماکت‌ها دوستداران هنر و میراث فرهنگی را به خود جذب می‌کنند و کسانی هستند که طرح خاصی را درخواست می‌کنند. ابویحیی می‌گوید که بنا به درخواست مشتریان مد‌ل‌هایی در اندازه‌های مختلف می‌سازد و برای بسیاری از طرح‌هایی که ساخته، قالب طراحی کرده تا بتواند دوباره آنها را بسازد. وی افزود: کسانی هستند که آنها را برای زیباتر کردن گوشه‌ای از خانه یا محل کار خود خریداری می‌کنند. 

او می‌گوید وقتی تصمیم گرفت استعداد خود را در طراحی مدل‌های هنری شکوفا کند، مورد تشویق خانواده و دوستانش قرار گرفت که باعث خوشحالی او شد و  فرزندانش در اجرای برخی از آنها به او کمک می‌کنند. او آرزو دارد هنرش در هر خانه اردنی و عرب که دوستدار میراث اسلامی است، جای داشته باشد. 

ابو یحیی اخیراً به آثار هنری خود جنبه‌های جدیدی مانند عنصر نور را اضافه کرده که نشان می‌دهد او مشتاق است تا با حفظ اصل ایده، کارهای خود را به‌روز رسانی‌ کند. وی در پایان می‌گوید: این استعداد ذاتی است و اکتسابی نیست، اما معتقدم هنر اکتسابی نیاز به تمرین زیاد دارد و نتیجه آن در حد قابل قبول است.

هنرمند اردنی

هنرمند اردنی

 

هنرمند اردنی

هنرمند اردنی

انتهای پیام
captcha