مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند/ 30 میلیارد فروش در 12 روز
کد خبر: 4061160
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
با حضور وزیر ارشاد؛

مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند/ 30 میلیارد فروش در 12 روز

مراسم تجلیل از مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد؛ نمایشگاهی که فروش 30 میلیارد تومانی را در دوره بیست و نهم خود تجربه کرد.

مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند/ 30 میلیارد فروش در 12 روز

به گزارش ایکنا، مراسم تجلیل از مدیران بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، دهم خردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی حجت‌الاسلام مهدی شجاع، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر حمایت‌های ویژه و پیگیری‌های مستمرانه و متداوم وزیر ارشاد نبود، نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب به شکل مجازی برگزار می‌شد و این اتفاقِ حضوریِ پرشور، پرشوق، ‌پرنشاط،‌ گرم، امیدبخش، امیدافزا و یأس‌زدا در فضای فرهنگی و قرآنی و مدیریتی کشور رخ نمی‌داد.

معاف تصریح کرد: تأکیدات و حمایت‌های وزیر ارشاد و آرامشی که به ما دادند، در هر دو نمایشگاه قرآن و کتاب باعث کیفیت‌بخشی کار شد. اینکه مردم در هر دو نمایشگاه از یک تفرج معنوی و فرهنگی بهره‌مند شدند، مشحون حمایت‌های وزیر ارشاد بوده است.

معاف تصریح کرد: هیچ دوره‌ای و هیچ سالی مانند امسال در این دو نمایشگاه آرامش از نظر مباحث پشتیبانی، اجرایی، اداری و مالی را شاهد نبوده‌ایم. این اتفاق مهمی بود و نشان دهنده علاقه دوستان به قرآن بوده است. از هدایت‌های شورای سیاستگذاری تشکر کرده و از دوستانی که در نهادهای مختلف همکاری داشتند نیز قدردانی می‌کنم. جا دارد به طور خاص از شورای عالی قرآن و رئیس محترم این شورا نیز قدردانی ‌کنم، ایشان در یک جلسه حضوری اعلام کردند که مقام معظم رهبری خواستار برپایی نمایشگاه هستند و دوست دارند چراغ نمایشگاه روشن باشد.

ارائه گزارشی از نمایشگاه بیست و نهم

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم محمدمهدی عزیزاده، قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ارائه گزارشی از این رویداد پرداخت و گفت: موافقت ستاد ملی کرونا با برگزاری حضوری نمایشگاه در دهه اول اسفندماه ابلاغ شد و بر همین اساس تا زمان افتتاح رسمی آن، 32 روز کاری زمان داشتیم. جلسه شورای سیاستگذاری بعد از نهایی شدن شعار نمایشگاه که «قرآن، کتاب امید و آرامش» بود، با حضور مدیران منتخب کشور برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری چهار جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه قرآن، افزود: در این جلسات بررسی و نهایی سازی کلان و کلیات بخش‌ها انجام شد و بر اساس آنچه ثبت شده است، 184 جلسه نیز با بخش‌ها و کمیته‌ها برگزار شد و در نهایت حاصل کار برگزاری این جلسات برپایی نمایشگاهی با 28 بخش و 11 کمیته بود که در شب میلاد امام حسن(ع) توسط رئیس مجلس افتتاح شد.

عزیززاده به برگزاری بیست و هفتمین دوره آئین تکریم خادمان قرآن اشاره و اظهار کرد: در این دوره بعد از سال‌ها شاهد بازگشت دوباره این آیین به متن نمایشگاه قرآن بودیم و طی آن از 12 خادم برجسته قرآنی تجلیل به عمل آمد.

میزان بازدید مسئولان از نمایشگاه

قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: در ایام برپایی نمایشگاه قرآن 13 عضو هیئت دولت، 81 نماینده مجلس و تقریباً اکثر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصلی امام خمینی(ره) حضور یافته و به بازدید از این رویداد پرداختند. این نمایشگاه، مجموعاً 408 عامل اجرایی داشت که شامل ‌39 مدیر ارشد، 213 همکار در بخش‌های محتوایی و 156 همکار در کمیته‌های پشتیبانی می‌شود.

مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند/ 30 میلیارد فروش در 12 روز

وی افزود: در بخش نشر مکتوب 60 غرفه، در بخش عفاف و حجاب 160 غرفه و در بخش عرضه محصولات فرهنگی نیز 40 غرفه فعالیت داشت. بخش‌های فروشگاهی امسال یک رکورد فروش خوبی را ثبت کردند، بر اساس گزارش دقیقی که از تراکنش‌های ثبت شده به دست آمده است، در مجموع 30 میلیارد تومان فروش محصولات و آثار قرآنی را داشته‌ایم. بالاترین فروش در بخش عفاف و حجاب مربوط به موسسه حجاب‌گستر با 260 میلیون تومان فروش و بیشترین فروش در بخش ناشران نیز مربوط به انتشارات پیام عدالت با 214 میلیون تومان بوده است.

نگاهی به بازدیدهای نمایشگاه بیست و نهم در فضای مجازی و حقیقی

عزیززاده با اشاره به بازدید حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از نمایشگاه قرآن، بیان کرد: بالاترین بازدید مربوط به روز 21 ماه مبارک رمضان است که 108 هزار بازدیدکننده به ثبت رسیده است. به طور متوسط هر شب شش هزار و جمعاً 78 هزار بسته افطاری در محوطه نمایشگاه بین بازدیدکنندگان پخش شده است.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: در ایام برپایی نمایشگاه قرآن، 33 نشست تخصصی داخلی و یک همایش ملی به صورت حضوری برگزار شد. در مجموع نیز 18 سازمان دولتی و 23 مؤسسه قرآنی در این دوره حضور داشتند. نمایش 350 اثر هنری، 117 اجرای نمایش و تئاتر، 49 نمایش فیلم و 14 اجرای سرود از دیگر فعالیت‌های نمایشگاه قرآن بوده است. بیش از دو هزار ساعت مشاوره رایگان نیز در این دوره ارائه شده و 21 موسسه فعال در حوزه مجازی خدمات خود را ارائه داده‌اند. در مجموع نیز از هشت محصول در طول نمایشگاه رونمایی شد.

وی افزود: بخش بین‌الملل امسال به صورت مجازی برگزار شد و طی آن شاهد برگزاری 12 وبینار تخصصی بودیم؛ در این نشست‌ها 50 استاد شاخص شرکت داشتند که 30 نفر آن‌ها از 17 کشور دنیا به صورت برخط حضور داشتند. امسال تلویزیون اینترنتی نمایشگاه برای اولین بار راه‌اندازی شد که 85 ساعت برنامه زنده داشت و 51 هزار بازدید برای آن ثبت شده است. میزان بازدید از سایت نمایشگاه نیز یک میلیون بازدید بوده است. همچنین 118 ساعت گزارش و برنامه از رسانه ملی پخش شده و 2483 گزارش و خبر در فضای مجازی منتشر شده است.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم محمدعلی خواجه‌پیری، محمدرضا پورمعین و حمید مجیدی‌مهر از مدیران حاضر در نمایشگاه قرآن به بیان نکات کوتاهی در مورد این نمایشگاه پرداختند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

  • هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود نیاز به تکامل دارد
  • صرف حضور مردم بعد از دو سال از نکات مثبت نمایشگاه قرآن بود
  • تأکید بر راه‌اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن 
  • برای ارتقاء کیفیت نمایشگاه مخالفان و منتقدین می‌توانند بسیار به ما کمک کنند
  • با وجود زمان بسیار کوتاه ابلاغ برگزاری نمایشگاه قرآن تا زمان افتتاح آن اما شاهد برپایی نمایشگاه مطلوبی بودیم 
  • بخش زیادی از موفقیت نمایشگاه قرآن به دلیل حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است 
  • برنامه‌ریزی و تدارک بهتر برای برپایی نمایشگاه سی‌ام 
  • تأکید بر تبلیغات و اطلاع‌رسانی مطلوب نمایشگاه
  • استفاده از پوسترهای کم‌نظیر و زیر پوشش بردن فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی مطلوب
  • تنها کشور برگزار کننده نمایشگاه قرآن ایران است و همین مسئله می‌طلبد بخش بین‌الملل بسیار تقویت شود
  • تأکید بر احداث مکانی اختصاصی برای نمایشگاه و مسابقات قرآن 
  • کم رنگ بودن محتوای قرآنی با موضوع کودک و نوجوان در فضای مجازی
  • موضوع قرآن و عترت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد
  • شکل‌گیری بالاترین تعامل بین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد
  • راه‌اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن حتماً جدی گرفته شود
  • نمایشگاه قرآن رویداد وزارت ارشاد نیست، بلکه رویداد نظام و مورد نظر شخص مقام معظم رهبری است

مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند/ 30 میلیارد فروش در 12 روز

بر اساس گزارش ایکنا، در بخشی دیگری از این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما در اوایل اسفندماه چشم انداز روشنی از بیماری کرونا در کشور نداشتیم و پیش‌بینی آینده بسیار سخت بود، گفت: برخی بدبینانه نگاه می‌کردند و مرتب هشدار می‌دادند که با سفرهای نوروزی سویه جدی و تشدید وضعیت در فروردین و اردیبهشت‌ماه رخ خواهد داد و کشور به وضعیت بدتری مبتلا خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این وجود و بر اساس عضویتی که در ستاد ملی کرونا داشتم، با همراهی دوستان در کمیته‌های مختلف پیش‌بینی کردیم که واکسیناسیون سراسری، سفره این بیماری را جمع خواهد کرد. این تصمیم، کار بزرگی بود و حیف است اگر از کسانی که در این راه زحمات زیادی کشیده‌اند، یاد نکنیم.

وی افزود: در آغاز راه دولت، روزانه ۷۰۰ نفر از هموطنانمان را به دلیل بیماری کرونا از دست می‌دادیم اما امروز با تزریق بیش از ۱۵۰ میلیون دُز واکسن، بیماری کنترل شده است. برگزاری نمایشگاه قرآن در این شرایط بسیار معنادار بوده و به تبع در ماه رمضان نشاط معنوی و دینی برای جامعه بسیار لازم بود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه اگر جا برای بروز و ظهور فعالیت‌های دینی کم شود، فضا برای تحلیل‌های ناشیانه باز می‌شود،‌ گفت: در این شرایط هر کسی چهار عدد و رقم را کنار هم می‌گذارد و به سیاه‌نمایی در مورد دین‌گریزی و دور شدن مردم از دین می‌پردازد، چرا که بر اساس آنچه جلوی چشم بوده، موضوع را تحلیل کرده‌ است.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این مراسم از مدیران بخش‌های مختلف بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha