حمایت از رویدادهایی که استادان قرآنی طراح و متولی آن باشند
کد خبر: 4084416
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
علیرضا معاف بیان کرد:

حمایت از رویدادهایی که استادان قرآنی طراح و متولی آن باشند

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف امسال تحولات بزرگی را در حوزه‌های مفهومی و بخش بانوان خواهد داشت، گفت: مسابقات ازجمله موضوعاتی است که در آن موازی‌کاری اشکال ندارد و از رویدادهایی که بزرگان و استادان قرآنی طراح و متولی آن باشند، حمایت می‌کنیم.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی در قالب برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات گفت: مسابقات یکی از بهترین عرصه‌های استعدادیابی، رشد و پرورش نخبگان‌ است. بسیاری از کسانی که امروز در جریان‌سازی قرآنی کشور مؤثرند از مسابقات برخاسته‌اند و از این مسیر به قرآن گرایش پیدا کرد‌ند و همچنان در محضر مصحف شریف ماندند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، تأسیس یا تقویت مسابقات قرآن است، اظهار کرد: البته امروزه ضرورتی به راه‌اندازی رقابتی جدید نیست، چراکه حرکت‌‌های خوب و خالصانه‌ای از سوی مجموعه حاکمیتی و مردمی در حال اجراست.

دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم افزود:‌ مسابقات ملی و بین‌المللی سازمان اوقاف، مسابقات ملی و بین‌المللی مشکات، مسابقات آموزش و پرورش، انواع جشنواره‌های قرآنی دانشجویان و طرح ملی حفظ نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و طرح حفظ قرآن جهاددانشگاهی(طرح قرآنی مشکوة سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور) و غیره از جمله مسابقات در حال برگزاری کشور است.

معاف تصریح کرد: برای رشد استعداد افراد مستعد در یک فرایند عادلانه و عالمانه و برای آن که به شکل گلخانه‌ای و رانتی این اتفاق رخ ندهد، باید به مسابقات نگاه ویژه‌ای داشت و چه در تبلیغ و ترویج و چه حمایت، برنامه‌ریزی و اقدام داشت.

ویژگی نخبه‌پروری مسابقات

وی ادامه داد: معرفی قله‌های قرآنی، دامنه‌ها را نیز توسعه می‌دهد. تعبیر قهرمانان قرآنی که چند سال پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند از مسیر همین مسابقات می‌گذرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم افرادی را به صورت الگو یا به تعبیر امروزی در فضای رسانه، سلبریتی داشته باشیم، باید افراد از یک مسیر عادلانه و حقیقی وارد کوره‌ مسابقات شده و آبدیده شوند، گفت: اینگونه عیار کارشان مشخص می‌شود و می‌توان به عنوان یک قهرمان قرآنی شناسایی و معرفی کرد. در معاونت قرآن حمایت نرم‌افزاری از مسابقات را در دستور کار داریم.

بررسی ارتقای کیفی و کمی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساماندهی مسابقات قرآن گفت: معاون قرآن و عترت، نائب‌رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور است که دبیرخانه ستاد در سازمان اوقاف و امور خیریه مستقر است. البته سازمان اوقاف هم از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد است. ارتباطی تنگاتنگ و صمیمی با رئیس سازمان اوقاف و همچنین رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داریم. البته مقرر شد در جلسه آتی ستاد عالی، راجع‌ به ارتقای کیفی و اعتلای کمی مسابقات در کشور بحث و بررسی شود.

وی با بیان اینکه مسابقات ملی اوقاف، امسال تحولات بزرگی خواهد داشت، گفت: این مسابقات در حوزه‌های مفهومی، مفاهیم توسعه پیدا کرده و در حوزه بانوان اتفاقات خوبی رخ داده است.

جامعه قرآنی متولی مسابقات باشند

معاف تاکید کرد:‌ اصل این است که مسابقات با نقش‌آفرینی خود قرآنیان انجام شود و اگر اساتید و بزرگان قرآنی به میدان بیایند، متولی شده و مسابقه‌ای را در حوزه تفسیر، ترجمه و حتی قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ قرآن شکل دهند، مورد حمایت وزارت ارشاد خواهند بود. مسابقات قرآن ازجمله موضوعاتی است که در آن موازی‌کاری اشکال ندارد و هر چه تعداد مسابقات معتبر، فنی و حرفه‌ای بیشتر شود، بهتر خواهد بود.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha