وصیت‌نامه امام خمینی(ره)؛ کتاب جامعی برای تمام ملل اسلامی
کد خبر: 4061888
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

وصیت‌نامه امام خمینی(ره)؛ کتاب جامعی برای تمام ملل اسلامی

استاد اخلاق دانشگاه بوعلی سینا به بیان اصول اخلاقی و معرفتی امام خمینی(ره) در وصیت نامه‌اش پرداخت و گفت: وصیت‌نامه امام خمینی(ره) توصیه‌ای برای تمام ملل اسلامی است.

علی اکبر عروتی موفق استاد دانشگاه بوعلیعلی‌اکبر عروتی موفق، استاد علوم اخلاق دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه وصیت نامه سیاسی-الهی امام (ره)، اختصاص به ملت ایران و گروه خاصی ندارد، اظهار کرد: این وصیت‌نامه توصیه‌هایی برای تمام ملل اسلامی و مظلومان جهان از تمامی مذاهب است که با عناوین مختلف منشور انقلاب، صحیفه استقلال و یا زبور حکومت اسلامی نام گرفته است به طوری که می‌توان ابراز کرد این کتاب، هیچ نکته‌ای را در باب ارشاد انسان انقلابی فروگذار نکرده است.

وی یادآور شد: وصیت نامه ایشان عصاره‌ای از دیدگاه‌های یک فقیه برجسته و اسلام شناس راستین است که خلاصه‌ای از معارف الهی را در این وصیت نامه جای داده است بنابراین بی‌تردید در تربیت نسل مورد انتظار اسلام موثر واقع می‌شود.

ولایت و امامت؛ مهم‌ترین اصل وصیت‌نامه امام

وی توجه به اصل ولایت و امامت را از مهم‌ترین اصول وصیت‌نامه ایشان برشمرد و گفت: ایشان در وصیت‌نامه خود تبیین دقیقی از حدیث ثقلین ارائه می‌کنند و تاکید دارند که ثقل اصغر و ثقل اکبر در ایجاد وحدت در جامعه اسلامی موثر است.

وی ادامه داد: آنچه که امروزه ما در دنیا به آن نیاز داریم این است که مسلمانان با توسل به ثقل اصغر و ثقل اکبر یعنی  قرآن و عترت بتوانند یک وحدت در دنیای کنونی شکل دهند اما متاسفانه به علت بی‌توجهی برخی کشورهای اسلامی به ویژه سران آنها به حدیث ثقلین و عدم توجه به ولایت موجب  شده در جهان اسلام تشتت داشته باشیم علاوه بر این موجب شده برخی زیر بیرق اسرائیل قرار بگیرند و از مذاکره و ارتباط با آنها دم بزنند. این موضوع یکی از اصول توصیه‌ای امام بوده که متاسفانه هنوز تحقق پیدا نکرده است.

عروتی با اشاره به اینکه ایشان در وصیت‌نامه خود به منابع مهم اسلام از جمله نهج‌البلاغه، مصحف فاطمه الزهرا،  صحیفه سجادیه و دیگر ادعیه ائمه بسیار تاکید داشتند، افزود: مهدویت موضوع مهمی در اسلام است که امام در وصیت‌نامه خود به آن تاکید می‌کنند. در طول سالیان گذشته برای تبیین این موارد و احیای ادعیه اقدامات خوبی صورت گرفته اما نیازمند این هستیم که در سطح گسترده‌تری مذهب شیعه را به جهانیان معرفی کنیم.

استاد علوم اخلاق دانشگاه بوعلی سینا گفت: بزرگداشت حماسه عاشورا و جاودانگی این حماسه از موارد مهمی بوده که در وصیت نامه سیاسی امام به طور ویژه به آن پرداخته شده است. در طول سالیان گذشته یکی از اقدامات خوبی که در این راستا انجام گرفته برای معرفی عاشورا به جهانیان، حماسه پیاده روی اربعین بوده است. این نکته‌ای است که موجب زنده نگه داشتن مکتب عاشورا بوده است.

وی انجام تعلیم و تهذیب را از فرازهای مهم وصیت‌نامه امام برشمرد و گفت: ما که دایه‌دار تمدن نوین اسلامی هستیم باید بتوانیم در زمینه تعلیم و تربیت نسل جوان گام‌های اساسی برداریم تا بتوانیم نسل جوان را به عنوان الگو عرضه کنیم.

استقلال، خودکفایی و حمایت از مستضعفین

عروتی گفت: استقلال و خودکفایی، حمایت از مستضعفین، آمیختگی دین و سیاست، وحدت و یکپارچگی در درون، آزادی معقول و مشروع، ولایت فقیه و ارتباط علم و دین از نکاتی است که مورد توجه امام خمینی (ره) بوده که باید مجموعه دولت‌مردان از وصیت‌نامه امام الگوبرداری کرده و در راستای نکات ارائه شده در این منشور حرکت کنند.

وی تاکید کرد: در زمینه استقلال و خودکفایی در برابر شرق و غرب تاکنون اقدامات خوبی در حوزه‌های اقتصاد، نانو، صنایع هسته‌ای، موشکی و برخی از قسمت‌های علوم پزشکی پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته اما در برخی قسمت‌ها دچار ضعف هستیم که در جهت استقلال و خودکفایی به همگرایی بیشتری نیاز داریم.

عروتی گفت: در حوزه حمایت از مستضعفان فعالیت‌های خوبی انجام گرفته اما با الگوی امام فاصله داریم. استضعاف از دیدگاه امام در ابعاد مختلف فکری، عقیدتی، سیاسی، اقتصادی و ... مطرح است که باید آحاد جامعه برای رفع این استضعاف همکاری کنند.

استاد علوم اخلاق دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: آمیختگی دین و سیاست از موضوعات مهمی است که امام در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود تاکید فراوانی به آن داشته‌اند. این مبحث نیازمند تبیین درستی است که برای نسل جوان باید داشته باشیم چراکه در اثر تهاجم فرهنگی غرب و ایجاد مشکلات اقتصادی موجب شده تصور نادرستی برای جوانان ما ایجاد شود. علاوه بر این بد عمل کردن مسئولین و برخی مسائل جهانی بر این دیدگاه نادرست جوانان دم می‌زند.

وی همگرایی درونی با ادیان و مذاهب مختلف را از نکات مورد تاکید وصیت‌نامه امام مطرح کرد و گفت: تاکنون همزیستی مسالمت آمیزی در جامعه کشور داشته‌ایم که باید در جهت حفظ وحدت و یکپارچگی این همگرایی را تقویت کنیم. همچنین امام(ره) در برقراری روابط سالم با ملت‌های دیگر تاکیدات فراوانی داشته‌اند باید مسئولین بر اساس اصل حکمت، مصلحت این روابط را گسترش دهند.

عروتی یادآور شد: یکی از فرازهای وصیت‌نامه امام آزادی‌های معقول است. امام آزادی در ابعاد مختلف را به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهد و بر این باور است اسلام منادی آزادی است. ما باید بتوانیم زمینه آزادی معقول و مشروع جامعه را بیش از گذشته فراهم کنیم تا احزاب و گروه‌ها و مطبوعات بتوانند حرف خود را آزادانه بزنند.

وی در پایان ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه و پیشرفت علمی مسلمانان را از دغدغه‌های مهم امام(ره) در وصیت‌نامه خود برشمرد و گفت: ما باید بیش از گذشته این دو نهاد را به یکدیگر نزدیک کنیم تا این دو بال ارزنده بتوانند رشد علمی و معنوی جامعه را فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha