نگاه دین به زن و مرد از منظر کمال‌گرایی است
کد خبر: 4062146
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷

نگاه دین به زن و مرد از منظر کمال‌گرایی است

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات که می‌فرماید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»، بیان کرد: نگاه خدا به زن و مرد، نگاهی کمال‌گرا است و خداوند انسان را خلق کرد تا انسان توان بزرگ‌شدنش را بالا ببرد و قدرت جذب خوبی‌ها را در خود رشد دهد.

نگاه دین به زن و مرد از منظر کمال‌گرایی است

مینا مهدوی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) که فرمودند «به کودکان خود از کودکی حب اهل‌بیت را بیاموزید»، اظهار کرد: باید به فرزندان خود دوست‌داشتن حضرات معصومین را یاد بدهیم، چرا که منشأ انجام یا عدم انجام فعل در انسان، به همان حب و بغض وی باز می‌گردد. وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد خود را به او نزدیک کرده و شبیه او می‌شود.

مدیر مؤسسه آموزشی فرهنگی گوهرشاد با بیان اینکه دوست داشتن یک فرد موجب می‌شود به افعال وی توجه ویژه داشته و با تقلید از آن، به‌نوعی هم‌رنگ او شویم، اظهار کرد: باید توجه داشت که نمی‌توان الگوها را به فرزندان تحمیل کرد، بلکه باید بذر محبت به آنان را از کودکی در قلوب کودکان کاشت و پرورش داد. لازمه این امر نیز، ابتدا شناخت جامع خودمان از الگوی مدنظر است.

مهدوی با تأکید بر اینکه تمام کمالات و زیبایی‌ها، در تمام اعصار زیباست، مطرح کرد: افعال زیبا در همه اعصار تحسین شده هستند و بالعکس. شاخصه‌ها تغییر نکرده و در بحث معصوم‌شناسی و الگوشناسی نیز شاخصه‌های ثابتی داریم. باید برای دخترانمان، صفات بی‌نظیر الگویی چون حضرت معصومه(س) را بازگو کرد. همان بانویی که نامشان فاطمه بود اما از سوی برادر معصومشان امام‌رضا(ع)، معصومه خطاب می‌شد.

وی ادامه داد: معصومه کسی است که خطایی مرتکب نشده و هیج‌کس از دست و زبان وی آسیب نمی‌بیند. چنان‌که در روایتی آمده که زیارت حضرت معصومه(س) به منزله زیارت حضرت زهرا(س) است، که این مقام و منزلت این بانو را نشان می‌دهد که کریمه اهل‌بیت نام گرفته است.

مهدوی بیان کرد: در همین راستا وقتی که تعریف درستی از یک الگوی زیبا چون این بانو ارائه شود، ناخودآگاه نسبت به وی علاقه‌مندی به‌وجود می‌آید و این رسالت مادران است که از کودکی، شناخت درستی به فرزندان ارائه کنند و لذت توسل و دوستی با اهل‌بیت را به فرزندان بچشانند.

این دانش‌آموخته فقه و اصول با اشاره به نگاه دین به جنسیت انسان‌ها، تصریح کرد: در ارائه درست تعریف دین از جایگاه زن و مرد، این‌گونه مطرح می‌شود که لفظ زن و مرد صرفاً مختص دنیا بوده و به محض فرارسیدن مرگ و مفارقت روح، ظرف زن‌بودن و مرد‌بودن محو شده و از بین خواهد رفت و آن‌جاست که به کمالات روح توجه می‌شود.

مهدوی به آیه ۱۳ سوره حجرات اشاره کرد و گفت: در این آیه شریفه آمده است «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ». یعنی نگاه خدا به زن و مرد، نگاهی کمال‌گرا است و خداوند انسان را خلق کرد تا انسان توان بزرگ‌شدنش را بالا ببرد و قدرت جذب خوبی‌ها را در خود رشد دهد.

مدیر مؤسسه آموزشی فرهنگی گوهرشاد با تأکید بر اینکه باید هویت خود را شناخت و برای آن ارزش قائل شد، تصریح کرد: خدای تبارک و تعالی بر هویت ما اشراف داشته و می‌داند که در چه ظرفی به کمال می‌رسیم. اگر خدای متعال ما را زن یا مرد خلق کرده، بدان افتخار کنیم و موجب افتخارآفرینی وجودمان شویم و در هر ظرفی که هستیم بهترین و زیباترین خود باشیم.

وی در پایان به اهمیت رسالت مادران اشاره کرد و افزود: خدای متعال مادر را دروازه‌ای برای خلق انسان قرار داد. یک زن، کارخانه انسان‌سازی است که این زیباترین شکوفایی یک انسان است. ان‌شالله مادران، فرزندانی با خصوصیات اخلاقی ارزشمند تربیت کنند و بتوانند با یاورپروری درست، یاوران حقیقی برای یاری امام عصر(عج) پرورش دهند تا سلامی حقیقی به فرمانده حقیقی عالم امکان تقدیم کنند.

انتهای پیام
captcha