لذت انس با قرآن در پرتال مجازی آستان حضرت معصومه‌(س) + فیلم
کد خبر: 4062287
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

لذت انس با قرآن در پرتال مجازی آستان حضرت معصومه‌(س) + فیلم

کاربران و علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی با عضویت در مرکز قرآن و حدیث ضمن اینکه از اساتید قرآنی بهره‌مند می‌شوند، لذت یادگیری و انس با قرآن و عترت را در جوار حضرت فاطمه معصومه‌(س) به صورت مجازی تجربه خواهند کرد.

لذت یادگیری و انس با قرآن در جوار حضرت معصومه‌(س) به صورت مجازیبه گزارش ایکنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، برنامه‌های قرآنی در کشور ما نسبت به گذشته بسیار پررنگ شد و دستگاه‌های متولی ترویج فرهنگ قرآن کریم اقدامات متنوع و قابل توجهی را در امر اطلا‌ع‌رسانی، آموزش و فعالیت قرآنی انجام دادند. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید این روند روزبه‌روز گسترش پیدا کرد تا جایی که بخش گسترده‌ای از فعالیت‌ نهاد‌ها و دستگاه‌های قرآنی در فضای مجازی اجرا می‌شود و متولیان امور قرآنی کشور تصمیمات بزرگی را برای ارائه خدمات گسترده‌تر به مخاطبان خود در این قالب گرفته‌اند. 

هنوز با هدف و نقطه ایده‌آل استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نو در این عرصه فاصله بسیاری داریم، اما با توجه به پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، موضوع بهره‌مندی از فضای مجازی، اهمیت ویژه‌ای یافت که نمی‌توان نقش آن را در تبلیغ و شناساندن مبانی دینی و  ارتقای آموزه‌های قرآنی نادیده گرفت؛ موضوعی که توجه به آن می‌تواند امر تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآنی را در کشور به شیوه آسان‌تری محقق کند.

حالا و همزمان با ایام دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) بر آن شدیم تا پرتال جامع آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) را به عنوان یکی از مجموعه‌ وب‌سایت‌ها و سامانه‌های تحت وب فعال آستان مقدس قم در امر آموزش و ترویج آموزه‌های قرآنی معرفی کنیم؛ پرتالی که توانسته است کاربران و زائران بسیاری را در فضای مجازی از خدمات ارائه‌شده بهره‌مند کند.

پرتال جامع آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) شامل بخش‌ها و زیربخش‌های متنوع و مختلفی از جمله صفحه نذورات، پخش زنده، بخش جوان نو، کتابخانه دیجیتال، حرم‌نما و بخش آموزش مجازی قرآن و حدیث است که در اینجا قصد داریم فعالیت‌های مجازی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) را معرفی کنیم. این پرتال برای آن دسته از علاقه‌مندان به کسب علوم و معارف قرآن که امکان حضور در کلاس‌های آموزش حضوری این مرکز را ندارند، دوره‌هایی را به صورت غیرحضوری و مجازی با موضوعات متنوع قرآنی و معارفی در نظر گرفته که شیوه ارائه و گستردگی آن قابل توجه است.

این وب‌سایت با بهره‌گیری از ظرفیت معنوی عظیم بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) و با هدف تحقق چشم‌انداز ترسیم‌شده برای آن آستان مقدس و گسترش فرهنگ ناب اسلامی بر پایه تعالیم حیات‏‌بخش قرآن و عترت، از طریق برگزاری دوره‌‏های آموزشی و تربیتی، در قالب فضای مجازی فعالیت خودش را از بهمن ۱۳۸۹ آغاز کرده است. در این بخش به‌منظور آسان‌سازی آموزش‌های قرآنی و معارفی برای آن دسته از افرادی که امکان حضور در دوره‌های آموزش حضوری را ندارند، از سال ۱۳۹۴ دوره‌های آموزش غیرحضوری بدون محدودیت سنی و مدرک تحصیلی در فضای مجازی در قالب سایتی به نشانی اینترنتی qhkarimeh.ir آغاز شد.

آموزش غیر حضوری برای سطح عمومی رشته‏‌های قرآن و معارفی با ارائه محتوای آموزشی و کمک‌آموزشی مربوطه و مشاوره آموزشی اساتید انجام و نیز در تاریخ‌‏های معیّن برای کسانی که در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند آزمون برگزار می‌‌شود و در نهایت برای افرادی که موفق به کسب نمره قبولی شوند، گواهی‌نامه پایان دوره صادر می‌شود.

لذت یادگیری و انس با قرآن در جوار حضرت معصومه‌(س) به صورت مجازی

کاربران و علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی با عضویت در مرکز قرآن و حدیث ضمن اینکه از اساتید با تجربه بهره‌مند می‌شوند لذت یادگیری و انس با قرآن و عترت را در جوار حضرت فاطمه معصومه‌(س) به صورت مجازی تجربه خواهند کرد. در این بخش دوره‌های تخصص آموزش قرآن به صورت آنلاین و آفلاین و کاملاً رایگان برای مخاطبان در نظر گرفته شده که ضمن دسترسی ساده و آسان، امکانات بسیار خوبی را برای آن‌ها فراهم کرده است.

لذت یادگیری و انس با قرآن در جوار حضرت معصومه‌(س) به صورت مجازی

شیوه عضویت و استفاده از خدمات این پرتال بسیار آسان است و افراد برای استفاده از کلاس‌های آموزشی مرکز قرآن و حدیث، باید در سامانه آن ثبت‌نام کنند. برای ثبت‌نام نیز کافی است یک شماره تلفن همراه در اختیار داشته باشند. محتوای دوره‌های آموزش مجازی در بخش مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) به صورت الکترونیکی ارائه شده است و در هر زمان و مکان به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در این وب‌سایت افراد پس از شرکت در دوره‌های آموزش مجازی، در آزمون آنلاین آن دوره شرکت می‌کنند و در لحظه از میزان امتیاز خود مطلع خواهند شد و بلافاصله گواهی‌نامه الکترونیکی پایان دوره برای آن‌ها صادر می‌شود. از جمله اساتید گروه تربیت مربی و ارتقای اساتید در این سامانه می‌توان به محمدرضا شهیدی‌پور، علی قاسمی، محمد حاج‌ابوالقاسم، حمید صفارهرندی، حیدر کسمایی و  سیدمهدی هاشمی اشاره کرد.

لذت یادگیری و انس با قرآن در جوار حضرت معصومه‌(س) به صورت مجازی

آموزش ویدئویی درست‌خوانی و روانخوانی، صحت قرائت، تثبیت، آموزش ویدیویی تجوید، آموزش صوت و لحن و معارف اعتقادی و تربیتی از جمله دسته‌بندی‌های آموزشی این سامانه قرآنی است. در بخش آموزشی ویدئویی نیز کاربر با درست‌خوانی و روان‌خوانی قرآن، صدا‌ها، علامت‌ها، حروف ناخوانا و سایر آموزش‌های ویژه قرائت قرآن آشنا می‌شود. در پایان قرآن‌آموز بعد از کسب آمادگی لازم، به صورت مجازی و تلفنی در آزمون پایان این دوره شرکت خواهد کرد.

برآورده کردن نیاز تمامی مخاطان از کودک تا جوان یکی از مهمترین قابلیت‌های این پرتال است. کاربران در هر مقطع سنی و در هر فرصتی می‌توانند از کلاس‌های آموزشی این مرکز بهره‌مند شوند، چراکه تمامی این موارد در آموزش‌ها گنجانده شده است. بنابراین، شاید بتوان گفت که یکی از قابلیت‌های ممتاز و ویژه این پرتال نسبت به سایر پرتال‌های قرآنی، امکان زمان‌بندی و مشخصه‌ سنی و جنسیتی در برگزاری کلاس‌های مجازی باشد.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha