نگاهی به تربیت دینی از دیدگاه امام رضا(ع)
کد خبر: 4063303
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

نگاهی به تربیت دینی از دیدگاه امام رضا(ع)

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: یکی از بهترین روش‌ها در تربیت انسان توجه به زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) است و امام رضا(ع) در این باره توصیه دارند که به سمت انتقال کلمات زیبا و حقایق ناب ائمه(ع) باشیم چراکه همه‌ آن‌ها با طبیعت و فطرت انسان سازگاری دقیقی دارد.

حجت‌الاسلام حسن عسکری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان

حجت‌الاسلام حسن عسکری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، به تربیت دینی از دیدگاه امام رضا(ع) پرداخت و گفت: یکی از بهترین روش‌ها در تربیت انسان توجه به زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) است و در این ارتباط در روایتی از امام رضا(ع) آمده است: «عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا(ع) يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا: عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا(ع) نقل می‌کند، حضرت می‌فرمود: رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می‌کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می‌کند؟ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد بگیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر زیبایی و حقایق کلام ما را بدانند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد»(عيون أخبار الرضا عليه‌السلام، ج‏۱، ص: ۳۰۷).

وی ادامه داد: اگر ما نگاه زیباشناختی به دین داشته باشیم بهتر می‌توانیم این کلام را منتقل کنیم زیرا انسان زیبایی‌ را دوست دارد و هراندازه ما بتوانیم زیبایی کلام ناب ائمه اطهار(ع) را به نسل امروزی منتقل کنیم نوجوانان و جوانان شیفته‌ این زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) خواهند شد.

حجت‌الاسلام عسکری با بیان اینکه دلیل ابراز علاقه غیر مسلمان به مجالس امام حسین(ع) بیان زیبای حماسه عاشورا و تبیین آن است، افزود: توجه به ظرفیت هنر در انتقال زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) نقش بسیاری دارد و قالب‌های مختلف هنری مثل فیلم، سریال، انیمیشن، شعر، نثر و غیره تأثیرگذاری بسیاری در بیان مطالب ائمه(ع) دارند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: دین ما سرشار از زیبایی است و ظرفیت زیادی دارد اما همه‌ی آن زیبایی‌ها به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های زیبای هنری آشکار نشده است و سبک آموزش‌های دینی در مدارس و دانشگاه‌ها در انتقال این معارف به نحوی زیبا دچار ضعف‌های جدی است.

وی افزود: دانشجو و دانش‌آموزی که براهین عقلی را تجربه می‌کند، در کنار استدلال‌های عقلانی در مباحث دینی و معرفتی باید زیبایی‌هایی که احساسات او را تحریک می‌کند را نیز بشناسد و اگر این زیبایی‌ها و محبوبیت به جوانان منتقل شود قطعاً رفتار جوانان برای الگوگیری از زندگی ائمه اطهار(ع) تغییر پیدا می‌کند و تلاش می‌کنند رفتاری شبیه ائمه(ع) داشته باشند.

حجت‌الاسلام عسکری با بیان اینکه همانگونه که اگر گناه زیبا جلوه کند افراد را جذب می‌کند اگر امر ثواب را به زیبایی نشان دهیم افراد جذب آن می‌شوند، گفت: این یکی از ظرفیت‌هایی است که در کلام امام رضا(ع) به آن اشاره شده و حضرت توصیه دارند که به سمت انتقال کلمات زیبا و حقایق ناب ائمه(ع) باشیم چراکه همه‌ آن‌ها با طبیعت و فطرت انسان سازگاری دقیقی دارد.

وی با تأکید بر بیان زشتی‌ها و عوارض ناگوار دور بودن از خدا برای نوجوانان و جوانان، گفت: اگر انسان به درک درستی از زشتی‌های دور بودن از خدا برسند و احساس بدی نسبت به این دور شدن از خدا در وجودشان شکل بگیرد، تمایلی به اموراتی که مانع اتصال آن‌ها به خداوند می‌شود ندارند و اگر بخواهیم از گناه و زشتی‌ها خلاص شویم باید زیبایی‌های ارتباط با خدا و انس با معارف دینی و سبک زندگی اسلامی را به ذائقه نسل امروزی نزدیک و به آن‌ها منتقل کنیم.

انتهای پیام
captcha