تعامل با آژانس در کنار افشاگری از روابط گروسی با صهیونیست‌ها + صوت
کد خبر: 4063481
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
پیشنهاد بهشتی‌پور برای مدیریت مذاکرات وین؛

تعامل با آژانس در کنار افشاگری از روابط گروسی با صهیونیست‌ها + صوت

کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران گفت: بهترین کار این است که وارد درگیری با آژانس نشویم و به نفع ماست که با آژانس به منزله یک نهاد حقوقی بین‌المللی تعامل داشته باشیم. البته می‌توانیم افشاگری کنیم که رافائل گروسی رابطه ویژه‌ای با اسرائیل و آمریکا دارد و به نوعی آلت دست آنهاست.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و نوع واکنش ایران به آن و تأثیر این اقدام بر ادامه مذاکرات وین گفت: اتفاقات بین ایران و آژانس مجزا از مذاکرات وین است و اینها دو مسیر کاملاً متفاوت هستند که البته بر روی هم تأثیرگذارند. به عبارتی اگر مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد مطمئناً این قطعنامه صادر نمی‌شد یا برعکس صدور این قطعنامه بر روی مذاکرات وین اثر منفی می‌گذارد.

وی افزود:‌ دلیل این مسئله آن است که ایران انتظار دارد وقتی در حال مذاکره است علیه او قطعنامه‌ای صادر نشود و صدور قطعنامه به معنی ادامه پرونده‌سازی علیه کشور از نگاه ایران است. در واقع وقتی ادعاهای اسرائیل و آمریکا علیه ایران در شورای حکام تصویب می‌شود به معنی مستندسازی آن ادعاها توسط کشورهایی است که به آن رأی مثبت داده‌اند و این برای ایران اصلاً خوب نیست و به طور طبیعی ایران واکنش نشان می‌دهد و واکنش ایران به واکنش طرف مقابل می‌انجامد و این تکرار همان روندی است که از سال 1386 تا 1389 شاهد آن بودیم.

اجازه متحد شدن دشمنان را ندهیم

این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار کرد: به نظر من باید جلوی این روند را گرفت و اجازه نداد دشمنان ایران در عمل با هم متحد شده و علیه ایران مستندسازی کنند. راهکار آن هم مذاکره با آژانس است زیرا الان اختلاف ما با این نهاد است و اگرچه اطلاعات دریافتی آژانس از اسرائیل، آمریکا و انگلیس و سایرین است اما با این وجود می‌توان این موضوع را با تدبیر از طریق مذاکره با آژانس حل و فصل کرد وگرنه کاهش تعهدات ایران یا برچیدن دوربین‌های آژانس به عنوان واکنشی در برابر اقدامات طرف متقابل، واکنش طرف مقابل را هم در پی خواهد داشت و این روندی است که قبلاً تجربه کردیم و بهتر است این روند تکرار نشود.

بهشتی‌پور بیان کرد: ما می‌توانیم همان الگوی پاسخ به 6 سؤال آژانس در تیرماه 1386 را پی بگیریم که در اسفند 1386 به این شش سؤال یکبار برای همیشه پاسخ داده شد و دیگر هم در گزارش‌های آقای البرادعی تکرار نشد، لذا این مسئله را می‌توان درچارچوب آژانس مدیریت و حل و فصل کرد و اجازه نداد دشمنان ایران از این سوژه سوء استفاده کرده و علیه ایران فضاسازی بین‌المللی کنند و با هم متحدتر شوند تا کشورهای دیگر را با خود همراه کنند.

مانع از اقدامات عوامل مزاحم شویم

بهشتی‌پور درباره عواملی که فضا را به سمت این قطعنامه برد از جمله تأثیر انتخابات پیش روی آمریکا و نیاز به حمایت دموکرات‌ها از اسرائیل گفت: قطعا آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در کنار اروپایی‌ها در حال طراحی و نقشه‌ریزی هستند اما ما می‌توانیم مذاکرات را با آژانس ادامه دهیم ولو دو سال طول بکشد و ضرری هم نمی‌کنیم زیرا غنی‌سازی و صنعت هسته‌ای ما که متوقف نشده و در حال انجام کارهای خودش است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ابراز کرد: ایران همچنان می‌تواند مذاکرات را با آژانس ادامه داده و آژانس را متقاعد کنند که مسیری که در پیش گرفته اشتباه است. اگر ما غنی‌سازی را متوقف و صنعت هسته‌ای را تعطیل کرده بودیم این روند به ضرر ما بود اما الان در چنین وضعیتی نیستیم و نباید خود را با آژانس درگیر کنیم زیرا درگیری با آژانس، به معنای دادن فرصت و فضا به آمریکا، اسرائیل و اروپایی‌ها برای بهره‌برداری و پرونده‌سازی علیه ایران است.

ادامه مذاکرات با آژانس؛ بهترین راه

وی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که ایران مسائل و اختلافاتش را با آژانس از طریق گفت‌وگو حل کند همچنان که در گذشته هم این کار را کردیم و نتیجه هم گرفتیم. بعضی بیان می‌کنند آژانس دوباره سؤالات جدید از ایران مطرح می‌کند. پاسخ این است که مسئله‌ای نیست؛ اولاً آژانس این سؤالات را براساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند، می‌پرسد. ثانیاً این سؤالات جدید باعث از دست رفتن چیزی برای ما نمی‌شود. چون این اقدامات منوط به توقف صنعت هسته‌ای نشده و بحثی دوجانبه بین ایران و آژانس است و از طرفی این سؤالات پادمانی و در چارچوب NPT و توافقات ایران و آژانس است. پس راه حل منطقی ادامه گفت‌وگوها با آژانس است.

بهشتی‌پور تأکید کرد:‌ از این به بعد باید مراقبت کنیم که در شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نشود و دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی را به کار بگیریم و دیپلماسی عمومی ما باید یک پیوست رسانه‌ای داشته باشد تا افکار عمومی دنیا را متقاعد کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به رأی ممتنع سه کشور لیبی، هند و پاکستان در شورای حکام گفت: لیبی کشوری است که یک دولت مستقر و حاکم بر کل این کشور ندارد و جالب‌تر مورد هند و پاکستان است که هم بمب هسته‌ای دارند و هم NPT را هنوز امضا نکرده‌اند ولی از ایران درباره برخی اقداماتش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پاسخ می‌خواهند و این واقعیت دنیای امروز است.

تعامل با آژانس مشکل‌ساز نیست

وی یادآور شد: واقعیت این است که کشورها متناسب با منافع و قدرتی که دارند در مجامع بین‌المللی رفتار می‌کنند و در چنین فضایی بهترین کار این است که وارد درگیری با آژانس نشویم و به نفع ماست که با آژانس به منزله یک نهاد حقوقی بین‌المللی تعامل داشته باشیم. البته می‌توانیم افشاگری کنیم که رافائل گروسی رابطه ویژه‌ای با اسرائیل و آمریکا دارد و به نوعی آلت دست آنهاست اما به هر حال به عنوان امر واقع او از ژانویه 2020 تا ژانویه 2024 مدیرکل آژانس است و نباید اجازه دهیم که دشمنان سوء استفاده کنند.

کد

وی با بیان اینکه تعامل با آژانس مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: تجربه ما نشان داده که در تعامل با آژانس قبلاً توانستیم پرونده PMD را بعد از برجام ببندیم و همچنین پرونده مدالیته را در اسفند 1386 بستیم، لذا اگر می‌خواهیم درچارچوب انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای فعالیت کنیم باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha