تبیین ابعاد کنگره عظیم حج از منظر دیپلماسی عمومی + صوت
کد خبر: 4063766
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
مهمان‌پرست بیان کرد:

تبیین ابعاد کنگره عظیم حج از منظر دیپلماسی عمومی + صوت

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کنگره عظیم حج را به لحاظ گردهم‌آیی چندمیلیون نفری مسلمانان، اشتراک حداکثری میان حاضران و معنویت حاکم بر آن یک فرصت استثنایی بین‌المللی از منظر دیپلماسی عمومی دانست و گفت: براین اساس در حج تنها وحدت جهان اسلام باید مرکز و کانون همه فعالیت‌ها باشد و بیان بحث‌ها و سخنان تفرقه‌انگیز خلاف عقل و خلاف ریشه‌های اعتقادی ماست.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

به گزارش ایکنا رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در دیدار کارگزاران حج با اشاره به نقش وحدت‌آفرین این فریضه فرمودند: «حج، مظهر اتّحاد امّت اسلامی است؛ سعی کنید این اتّحاد به هم نخورد...مدام صد بار تکرار می‌کنیم، باز یکی از آن طرف صدایش بلند می‌شود راجع به مسئله‌ شیعه و سنّی و اختلافات و شکاف‌ها؛ چرا این کار را می‌کنند؟ چرا به سود دشمن کار می‌کنند؟ نمی‌دانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است... برادرانه با هم زندگی کنید. بله، اختلاف ‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف ‌نظر هست، در عقاید هم هست امّا اشتراک نظر هم هست؛ ما این همه مشترکات داریم؛ این همه موارد اشتراک داریم؛ اینها را به کلّی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید! نگذارید.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر سابق کشورمان در لهستان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ظرفیت‌های حج از منظر دیپلماسی عمومی برای تقویت وحدت اسلامی گفت: دیپلماسی عمومی به این معناست که با استفاده از همه روش‌های غیررسمی و راه‌های مستقیم بین مردم افکار و مواضع خود را به اطلاع دیگران برسانیم و از این منظر فریضه حج از چند جنبه یک فرصت بسیار استثنایی را فراهم می‌کند.

حج؛ فرصت تقویت اشتراکات

وی افزود: اولین نکته این است که در حج یک گردهمایی چند میلیون نفری شکل می‌گیرد که افرادی از کشورهای مختلف حضور دارند و لذا یک جنبه سراسری دارد و امکان دسترسی به افراد از تعداد زیادی از کشورها به سهولت میسر می‌شود که شاید در هر مناسبتی نمی‌توان چنین فرصتی را پیدا کرد.

مهمان‌پرست اظهار کرد: نکته دوم اینکه همه حاضران در موسم حج نقاط اشتراکی با یکدیگر به لحاظ دینی و اعتقادی دارند و این آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و به واسطه این اشتراکات اعتقادی خیلی بهتر همدیگر را درک می‌کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: مسئله سوم این است که فلسفه مناسک حج به گونه‌ای است که انسان‌ها از وابستگی‌های دنیوی دور شوند و با نزدیکی به خدا در مسیری که ترسیم شده حرکت کنند، لذا وقتی کسی می‌خواهد با این نیت در این فضا حرکت کند به طور طبیعی باید از هر چیزی که با حکمت الهی و فلسفه خلقت فاصله دارد، پرهیز کند و در این فضاست که وجه انسانی زندگی از جمله آزادگی، رسیدگی به همنوعان و جلوگیری از ظلم و ستم و تجاوز زورگویان بیشتر درک می‌شود.

وی یادآور شد: بنابراین فلسفه حج و امکان تعالی حجاج در این فریضه دقیقاً با ابراز برائت از کسانی که می‌خواهند به انسان‌ها ظلم کنند، عملی می‌شود و به همین دلیل حج یک فرصت استثنایی بین‌المللی برای گفت‌وگو پیرامون اشتراکات و ابراز نظر و انتقال این نقطه نظرات در خصوص فضای حاکم بر جهان اسلام و دنیاست.

اختلاف‌افکنان؛ غافل یا عامل دشمنان اسلام

مهمان‌پرست درباره ضرورت فاصله گرفتن از ادبیات تفرقه‌افکنانه شیعه و سنی در مراسم حج و تبیین ابعاد خطرناک این اختلاف‌افکنی گفت: حج نقطه کانونی وحدت جهان اسلام است و همه کسانی که در این فریضه حاضر می‌شوند در اعتقاد به وجود خدای یکتا و وجود حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر خاتم و قرآن به منزله تنها کتاب وحی، اشتراک نظر دارند. بنابراین در حج تنها وحدت جهان اسلام باید مرکز و کانون همه فعالیت‌ها باشد و بیان بحث‌ها و سخنان تفرقه‌انگیز خلاف عقل و خلاف ریشه‌های اعتقادی ماست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: تذکرات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز در این باره کاملاً متناسب با شرایط روز جهان اسلام و ادامه نقطه نظرات و مواضع روشنگرانه حضرت امام(ره) پیرامون ضرورت وحدت امت اسلام است. کسانی که با ادعای دین و تظاهر به تعصب مذهبی به دنبال اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی هستند، معنای اصل دین را نفهمیده‌اند و برخلاف مصلحت جهان اسلام به جای اینکه تمرکز خود را بر روی کسانی که در پی نابودی اسلام و امت اسلامی برنامه‌ریزی کنند، معطوف کنند، دقیقاً در مسیر توطئه‌های دشمنان اسلام که همان اختلاف، تنش و درگیری بین مسلمانان است، حرکت می‌کنند؛ این افراد یا غافل هستند یا اینکه آگاهانه دست به تفرقه‌افکنی می‌زنند که باید مورد شناسایی قرار بگیرند و ادعاهای غیرصادقانه آنها افشا شود.

حج ظرفیتی برای جهاد تبیین

مهمان‌پرست درباره استفاده از فرصت حج امسال برای تبیین مسئله عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و افشای واقعیت پیام صلح ابراهیم برای ملت‌های اسلامی گفت: ایام حج فرصت بسیار خوبی برای تقویت ارتباطات میان مسلمانان از کشورهای مختلف در یک محیط کاملا صمیمانه و معنوی است. در این فضای معنوی اگر امت اسلامی هرچقدر به هم نزدیکتر شده و وحدت خود را تقویت کنند خودبه خود برخی دولت‌های اسلامی در زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار می‌گیرند و پایه‌های این توافق با افزایش وزن مخالفت‌های مردمی سست شده و این توطئه ناکام می‌شود.

کد

وی تأکید کرد: ما باید ضمن تشریح این سیاست غلط برخی کشورهای عربی برای مسلمانان و تبیین اهداف پشت پرده رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط، در عین حال وحدت درونی جهان اسلام را با گفت‌وگوها و صمیمیت بیشتر تقویت کرده و این توطئه را خنثی کنیم.

انتهای پیام
captcha