کارآفرینی؛ رویش جوانه امید در دل یک روستا + عکس
کد خبر: 4063790
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

کارآفرینی؛ رویش جوانه امید در دل یک روستا + عکس

تاسیس خانه کارآفرینی بانوان، در یکی از روستاهای بخش سنگر از توابع شهرستان رشت به همت یک بانوی کارآفرین، تا کنون منجر به اشتغال‌زایی برای ۱۴۰ نفر شده است.

کارآفرینی؛ رویش جوانه امید در دل یک روستا

به گزارش ایکنا از گیلان، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه تولید و اشتغال، خانه کارآفرینی یاس به همت یک بانوی سخت‌کوش گیلانی در روستای شهرستان بخش سنگر، از‌ توابع شهرستان رشت از سال ۱۳۹۸ دایر شده و چراغ امید را در دل بانوان این روستا روشن و فروزان کرد. این خانه کارآفرینی در ابتدا با آموزش و همکاری ۱۶ نیرو آغاز به‌کار کرده و هم‌اکنون ۱۴۰ نفر نیرو از روستاهای مختلف بخش سنگر مشغول فعالیت هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

در خانه کارآفرینی یاس هنرهایی نظیر فرش‌بافی، نقطه‌کوبی، صنایع دستی، خیاطی، شمع‌سازی، گل‌سازی و ساخت زیورآلات و بدلیجات توسط موسس این مرکز به بانوانی از روستاهای مختف منطقه آموزش داده شده و با مهارت‌آموزی و اعطای مدرک رسمی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای، زمینه اشتغال‌ این بانوان تسهیل و فراهم می‌شود.

مهم‌ترین فعالیت این خانه کارآفرینی در زمینه گل‌سازی است که به‌واسطه قرارداد با شرکت گل‌سازی شهر سبز که اولین شرکت گل‌سازی در کشور است، دنبال شده و نیروها پس از آموزش گل‌سازی در این خانه کارآفرینی، توسط مدیر مرکز سامان‌دهی می‌شوند و به‌طور مستمر پروژه‌های گل‌سازی را در منازل خود انجام می‌دهند و پس از تکمیل، توسط تیم خانه کارآفرینی جمع‌آوری شده و به شرکت گل‌سازی تحویل داده می‌شود و در این حوزه ۱۴۰ بانو مشغول فعالیت هستند.

اکثریت این بانوان تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بوده و بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند. همچنین در میان این نیروها بانوان دارای معلولیت جسمانی نیز حضور دارند که تحت آموزش قرار گرفته و مهارت کسب کردند. از این میان برخی بانوان، مهارت گل‌سازی را به همسرانشان نیز آموزش داده و آنان را در پروژه‌های گل‌سازی با خود همراه می‌کنند و از این‌رو به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی برای آقایان نیز صورت پذیرفته است.

هدف من اشتغال‌زایی برای زنان و دختران روستانشین است

معصومه ثابت، موسس خانه کارآفرینی یاس با بیان این‌که همیشه در تلاش بودم تا بتوانم قدم‌های موثری در جهت کمک به بانوان روستایی بردارم، اظهار کرد: به علت علاقه به فعالیت‌های اجتماعی و رفع مشکلات زنان روستا، به لطف الهی توانستم خانه کارآفرینی یاس را در منزل شخصی خودم در روستای محل سکونتمان به‌‌عنوان اولین خانه کارآفرینی در استان گیلان نام‌گذاری و ثبت کنم.

وی با اشاره به این‌که شغل اصلی من خیاطی بود، ابراز کرد: طی مجالس مذهبی که به‌مناسبت‌های مختلف در مسجد محله برگزار می‌کردم‌، با استقبال پرشور هم‌محلی‌هایم مواجه می‌شدم و در همین فعالیت‌ها توانستم از طریق یکی از دوستانم که عضو شورای اسلامی یکی از روستاها بود با مدیر سازمان فنی‌وحرفه‌ای آشنا شوم و توسط ایشان کلاس‌هایی مانند پرورش قارچ، پرورش گل‌های آپارتمانی، دامداری، مرغداری، بنایی، ماشین‌آلات کشاورزی و .. با تدریس مهندسینی متخصص در مسجد محل برگزار کنم.

وی با بیان این‌که قبل از شروع کار در خانه کارآفرینی، مسئول فرهنگی پایگاه بسیج محله‌مان نیز بودم، خاطرنشان کرد: هم‌چنین سفیر سلامت خانه بهداشت روستا هستم و ضمن برگزاری کلاس‌های بهداشت، زمینه برگزاری کلاس‌های متعدد توسط سایر مربیان را در روستا فراهم می‌کردم. دوره‌های آموزشی که در مسجد محله برگزار می‌شد، با استقبال خوبی هم مواجه بود و همین استقبال خوب، انگیزه مرا در گسترش فعالیت‌هایم ارتقا می‌داد.

این بانوی کارآفرین با بیان این‌که به لطف خدا، بنده وهمسرم اولین نمایندگی از شرکت گل‌سازی در بخش سنگر و کوچصفهان را به‌نام خودمان ثبت کردیم، اذعان کرد: در راستای گسترش فعالیت‌های اجتماعی‌ام، همسرم همیشه مشوق، همراه و پشتیبان من است که کمال تشکر و قدردانی را از ایشان دارم.

وی با اشاره به‌اینکه از آن‌جایی که خودم نیز بانویی خانه‌دار بودم، تلاش کردم تا سایر زنان و دختران خانه‌دار و روستانشین نیز با اشتغال صحیح به کسب درآمد و استقلال مالی برسند، خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ نهادی از بنده حمایت مالی نکرده است. البته بازدیدهایی از جانب مسئولین محترم صورت پذیرفته که موجب دلگرمی است و انتظار می‌رود اقداماتی در جهت حمایت از کارآفرینی بانوان صورت گیرد.

وی با بیان این‌که آغاز کار من با فرش‌بافی بود که توانستم مجوز آن را اخذ کنم، تصریح کرد: در روستاهای مختلف بخش سنگر و از طریق پایگاه‌های بسیج روستایی، جذب نیرو می‌کنیم و دوره‌های آموزشی مهارت‌های مختلف را در مساجد محلات و اکثرا بدون هزینه و یا گاهی هزینه بسیار جزئی برای بانوان علاقمند برگزار می‌کنم تا شرایط مهارت‌آموزی و اشتغال به کسب‌و‌کار برای همه آنان فراهم شود.

این بانوی کارآفرین در پایان افزود: در حال حاضر نیز در حال آموختن سه رشته جدید هستم تا به امید خدا بتوانم در تابستان سال جاری، برای هنرجویان آموزش برگزار کنم. همیشه از خداوند متعال خواستارم تا مرا در این مسیر ثابت‌قدم نگاه دارد تا بتوانم به اندازه توان خود در زمینه کارآفرینی گام برداشته و برای زنان غیور روستایی مفید واقع شوم.

انتهای پیام
captcha