شیوه دعوت اعضای جدید به گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی + فیلم
کد خبر: 4064153
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
آداب معاشرت در فضای مجازی/ 3

شیوه دعوت اعضای جدید به گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی + فیلم

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه با اشاره به موضوع شیوه دعوت اعضای جدید به گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، گفت: بهتر این است که برای معارفه در گروه جدید از نام حقیقی خود استفاده کنیم.

فاطمه میررحیمیدر دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، دارا بودن سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید از سوی کاربران رسانه به ویژه افرادی که در زندگی روزمره خود با فضای مجازی سروکار دارند، مد نظر قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای کاربران فضای مجازی اقدام کرده است تا زمینه استفاده بهینه از این فضا مهیا شود و آسیب‌ها به حداقل برسد. فاطمه میررحیمی، مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه در مجموعه درس‌گفتارهای «آداب معاشرت در فضای مجازی» به بیان نکاتی مهم در موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

میررحیمی در سومین قسمت از این مجموعه به موضوع «دعوت به گروه» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«طی جلسه گذشته به این موضوع پرداخته شد که چنانچه گروهی را راه‌اندازی کردیم، باید نکاتی را نیز مورد توجه قرار دهیم. هدف از تأسیس گروه، نوع فعالیت و نیز تعداد اعضای گروه که متناسب با هدف و فعالیت آن انتخاب می‌شوند، از نکاتی است که باید در این زمینه درنظر گرفته شود.

اگر قصد دعوت فرد جدیدی به گروه را داریم باید به چند موضوع توجه داشته باشیم. ابتدا باید دیگر اعضای گروه را در جریان قرار داده و از ایشان در این رابطه نظرخواهی کنیم. همچنین، باید با فردی که قصد داریم تا او را به گروه دعوت کنیم نیز موضوع را در میان گذاشته و در صورت تمایل، لینک مربوط به گروه را در اختیار او قرار داده و زمینه را برای ورود وی به گروه فراهم کنیم.

چنانچه گروه، خصوصی بوده و برای فرآیند کاری ویژه‌ای تعریف شده باشد، باید هنگام ورود به فرد مورد نظر خوش‌آمده گفته و تا حدی نسبت به معرفی او به اعضای گروه، اهتمام کنیم. بهتر این است که اگر با یک گروه تخصصی سروکار داریم، معرفی فرد را با خود وی به اشتراک گذاشته و اگر تمایل داشت، نسبت به معرفی خود اقدام کند. همچنین، اگر قرار است که ما او را در گروه معرفی کنیم، باید متن معارفه را نیز با وی هماهنگ کنیم.

چنانچه با گروه بزرگی سروکار داریم که صرفاً جهت اطلاع‌رسانی تشکیل شده، نیازی نیست از افراد گروه بخواهیم تا در مورد اضافه شدن فرد جدید، اظهار نظر کنند. در این زمینه صرفاً موضوع را با خود فرد مدنظر در میان گذاشته و چنانچه تمایل داشت او را از طریق ارسال لینک، به گروه دعوت می‌کنیم.

پس از اضافه شدن فرد جدید به گروه، یکی از موارد بسیار مهم، اطلاع دادن قوانین گروه به اوست. اعضا باید ضمن اطلاع‌رسانی قوانین گروه، از فرد جدید درخواست کنند تا این قوانین را رعایت کرده و با دیگر اعضای گروه در این زمینه همراهی کند.

همچنین، اگر بنا بر این است تا خود ما به گروه جدیدی افزوده شویم نیز باید برخی نکات را مدنظر قرار دهیم. ابتدا باید تصمیم بگیریم که آیا تمایل و وقت کافی برای حضور در گروه جدید را داریم یا خیر؟ از سوی دیگر باید با اهداف و اعضای گروه آشنا شده و مطمئن شویم که آیا می‌توانیم در پیشبرد اهداف این گروه با دیگر اعضا همراهی کنیم یا خیر.

پس از ورود به گروه جدید لازم است تا ضمن معارفه اولیه، خود را به خوبی معرفی کنیم. چنانچه با گروهی کاری و تخصصی سروکار داریم، نیاز است تا خود را بیشتر و بهتر معرفی کرده و زمینه کاری خود را برای اعضای گروه تعریف کنیم. اما اگر با گروه بزرگ اطلاع‌رسانی مواجه شدیم، نیازی به معرفی کامل و تخصصی نیست و صرفاً نوعی معرفی مختصر کافی است.

بهتر این است که برای معارفه در گروه جدید از نام حقیقی خود استفاده کنیم. البته به ندرت پیش می‌آید که در گروه‌های بزرگ اطلاع‌رسانی، افراد از نام مستعار بهره‌گیری کنند، اما اگر چنین قصدی وجود داشت، بهتر این است که نام مستعار انتخاب شده،‌ با هدف گروه هماهنگ بوده و باعث ایجاد اعتماد و احترام در گروه شود. در این زمینه نباید از نامی استفاده کنیم که خیلی شاخص و گنگ بوده و موجب کاهش اعتماد اعضای گروه شود».

انتهای پیام
captcha