پروژه دروازه قرآن دهدشت و سؤال‌های بی‌جواب
کد خبر: 4064358
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

پروژه دروازه قرآن دهدشت و سؤال‌های بی‌جواب

پس از گذشت یک‌سال از وعده اجرای پروژه دروازه قرآن شهر دهدشت، اجرای آن به دلیل برخی کارهای غیرکارشناسی و نیز عدم حمایت مسئولان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پروژه دروازه قرآن دهدشت

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، در حالی که طی یکسال گذشته خبرهایی مبنی بر احداث بزرگ‌ترین دروازه قرآن در یکی از مبادی ورودی شهر دهدشت توسط خیرین در رسانه‌ها بیان شد موجبات خوشحالی و شعف را در میان شهروندان ایجاد کرد، موضوعی که به رغم نگاه‌ها و نظرات مختلف باعث شد دوست‌داران شهر دهدشت به ساماندهی اصلی‌ترین ورودی این شهر امیدوار شوند.

در حالی که قرار بود این پروژه در مسیر ورودی شهر دهدشت و از سمت جاده بهبهان اجرا شود که متاسفانه معارضات اجتماعی باعث عدم اجرای آن شد و متولی امر احداث این پروژه را به مسیر دهدشت به سرفاریاب(جاده طولیان به دهدشت) انتقال داد که البته احداث این پروژه در این مسیر فرعی خود جای سؤال دارد.

سعید سعیدی‌مجد، از شهروندان دهدشتی در این باره با اشاره به اهمیت اجرای پروژه دروازه قرآن شهر دهدشت، بیان کرد: صبغه تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهر دهدشت می‌طلبد که این پروژه در یکی از مبادی ورودی شهر اجرا شود‌، البته در اجرای این پروژه باید دقت و حساسیت بیشتری به‌خرج رود.

تایید محل جدید احداث پروژه

سیدجلال داورپناه، عضو شورای شهر دهدشت و متولی امر احداث پروژه دروازه قرآن دهدشت، گفت: این پروژه قرار بود در ورودی دهدشت به بهبهان احداث شود حتی خاک‌برداری هم انجام گرفته بود، اما بحث زیرگذر و روگذر ورودی مانع کار شد و حالا محل پروژه را با نظر کارشناس شهرداری به سمت جاده طولیان به دهدشت انتقال داده‌ایم و خاک برداری، پی‌ریزی، آرماتوربندی و بتن‌ریزی انجام گرفته و اداره راهداری به علت در حریم راه بودن، جلوی احداث را گرفته‌اند و در این باره مکاتبه‌هایی با مرکز استان انجام گرفته و منتظر جواب استعلام از اداره کل راهداری هستیم و صددرصد این امر محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارشکنی‌ها مانع اجرای کار شده وگرنه پروژه در حال تکمیل بود، افزود: به طور کلی علت محرومیت دهدشت از گذشته‌ها تاکنون همین سنگ اندازی‌ها بوده است.

عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به اینکه دروازه قرآن به‌صورت پیش ساخته در تهران 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: هزینه مورد نیاز برای اجرای این پروژه 2 میلیارد تومان است، ضمن اینکه پروژه بدون یک ریال اعتبار دولتی و با هزینه شخصی و کمک خیران اجرا خواهد شد.

همچنین، علی‌رضا نیکویی‌زاده، شهردار دهدشت نیز در این خصوص گفت: جاده طولیان به دهدشت در حوزه شهری نیست و حوزه شهری از ایران خودرو زمان شروع می‌شود (قرار است در آینده نزدیک طرح جامع برای محدوده شهری اعلام شود)، به همین علت در حوزه کاری ما نیست و بنده و کارشناس از شهرداری هیچ نظری برای ساخت پروژه نداده‌ایم.

همچنین، علی دیانتی، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه نیز در این رابطه گفت: این پروژه در حریم راه قرار گرفته و از آنجایی که مسیر پرترددی است، خطر تصادفات را در پی دارد، ما جلوی ساخت پروژه را گرفته‌ایم و مرکز استان و حوزه ایمنی راه‌ها باید مجوز ادامه ساخت پروژه را صادر کنند که بعید می‌دانم این کار شدنی باشد.

طرح دروازه قرآن کار فرهنگی و قرآنی است

در ادامه همچنین، سیدعبدالعزیز موسوی‌اصل، فرماندار کهگیلویه در این مورد به خبرنگار ایکنا گفت: نظر بنده درخصوص اجرای طرح دروازه قرآن مساعد است و کار فرهنگی ـ قرآنی خوبی است اما متولی احداث پروژه باید این طرح را در شورای ترافیک ارائه دهد و ادارات متولی از جمله راهداری، پلیس راهور و دیگر کارشناسان متخصص درخصوص جانمایی مناسب نظر دهند.

با نگاهی اجمالی به نظرات مختلف مردم و مسئولان به این موضوع می‌توان به اهمیت اجرای آن از نظر عامه مردم پی برد و اینکه اجرای این پروژه به احیای هویت شهر دهدشت با قدمت تاریخی هزار ساله و دارا بودن یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های تاریخی کمک شایانی خواهد کرد.

از منظر دیگر و از جنبه شهرسازی و مدیریت شهری نیز برخورداری ورودی و دروازه قرآن به شخصیت‌دهی به فضای شهری دهدشت به عنوان سومین شهر بزرگ استان کمک خواهد کرد.

البته نباید فراموش کرد که دروازه قرآن به عنوان المانی فرهنگی و مذهبی باید در یکی از مبادی ورودی اصلی شهر برپا شود، چراکه مسیر تردد خودروها و شریان اصلی این شهر در حال حاضر جاده دهدشت به اصفهان محسوب می‌شود و نصب این المان در جاده فرعی دهدشت به سرفاریاب(طولیان به دهدشت) چندان تناسبی با جنس و هدف اصلی کار ندارد که متولیان و مسئولان امر باید در این زمینه دوراندیشی بیشتری به خرج دهند.

البته مسئولان و متولیان امر نیز باید ضمن آنکه ببینند چه کسانی چوب لای چرخ اجرای این پروژه می‌گذارند در این زمینه همکاری بیشتری به خرج دهند تا این‌بار با رفع موانع پیش روی این پروژه ضمن تسریع در اجرای آن، شاهد جانمایی مناسب و درخور شأن این شهر و دیار باشیم.

در ضمن پیمانکار و متولی اجرای این پروژه که اکنون یکی از اعضای شورای شهر دهدشت است و اجرای این پروژه را منوط به قبولی یا عدم قبولی خویش در شورای شهر دانست نیز نباید با انجام حرکات احساسی و غیرکارشناسی سعی در بهانه تراشی کند، چراکه افکار عمومی و رسانه به خوبی آگاهی دارند برخی حرکات و فعالیت‌های تبلیغی دیگر کارساز نیست و مردم منتظر انجام وعده‌ها هستند.در حال حاضر نیز کمترین توقع مردم از پیمانکار پروژه و مسئولان، اجرای این پروژه باکیفیت مطلوب و جانمایی مناسب آن است.

گزارشگر: سیده‌مهناز فاطمی‌اصل

انتهای پیام
captcha