تأثیر کارآمدی قوه قضاییه در سلامت دستگاه‌ها
کد خبر: 4066293
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰

تأثیر کارآمدی قوه قضاییه در سلامت دستگاه‌ها

امام جمعه ساوه با اشاره به آغاز هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت شهید بهشتی، اظهار کرد: قوه قضائیه یکی از ارکان مهم نظام اسلامی است و کار آمدی یا ناکارآمدی آن نقش بسیار مهمی در سلامت یا فساد دستگاه‌ها دارد.

حجت الاسلام رحیمی امام جمعه ساوه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ساوه، امروز، سوم تیر در نماز عبادی _ سیاسی جمعه این هفته این شهرستان، با اشاره به اینکه توصیه به تقوا و در پیش گرفتن این فریضه الهی یکی از مصادیق نماز جمعه است و بیش از 2 هزار و چهارصد مرتبه واژه تقوا در قالب‌های مختلف اسم، صفت و فعل در کلام وحی به کار رفته است، اظهار کرد: این واژه در این مصحف شریف بیشتر به صورت امر « اتقوا اللّه» به کار رفته است که این مهم نشان از اهمیت این امر الهی دارد.

وی ادامه داد: بیشترین شهرت نهج‌البلاغه به واسطه وجود موعظه‌ها، پندها و اندرزها و حکمت‌های عملی آن است و از تقوا می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین کلمات نهج‌البلاغه یاد کرد و در کمتر اثری به این امر الهی تا بدین حد تأکید شده است. وسعت و گستردگی تقوا به گستردگی شئون حیات انسانی است.

رحیمی اضافه کرد: افراد همان مقدار که دارای شأن فردی و جایگاه اجتماعی هستند و شأن اجتماعی آنان در قالب‌هایی نظیر خانواده، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، تمدن و جهان بین‌المللی تعریف می‌شود به همان اندازه نیز در تمام این شئون متکثر نیازمند پیشه کردن تقوای الهی هستند و نباید از این مهم بازمانند. البته هریک از ابعاد بعد اجتماعی افراد دارای جزییاتی است که باید مورد اهمیت واقع شود.

به‌گفته وی یکی از مصادیق تقوا، تقوای تبیین است. عدم پذیرش شایعه و باور نداشن آن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جوامع اسلامی و انقلابی است. امروز جوامع اسلامی در معرض اتهام‌های متعدد قرار دارند و در برابر جریان‌های شایعه‌ساز، داشتن روحیه تبیین، عمل به فرمایش الهی و منویات مقام معظم رهبری ضروری است و در واقع تبیین همیشه پیش رونده و حفظ‌کننده است.

حجت‌الاسلام رحیمی در ادامه سخنان خود گفت: با وجود توسعه فضای مجازی انبوه اطلاعات بی‌حد و مرز در اختیار مردم قرار می‌گیرد، امروز فضای مجازی بخشی از حقیقت دنیای ما است و برای استفاده درست از این فضا باید برنامه داشت. زیست بشری جهان بشری متأثر از این محیط است و در کنار منافع، می‌تواند فرصت‌های بسیار برای اغواگری و وسوسه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان فراهم آورد؛ از این رو جامعه مؤمن جامعه‌ای است که بر این فضا مسلط بوده و مراقبت کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به 6 تیر سالروز سوءقصد به رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: این روز، سندی بر حقانیت نظام و انقلاب است، شاخصه‌های منحصربفرد معظم‌له در طول ۴۰ ساله حیات با برکتشان پس از جانبازى گواه این ادعا و واقعیت است که حضرت حق ایشان را به‏ عنوان ذخیره ماندگار براى اسلام و انقلاب حفاظت کرد تا امروز نه تنها جامعه اسلامى ایران، بلکه جهان اسلام و فراتر از آن، جهان معاصر از این نعمت الهى برخودار باشند.

رحیمی در ادامه به هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت شهید بهشتی نیز اشاره و با بیان اینکه قوه قضائیه یکی از ارکان مهم نظام اسلامی است و کار آمدی یا ناکارآمدی آن نقش بسیار مهمی در سلامت یا فساد دستگاه‌ها دارد، اظهار کرد: متأسفانه حجم ورودی پرونده قضایی بسیار است و این مهم خود کار قوه را بسیار سنگین کرده است.

وی اضافه کرد: به جرأت می‌توان گفت قوه قضائیه تاوان کم کاری‌ها و کم‌دقتی‌های دیگران را می دهد. بدون تردید اگر خانواده‌ها نسبت به تربیت فرزندان خود حساس و دغدغه‌مند باشند، اگر مهدهای کودک، مدارس و همه دستگاه‌های فعال بهتر و دقیق‌تر عمل کنند کار قوه قضاییه آسان‌تر و حجم پرونده‌های وارده کاهش خواهد داشت.

خطیب جمعه ساوه با تأکید بر اینه طلاق کار دادگستری‌ها را دشوارتر کرده است، از مؤلفه‌هایی همچون کاهش اطاله دادرسی، برخورد سریع و قاطع با مفسدان اقتصادی و از بین بردن زمینه های فساد، نظارت و برخورد با نیروهای ناسالم قوه، مطالبه از سایر نهادها برای افزایش شفافیت، گسترش چتر عدالت و عدم ملاحظات رابطه‌ای به عنوان عناوین مهم برای رسیدن قوه قضاییه به وضعیت مطلوب یاد کرد.

انتهای پیام
captcha