اجرای طرح «نشاط معنوی» در بیش از یک‌هزار بقعه متبرکه کشور
کد خبر: 4067353
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

اجرای طرح «نشاط معنوی» در بیش از یک‌هزار بقعه متبرکه کشور

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: اجرای طرح «نشاط معنوی» در یک‌هزار و ۲۵۰ بقعه متبرکه سراسر کشور با هدف تعمیق باورهای دینی و ترویج معارف اسلامی و همچنین توانمندسازی کودکان و نوجوانان آغاز شده است.

محمد نوروز پور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه سفر خود به کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به تشریح جزئیات اجرای طرح «نشاط معنوی» در بقاع متبرکه سراسر کشور پرداخت و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان بقاع متبرکه برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان با هدف تعمیق باورهای دینی و ترویج معارف اسلامی و همچنین توانمندسازی کودکان و نوجوانان هر ساله طرح «نشاط معنوی» را در بقاع متبرکه اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: این برنامه با هماهنگی و تعامل با سازمان بسیج مستضعفین، وزارت آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، انجمن اسلامی دانش‌آموزان و وزارت ورزش و جوانان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه اجرای طرح «نشاط معنوی» در یک‌هزار و ۲۵۰ بقعه متبرکه سراسر کشور ویژه رده سنی ۸ تا ۱۸ سال از ابتدای تیرماه آغاز شده است، افزود: در طرح «نشاط معنوی» برنامه‌های متعددی از جمله آموزش روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر قرآن کریم اجرا می‌شود.

نوروزپور ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای نیاز کشور به ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن، برای تربیت حافظین قرآن کریم در جوار بقاع متبرکه برنامه‌ریزی شد و تاکنون نزدیک به یک‌میلیون نفر در طرح ملی حفظ قرآن ثبت‌نام کرده‌ و موفق به حفظ ۵، ۱۰ و ۱۵ جزء، حفظ جزء ۳۰ و حفظ کل قرآن شده‌اند.

وی برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن به صورت هفتگی در جوار بقاع متبرکه را از دیگر برنامه‌های طرح «نشاط معنوی» اعلام کرد و افزود: در این راستا از قاریان و حافظان برجسته کشوری برای اجرای برنامه‌های قرآنی و تلاوت قرآن دعوت شده است. همچنین تشکیل گروه‌های سرود و تواشیح برای تشویق نوجوانان و جوانان به امور قرآنی و معنوی از دیگر برنامه‌ها در طرح نشاط معنوی است.

نوروزپور بیان کرد: علاوه‌ بر برنامه‌های فرهنگی مذهبی در جوار بقاع متبرکه، برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان، کلاس‌های آموزشی ویژه دختران(خیاطی، نقاشی روی پارچه، تزئین و چیدمان منزل، آشپزی، سفره‌آرایی، تولید محصولات خانگی، بافتنی و...) و پسران(تأسیسات ساختمان، تعمیر لوازم برقی، نجاری، مدیریت مالی و...) در نظر گرفته شده است تا نوجوانان و جوانان علاوه‌ بر استفاده از برنامه‌های فرهنگی مذهبی با مهارت‌هایی آشنا شوند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در کنار کلاس‌های متعدد، برای اردوهای سیاحتی و زیارتی از جمله زیارت امام رضا(ع)، شاهچراغ(ع)، حضرت معصومه(س) و دیگر بقاع متبرکه سراسر کشور هماهنگی لازم انجام شده تا نوجوانان و جوانانی که در طرح نشاط معنوی حضور دارند علاوه‌ بر شرکت در کلاس‌ها از برنامه‌های اردویی نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در استان کرمان نیز ۴۰ بقعه متبرکه مجری طرح نشاط معنوی هستند، افزود: در بازدید از ادارات اوقاف و امور خیریه ۶ شهرستان استان کرمان و دیدار با هئیت امنا بقاع متبرکه استان روند اجرای طرح مورد بررسی قرار گرفت و برنامه‌های بسیار خوبی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوان در استان کرمان تدارک دیده شده است.

نوروزپور گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که به منظور توانمندسازی نوجوانان و جوانان و آشناسازی آن‌ها باید یک شغل اجرا می‌شود طرح «شمیم خدمت» است که با تعامل با سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای اجرا می‌شود و در استان کرمان نیز ۱۵ بقعه مجری اجرای آن هستند؛ شرکت کنندگان در این طرح پس از کسب آموزش‌های لازم، گواهی مهارت را از سوی سازمان فنی‌وحرفه‌ای دریافت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha