مسیح اهل بیت و ابزاری برای جذب به معارف دینی
کد خبر: 4067631
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

مسیح اهل بیت و ابزاری برای جذب به معارف دینی

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی و مدرس حوزه با بیان اینکه امام جواد(ع) در سنین کودکی به امامت رسیدند و به همین جهت به مسیح اهل بیت مشهور بودند، بیان کرد: اخلاق نیکو و سخنوری و رفع شبهات ابزار این امام همام بود که با این ابزار به مبارزه با اندیشه‌های باطل زمان رفته و چون دلایل محکمی داشتند مردم را جذب می‌کردند.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی و مدرس حوزهحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی و مدرس حوزه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امام جواد(ع) نقش بارزی در پیشرفت مکتب تشیع داشتند چراکه برخلاف حکمای زمان هیچ خشونتی نداشته و با مهربانی که ویژگی تمام ائمه(ع) است، افراد را به مکتب تشیع فرا می‌خواندند.

این مدرس حوزه بیان کرد: در حقیقت اخلاق خوب و مهربانی، مهم‌ترین شاخصه زندگی امام جواد(ع) بود؛ این اخلاق به حدی زیبا بود که تبدیل به ابزاری برای برخورد با حکومت و مواجهه با آرای باطل شده بود؛ خوب طبیعی است که مردم نیز به این سمت گرایش پیدا می‌کردند.

وی افزود: آنچه اکنون از طلبه و مبلغ دین انتظار است همان رسالت اخلاق پسندیده و نیکو در مرحله اول و سپس برخورداری از علم زمان است؛ یک طلبه زمانی می‌تواند به موفقیت و تأثیر کلام خدایی خود امیدوار باشد که رفق و مدارا با مردم را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

طاهری ادامه داد: در دوران امام جواد(ع) به‌دليل ظلم و خونريزی عباسيان، نفاق و شبهات شديدی در جامعه اسلامی به‌وجود آمد که خود عامل فاصله گرفتن مردم از آموزه‌های اسلام بود؛ از طرفی متأسفانه فضای کافی برای پاسخ‌گویی به این شبهات نیز وجود نداشت.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی امام جواد(ع) با سن کم به امامت رسیدند و چون در امامت سن ملاک نیست؛ به همه سؤالات پاسخ مقتضی می‌دادند و همین موجبات حیرت اطرافیان را فراهم آورده بود؛ در این موضوع امام جواد(ع) فرمود: «همان خدایی که در گهواره عیسی بن مریم را پیامبر قرار می‌دهد در کودکی مرا نیز امام قرار داده است.»

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در موضوع سن آن امام باید گفت تاریخ نشان می‌دهد چون امر امامت امام جواد(ع) تجربه جدیدی بود، حتی بعضی از بزرگان زمان مانند یونس بن عبدالرحمن تصور می‌کردند باید صبر کنند تا امام به سن بلوغ برسند، با این وجود برخی دیگر به مبانی اعتقادی و محتوای ارزشی زندگی امام توجه داستند و نه به سن و سال.

طاهری با بیان اینکه در واقع پاسخ‌های عالمانه‌ آن امام جایگاه امامتشان را تقویت می‌کرد، افزود: همین پاسخگو بودن امام با دلیل و برهان همچون پدر بزرگوارشان و مبارزه عملی با فرقه‌های انحرافی، از امام جواد(ع) شخصیتی متعالی و قابل اعتماد ساخته بود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم از جنبه اجتماعی نیز به شخصیت امام جواد(ع) بنگریم، مردمی بودن و به فکر محرومین و مستضعفین بودن و معرفتی که در برخورد با مردم داشتند، زبانزد بود، تصریح کرد: امام جواد(ع) با توجه به مستمندان، فرمانده جبهه اقتصادی بودند و به همین دلیل به «جواد» معروف شدند.

طاهری بیان کرد: این دستگیری از مستمندان و همچنین شیوه اقتصادی ایشان می‌تواند راهبر ما در شرایط اقتصادی فعلی باشد؛ اگر کمی کنار یکدیگر باشیم؛ مهربان بوده و تنها به سودجویی فکر نکنیم همه مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستگیری و کمک در شرایط بد اقتصادی تا آنجا مورد تأکید آن حضرت است که ایشان می‌فرمایند: «کسی که مواسات کند به مالش یا آبرویش یا حتی گفتمان و توصیه و گفتن کلمه‌ طیبه، خداوند فردای قیامت او را با نبیین(ع) محشور می‌کند»، یادآور شد: از امام جواد (ع) روایاتی برجامانده؛ یکی از کتاب‌هایی که احادیث آن امام را روایت می‌کند، کتاب موسوعه کلمات الامام‌الجواد است و در آن ۴۳۴ حدیث در موضوعات مختلف جمع‌آوری و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha