تسهیل و ترویج ازدواج در راستای ایجاد جامعه‌ای بانشاط
کد خبر: 4068599
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰

تسهیل و ترویج ازدواج در راستای ایجاد جامعه‌ای بانشاط

مدرس حوزه علمیه خواهران در گیلان با بیان این‌که ازدواج مایه نشاط و دلگرمی انسان است، اظهار کرد: تسهیل و تسریع در سن ازدواج، راهکاری برای حل بسیاری از مشکلات و ایجاد نشاط در جامعه است.

زهرا جهانی معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گیلان

زهرا جهانی، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گیلان به مناسبت هفته ازدواج و با توجه به اهمیت ترویج ازدواج پایدار، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: تسهیل و تسریع در سن ازدواج، اصلی‌ترین راهکار برای حل بسیاری از مشکلات و ایجاد نشاط در جامعه است.

وی به آیه 21 سوره مبارکه روم اشاره و اذعان کرد: در این آیه شریفه آمده است «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ، از آیات خدا این است که از خود شما همسرانی آفرید تا بدان آرام گیرید و بین شما دوستی و مهربانی نهاد. اینها نشانه‌هایی است برای کسانی که اندیشه کنند».

این مدرس حوزه علمیه ازدواج را مایه نشاط و دلگرمی انسان دانست و اظهار کرد: یکی از نیازهای طبیعی انسان، انس، مودّت و الفت است و به کسی نیاز دارد که همدم و غمخوار او باشد تا با او انس گرفته و از دلجویی‌ها و همدلی‌هایش بهره‌مند شود و بدین‌وسیله آسودگی و آرامش خاطر پیدا کند.

جهانی تصریح کرد: در این میان بهترین فردی که می‌تواند این نیاز طبیعی را تأمین کند، همسر انسان است؛ زیرا همه محبت‌ها و دوستی‌ها، ممکن است موقت و محدود باشند به‌جز دوستی و محبت زن و شوهر که چون یک واحد را تشکیل داده و هدفی مشترک دارند و بیش از هر فرد دیگری به یکدیگر نیازمندند، دائم و نامحدود خواهد بود.

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به این‌که یکی از ثمرات بزرگ ازدواج، بقای نسل بشریت است که مطابق هدف آفرینش است، عنوان کرد: تولید و پرورش انسان‌های خداپرست و نیکوکار، مطلوب خدای جهان‌آفرین است و از این طریق روح بندگی خالق متعال که هدف اساسی خلقت انسان است، در عرصه گیتی گسترش می‌یابد.

این مدرس حوزه علمیه، وظیفه خیرین را در ترویج و تسهیل ازدواج، مدنظر قرار داد و افزود: حمایت از زوجین در آستانه ازدواج با تمهیداتی همچون اهدای جهیزیه، کمک‌های نقدی و غیر نقدی و فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان از عمده رسالت‌های خیرین است.

وی در پایان با نگاهی به سبک زندگی اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای مبتنی برسبک زندگی دینی باشد، خانواده و تشکیل خانواده اصل و محور می‌شود؛ لذا در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی باید اقدامات اساسی در امر ایجاد انگیزه و تمایل جوانان به ازدواج آسان انجام گیرد و شایسته است که مهریه، جهیزیه، هزینه ازدواج یا سایر موارد مرتبط با این سنت پسندیده، به‌گونه‌ای وضع شود که نگرانی دو طرف و خانواده را به دنبال نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha