برگزاری دومین نشست تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی ‏و حوزه علمیه مازندران
کد خبر: 4068772
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

برگزاری دومین نشست تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی ‏و حوزه علمیه مازندران

دومین نشست تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی ‏و حوزه علمیه در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان مازندران برگزار شد.

 نشست تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی ‏و حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از مازندران، دومین نشست تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی ‏و حوزه علمیه، روز گذشته، 13 تیرماه در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان مازندران برگزار شد.

محمدرضا شافعیان، رئیس جهاددانشگاهی استان مازندران در دومین نشست تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی ‏و حوزه علمیه در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان مازندران که با موضوع همکاری و هم‌افزایی بین دو نهاد و اشتغالزایی و آموزش مهارت محور و توانمندسازی خانواده‌های جامعه هدف برگزار شد با بیان کارکردهای آموزشی جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با ظرفیت آموزش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مهارت محور و کاربردی آماده ارائه خدمات به طلاب محترم و اعضای خانواده آن‌ها است.

وی با اشاره به وجود رسانه‌های ایسنا و ایکنا گفت: بهترین رسانه برای معرفی دستاوردها و  فعالیت‌های دینی و قرآنی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است.

شافعیان به ظرفیت جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش از جمله پژوهش علوم انسانی اشاره کرد و ادامه داد: حوزه علمیه می‌تواند از ظرفیت اعضای هیئت علمی جهاددانشگاهی در پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی، گروه‌های پژوهشی و مرکز مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی برای اجرای فعالیت پژوهشی مشترک استفاده کند.

تجربه‌های موفق جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال

رئیس جهاددانشگاهی مازندران به فعالیت‌ها و تجربه‌های موفق جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال و راهبری طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و اعلام کرد: جهاددانشگاهی توانایی دارد زنجیره ارزش اشتغال را برای خانواده‌های طلاب در قالب الگوی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی طراحی و اجرا کند.

وی بانک خون بند ناف را دیگر جنبه همکاری جهاددانشگاهی و حوزه علمیه معرفی کرد و با بیان این که امکان استفاده از ظرفیت های جهاد دانشگاهی برای حل مشکلات نازایی و بعضی از بیماری‌های خانواده حوزه علمیه در پژوهشگاه رویان وجود دارد و از مرکز خدمات حوزه علمیه خواست اطلاع رسانی لازم برای معرفی خدمات بانک خون بندناف رویان و پژوهشگاه‌های پزشکی جهاددانشگاهی در مجامع دینی و علمی و عموم مردم صورت گیرد.

سیدمرتضی ساداتی، معاونت آموزشی جهاددانشگاهی مازندران نیز در این نشست گفت: ۶ مرکز آموزشی ‏مختلف در شهرهای بهشهر، بابل، بابلسر، قائمشهر، ساری و آمل قرار دارد که مراکز ‏آموزش کوتاه‌‏مدت درباره فوریت‌های پزشکی و نیز گرایش‌های مدیریت و مهندسی است که با آموزش‌های ‏متعارف اشتغال‌زا ‏هستند.‏

تجربیات مرکز مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی

در ادامه سیده‌زینب تقوی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی مازندران، از ظرفیت‌های خبرگزاری‌های ‏ایسنا و ایکنا یاد و خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایسنا در اطلاع‌رسانی در حوزه‌های اقتصادی، ‏سلامت، اجتماعی، علمی ـ آموزشی، ‏فرهنگی، سیاسی، تبلیغاتی و ‏ فعالیت دارد و خبرگزاری ایکنا ‏اخبار متنوع دینی و قرآنی را به زبان‌های زنده دنیا منتشر می‌کند.

تقوی با اشاره به تجربیات مرکز مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی در اجرای طرح‌های پژوهشی فرهنگی از جمله بررسی عملکرد مساجد، ‏‏فرقه‌های نوظهور، انیمیشن‌های قرآنی و پایگاه مساجد استانی، نیازسنجی فرهنگی دانشجویان و ... گفت: طرح‌های ‏‏نظرسنجی که از سوی جهاددانشگاهی در مرکز افکارسنجی (ایسپا) در استان مازندران اجرا می‌شود خوراک لازم را از طریق آگاهی‌سنجی، نیازسنجی، نگرش‌سنجی، نظرسنجی و مطالعات بازار برای مدیران سازمان‌ها و سیاست‌گذاران استانی فراهم می‌کند.

وی به وجود سازمان دانشجویان و فعالیت های فرهنگی برای این قشر در دانشگاه‌های مختلف استان اشاره کرد و افزود: این فعالیت‌ها در کانون‌های دانشجویی و مراکز نوع «ب» فرهنگی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. از جمله فعالیت‌ها در این حوزه می‌توان به اردوهای ملی ایران مرز پرگهر، مسابقات ملی مناظره دانشجویی، جشنواره کتاب سه‌دقیقه‌ای و ... اشاره کرد. ‏

تقوی با بیان اینکه قطب فعالیت در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در استان مازندران در دو حوزه سبک زندگی و اشتغال است ‏اظهار کرد: سعی بر این است کلیه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی مازندران در دانشگاه‌ها در این دو حوزه جهت‌دهی شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی مازندران به فعالیت مرکز نوع «ب» تولید محتوای قرآنی جهاددانشگاهی اشاره کرد و تولید انیمیشن قرآنی را یکی از دستاوردهای موفق این مرکز دانست که ‏توسط دانشجویان اجرا شد و فعالیت در این مراکز را تمرینی برای فعالیت اقتصادی در آینده و بعد از فارغ‌التحصیلی معرفی کرد.

وی افزود: هدف ما این است که ‏پیام‌های دینی به افراد انتقال داده شود که ‏مراکز نوع «ب» به بهترین شکل می‌توانند ‏در حوزه علمیه در جهت تولید محتوای قرآنی به‌کار گرفته شوند.‏

تقوی به برگزاری دوره‌های کاردانی و ‏‏کارشناسی در رشته‌هایی چون آی تی و فناوری اطلاعات، مددکاری اجتماعی، حسابداری، حقوق، ‏‏تربیت مربی پیش دبستانی، مدیریت امور دفتری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بیمه و مهندسی فناوری تولید محتوای دیجیتالی اشاره کرد و ‏‏گفت: رشته تولید محتوای دیجیتالی دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند به کمک مُبلغان دینی آمده ‏و در تولید محتوای مناسب مؤثر باشد.‏

تقوی با بیان اینکه در دانشگاه به اساتید دروس معارف نیازمندیم به برگزاری دوره‌های تک پودمان بین دو مقطع تحصیلی با حداقل ۱۶۰ ساعت کلاس ‏درس و حداکثر 480 ساعت به صورت عملی و نظری اشاره و تصریح کرد: امکان برگزاری دوره‌های تک پودمان‌ها در ‏دروسی مانند بیداری ‏تمدن اسلامی، روش تدریس قرآن و تدبیر در قرآن، بینش و بصیرت علمی، ‏روش تدریس ترجمه قرآن ‏و غیره در جهاددانشگاهی برای اعضای محترم حوزه علمیه وجود دارد.

کمک جهاددانشگاهی به فعالیت‌های فرهنگی طلاب 

در ادامه رمضان مهدی‌زاده، مدیر تجاری‌سازی و اشتغال جهاددانشگاهی مازندران با اشاره به فعالیت جهاددانشگاهی در راستای ‏‏زیست‌بوم نوآوری فرهنگی استان و ساختاری یا کارکردی بودن فعالیت جهاددانشگاهی گفت: کار فرهنگی ‏مرتبط با صنایع نرم و خلاق است که منجر به تولید محتوا می‌شود بنابراین جهاددانشگاهی می‌تواند به فعالیت فرهنگی و اشتغال‌زایی طلاب کمک کند.‏

وی فعالیت‌های جهاددانشگاهی مازندران را در زمینه اشتغال وسیع توصیف کرد و افزود: پیشنهاد می‌‏‏شود با توجه به ارتباطی که طلاب با افراد دارند یک آشنایی از مهارت و کسب و کار داشته باشند تا ‏‏بتوانیم از قدرت نفوذ طلاب در حوزه علمیه و بخش اشتغال جامعه استفاده کنیم.

وجود ۱۳۰۰ ‏مبلغ در فضای تبلیغ دینی

در ادامه نشست حجت‌الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران از وجود ۱۳۰۰ ‏مبلغ و مبلغه در فضای تبلیغ دینی خبر داد و با بیان ‏اینکه ۸۰۰ نفر در سراسر استان در حال آموزش ‏هستند تأکید کرد: مصادیق تبلیغ مبلغان در آموزش ‏و پرورش و مدارس و مهد کودک، مناطق آسیب‌دیده و کمیته امداد است که مدارس را اولویت گروه هدف ‏قرار داده‌ایم. ‏

صادقی خواستار تبدیل کتاب‌های منتشر شده در جهاددانشگاهی به محتویات دیجیتالی از سوی مبلغان شد و گفت: آموزش بلندمدت و کوتاه‌مدت مهارت خانه طلاب به صورت آنلاین و ‏مجازی برگزار ‏می‌شود که فن کلاس‌داری و فن سخنرانی و از این قبیل آموزش‌ها داده می‌شود.‏

در ادامه نیز ابراهیمی، معاون سلامت و خدمات حوزه علمیه مازندران گفت: رسیدگی به بیماران مبتلا به سرطان و نازایی با کمک جهاددانشگاهی می‌تواند ‏رقم بخورد و همچنین در خصوص بانک خون ‏بند ناف مرتبط به سلول‌های بنیادین، تعامل‌های ‏اساسی قابل شکل‌گیری است.

وی بخش اصلی فعالیت این معاونت را حوزه سلامت دانست و گفت: درمان بیماران صعب‌‏العلاج و ام‌اس و دیابتی که از لحاظ جسمی مشکل و درآمد ‏پایینی دارند را می‌توانیم با ‏کمک جهاددانشگاهی عملی کنیم.‏

انتهای پیام
captcha