نشست نقد و بررسی کتاب «مقصود جهان» در خرم‎آباد برگزار شد
کد خبر: 4068775
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵

نشست نقد و بررسی کتاب «مقصود جهان» در خرم‎آباد برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «مقصود جهان» به مناسبت روز قلم با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد.

کتاب «مقصود جهان» در لرستان نقد شدبه گزارش ایکنا از لرستان، نشست نقد و بررسی کتاب «مقصود جهان» تألیف محمد محمدی‌اصل و یدالله ستوده، به مناسبت روز قلم با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان، امروز، ۱۴ تیر در سالن جلسات جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد.

محمد محمدی‌‌اصل، مؤلف کتاب مقصود جهان در این جلسه، اظهارکرد: در کتاب مقصود جهان با شرحی از منابع مکتوب از تاریخ لرستان مواجه هستیم منابعی که اشاراتی به لرستان دارد.

وی با اشاره به اینکه در قاجار سفرنامه‌نویسی گسترش پیدا می‌کند، تصریح کرد: لرستان فیلی غیر از شامل بخش‌هایی از استان‌های مجاور، از جمله هرسین تا شوش بوده که در حال حاضر بخش‌هایی از آن به کرمانشاه و بخش‌هایی به خوزستان وصل شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب مسیر ۱۰۷ روزه سفر محمودمیرزا را به لرستان شرح می‌دهد، تصریح کرد: کتاب مقصود جهان نگاه جالبی در بحث جغرافیایی مسیر سکونت‌گاهای لرستان را بیان می‌کند و در بحث تاریخی مسیر تاریخی سکونت‌گاه‌های لرستان بیان می‌کند.

محمدی‌اصل با اشاره به اینکه در تقسیم‌بندی تاریخی این کتاب لرستان به جز خرم‌آباد چهار حوزه مالیاتی شامل سلسله، دلفان، طرحان و بالاگریوه وجود داشته است، خاطرنشان کرد: محمودمیرزا در این کتاب آداب و رسوم را نظر داشته و از رسم ادوار می‌گوید که نمونه آن یکی از مقام‌های موسیقی لرستان به نام یاره‌هو است.

مؤلف کتاب مقصود جهان با تأکید بر اینکه این کتاب به اعتقاداتی که مردم به بناهای آرامگاهی و تاریخی دارند را بیان می‌کند و ۱۲۰ بنای آرامگاهی و غیرآرامگاهی به شکل مفصل شرح داده شده است، ادامه داد: منابع کتاب، تطبیقی از هفت نسخه کتاب محمودمیرزا با تطبیق اختلافات نسخه‌ای است به روش تطبیقی تهیه شد.

وی با اشاره به اینکه در کتاب مقصود جهان تطبیقی از امروز استان و وضعیت دوره قاجار بررسی شد، اظهار کرد: در نقد این کتاب می‌توان گفت کتاب در شرایطی با گرانی مواجه بود و در برخی جاها غلط‌های نگارشی وجود داشت از طرفی برخی روایت‌های تاریخی نیز دچار نقد است که در چاپ بعدی این ایرادات را برسی می‌کنیم کمااینکه آنچه مهم است تلاش میدانی برای تألیف کتاب صورت گرفته است و نقدهایی که مطرح می شود را می‌پذیریم.

انتهای پیام
captcha