۱۰۰ مهارت برای موفقیت در رقابت‌های قرآنی
کد خبر: 4069068
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
در کتاب تازه‌تألیف رضا نجفی بیان شد؛

۱۰۰ مهارت برای موفقیت در رقابت‌های قرآنی

نویسنده کتاب «مهارت‌های کسب موفقیت در مسابقات قرآنی» معتقد است در کنار مهارت‌های مسابقه‌ای نیاز به مهارت‌های تربیتی و سبک زندگی نیز داریم، چرا که حلقه مفقوده‌ای در جریان قرآن‌آموزی کشورمان وجود دارد.

رضا نجفی«مهارت‌های کسب موفقیت در مسابقات قرآنی» حاوی یکصد مهارت تجربی برای موفقیت در رقابت‌های آوایی قرآن به همراه توصیه‌های اساتید حفظ و قرائت، عنوان کتابی است که به تازگی به قلم رضا نجفی، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس در گروه معارف اسلامی و رئیس مجمع قرآنیان استان بوشهر به زیور طبع آراسته شده است. از این رو با نویسنده این کتاب گفت‌وگو کردیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

ایکنا ـ در ابتدا خلاصه‌ای از زندگی علمی و فرهنگی خود را بیان کنید.

حافظ کل قرآن کریم و حافظ موضوعی نهج‌البلاغه هستم. در دهه 70 مسابقات متعددی را شرکت کردم، یک بار به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان حضور داشتم و سال 79 نیز در مسابقات بین‌المللی مصر، به عنوان منتخب کشور شرکت کردم.

تألیفات، کتاب‌ها و مقالات متعددی در حوزه قرآنی انجام داده‌ام که از آن جمله یک پژوهش‌ بنیادین قرآنی به سفارش شورای توسعه قرآنی کشور بود که از سال 90 تا 93 طول کشید و به مطالعه و بررسی شیوه‌های حفظ و تحفیظ قرآن کریم در کشورهای اسلامی اختصاص داشت و با عنوان «پژوهشی پیرامون شیوه‌های تحفیظ قرآن کریم در کشورهای اسلامی» به چاپ رسید. برای تألیف آن اثر به کشورهای متعددی سفر کرده و در مجامع قرآنی سایر کشورها حضور پیدا کرده و تجاربشان را گردآوری کردم و در نهایت در قالب کتابی در اختیار قرآنیان کشورمان قرار گرفت.

ایکنا ـ چه شد که درصدد تألیف کتاب «مهارت‌های کسب موفقیت در مسابقات قرآنی» برآمدید؟

بسیاری از شرکت‌کنندگان جوانمان که وارد عرصه مسابقات می‌شوند با اشتباهات خیلی کوچک از صحنه رقابت‌ها حذف می‌شوند، گاهی دچار سرخوردگی و گاهی نیز دچار احساس ناامیدی می‌شوند، به نظر می‌آید ما نتوانستیم به خوبی، تجربه و دانش کافی را به شرکت‌کنندگان منتقل کنیم. یکی از این راه‌ها برگزاری نشست‌ها و کلاس‌هایی است که سطح دانش و تجربه شرکت‌کنندگان را افرایش دهد.

یکی دیگر از راه‌ها نیز این است که ما این تجارب و دانش را در قالب نوشتارهایی آماده کنیم و در اختیار متسابقان جوانترمان قرار دهیم، علاوه بر دانش و توانمندی که یک قاری و حافظ برای موفقیت در مسابقات نیاز دارد، یکسری مهارت‌ها نیز نیاز است، بخشی از این مهارت‌ها به قبل از مسابقه، بخشی به لحظه حضور در سالن و اجرایی که باید داشته باشد و بخشی نیز به بعد از اجرا برمی‌گردد. مجموع این مهارت‌ها می‌تواند تجربه اساتید و ممتازان دوره‌های قبل را به شرکت‌کنندگان جدید منتقل کند، به عبارت دیگر متسابقان جوانترمان می‌توانند با تکیه بر تجربه‌ای که ممتازین مسابقات قبل داشته‌اند، خیلی زودتر خودشان را به موفقیت نزدیک کنند و همین عامل موجب شد که مصاحبه‌های متعددی را با اساتید قرآنی کشور داشته باشم، در مسافرت‌های خارجی نیز که حضور داشتم با اساتید ممتاز سایر کشورهای اسلامی مصاحبه‌هایی نیز داشتم و خلاصه این مصاحبه‌ها را در قالب کتابی 120 صفحه‌ای در قطع رقعی در اختیار جامعه قرآنی کشور قرار داد‌ه‌ایم.

ایکنا ـ  از محتوای سخنان چند استاد داخلی و خارجی استفاده شده است؟

نزدیک به 40، 50 مصاحبه از استادان و متسابقان گرفته شد، تجربیاتشان یادداشت‌برداری و جمع‌آوری و در این کتاب منعکس شد. نزدیک به 300، 400 ساعت گفت‌و‌گو انجام شده است.

ایکنا ـ مخاطب این کتاب چه افرادی هستند؟

تمام علاقه‌مندان به حضور مسابقات قرآن به نوعی مخاطب این کتاب هستند، چون در یک مرحله تجارب سایر استادان و ممتازان به آن‌ها منتقل می‌‌شود.

ایکنا ـ عنوان کتاب شما این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که هدف از قرآن، مسابقات است. آیا درست است که چنین هدفی را برای فرزندانمان تعریف کنیم؟

ما مسابقات قرآن را یک ابزار می‌بینیم. اتفاقاً در لابه‌لای مهارت‌ها این مطلب ذکر شده که یکی از مهارت‌ها این است که چطور شکست را بپذیریم، خود شکست یک تجربه برای موفقیت‌های بعدی است. بیان شده که اصلاً مسابقه هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است که می‌تواند ما را در آن موضوعی که انجام می‌دهیم موفق‌تر و پایدارتر کند، بنابر این اصلاً نگاه ما این نیست که در عرصه قرآن، مسابقات هدف است، مسابقات قرآن و رقابت‌های قرآنی وسیله و ابزاری است که می‌تواند تشویق، هیجان و حرکت رو به جلو را در قرآنیان ما ایجاد کند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در فرازی از سخنان ارزشمندشان این مطلب را فرمودند که ممتازان قرآنی را تکریم کنیم. هدف این نیست که مسابقه‌ای برگزار شود و ممتازی از دل آن بیرون بیاید، بلکه هدف این است که آن ممتازی که مورد تکریم قرار می‌گیرد یک الگو و اهرم محرک شود که دیگران نیز انگیزه پیدا کنند و جریان قرآنی در کشور به پویایی برسد.

ایکنا ـ به عنوان کسی که زمانی شرکت‌کننده در مسابقات بودید و همچنین مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای زیادی با استادان و شرکت‌کنندگان داشته‌اید، آیا انتقادی به روند فعلی برگزاری مسابقات دارید؟

نقدم این است که اولاً در کشور ما بسیاری از تصمیمات بر اساس موفقیت‌های قاریان و حافظان در عرصه مسابقات گرفته می‌شود، یک قاری خوب کسی است که الزاماً رتبه‌ای هم داشته باشد، در حالی که در سایر کشورهایی که در سده‌های گذشته در عرصه قرآنی پیشتاز بوده‌اند چنین چیزی وجود ندارد.

نقد دوم، مسابقات قرآنی ما به‌گونه‌ای طراحی نشده که متسابقان را همراه خود به جلو حرکت دهد. در عرصه حفظ، در کشور مسابقاتی نداریم که فرزندانمان را از یک جزء به 10 جزء برساند، خیلی انگشت‌شمار، فقط مسابقات آموزش و پرورش آن هم سالی یک بار برگزار می‌شود، در حالی که باید مسابقات به‌گونه‌ای باشد که فرزندانمان را گام به گام به حفظ کل برساند.

نقد سوم من این است که مسابقات فقط در حال ایجاد رقابت است و آموزشی در آن نیست، مسابقات زمانی می‌تواند کارایی و کارکردهای خود را داشته باشد که همراه با آموزش باشد. نزدیک به 18 سال قبل، سازمان دارالقرآن مسابقاتی را طراحی کرد و در آن اردویی بود که علاوه بر رقابت‌ها، استادان نیز حضور پیدا می‌کردند، آموزش‌ها جاری بود و در طول سال نیز ادامه پیدا می‌کرد و این گونه امیدوار بودیم که یک حرکت آموزشی در جامعه قرآنی ایجاد و در نهایت منتهی به مسابقه و رقابت شود، و الا صرف برگزاری مسابقه خیلی خوب است اما یک پشتوانه و عقبه محکمی به اسم آموزش در آن وجود ندارد و این نقطه ضعفی است.

کتاب مهارت های کسب موفقیت در مسابقات قرآنی

ایکنا ـ پس می‌توانیم ادعا کنیم که در روند فعلی، مسابقات مروج سبک زندگی قرآنی نیست؟

به این ترتیت نمی‌توانیم، ادعا کنیم منتهی نقیصه‌هایی داریم که باید یک گروه کارشناسی آن را با دقت بررسی کند. نقاط ضعف و قوت، بررسی و احصا شود و نظام راهکارها نیز در کنارش قرار گیرد، اینکه الان صرفاً یک دوره‌ای مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌کنیم آن قدر نمی‌تواند ما را به موفقیت برساند.

ایکنا ـ در مجموع این کتاب دربرگیرنده چه مطالبی است؟

این کتاب مهارت‌های موفقیت در عرصه رقابت‌های قرآنی را به مخاطب منتقل می‌کند، اما ما باید در کنار این کارها، تألیفات دیگری نیز داشته باشیم که به زبانی ساده سبک زندگی قرآنی را هم به متسابقان عرضه کند و هم شیوه زندگی مبتنی بر قرآن و اهل بیت(ع) را به دور از پیچیدگی و تفصیل در اختیار جامعه قرآنی‌مان قرار دهیم.

در کنار مهارت‌های مسابقه‌ای نیاز به مهارت‌های تربیتی و سبک زندگی نیز داریم، اینها باید با هم تلفیق شوند، چرا که واقعاً حلقه مفقوده‌ای در جریان قرآن‌آموزی کشورمان هست، البته در چاپ دوم، کتاب به دو قسمت مهارت‌های کسب موفقیت در مسابقات حفظ قرآن و مهارت‌های کسب موفقیت در مسابقات آوایی تقسیم شده است.

انتهای پیام
captcha