محل هزینه‌کرد مالیات برای مردم شفاف نیست + صوت
کد خبر: 4072106
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
انارکی محمدی در گفت‌وگو با ایکنا:

محل هزینه‌کرد مالیات برای مردم شفاف نیست + صوت

کارشناس اقتصادی گفت: شفافیت به پرداخت‌کنندگان مالیات انگیزه می‌دهد و هم اینکه مردم می‌دانند مالیاتی که پرداخت می‌کنند کجا و در چه اموری هزینه می‌شود. متأسفانه من نوعی هنوز نمی‌دانم مالیاتی که پرداخت می‌کنم کجا هزینه می‌شود و قطعاً بدانید مردم هم با این مشکل مواجه هستند.

انارکی محمدی

احمد انارکی محمدی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در کشور به دلیل نبود سامانه‌های مالیاتی و فقدان آن، نتوانسته‌ایم هدف اصلی از مالیات را محقق کنیم، گفت: با وجود اینکه در رابطه مالیات قوانینی وضع شده، اما به دلیل ضعف در اجرا، در حوزه دریافت مالیات موفق عمل نکرده‌ایم.

وی افزود: عدم اجرای صحیح قانون، به عدالت در دریافت مالیات آسیب وارد کرده است. به عنوان مثال کسانی که فعالیت شفافی در حوزه اقتصادی و تولیدی دارند یا حتی کارمندان به صورت شفاف و تمام و کمال مالیات خود را پرداخت می‌کنند، اما کسانی که در حوزه دلالی فعالیت دارند، به هیچ‌وجه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. شاید یکی از دلایل اعتراضات مردم نسبت به نحوه دریافت مالیات به همین عدم وجود عدالت در نظام مالیاتی بازمی‌گردد.

مالیات؛ تنظیم‌گر یا منبع درآمد؟

کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در کشور‌های توسعه‌یافته، سازمان‌های مالیاتی به مالیات به چشم درآمد نگاه نمی‌اندازند بلکه به چشم تنظیم‌گر نگاه می‌کنند و از سوی دیگر در این کشورها، سازمان مالیاتی تلاش کرده‌اند از نخبگان استفاده شود، ولی متأسفانه در کشور ما از نخبگان در مباحث مالیاتی استفاده نشده است و از همه بدتر اینکه فقدان سامانه واحد و یکپارچه مالیاتی به این ضعف‌ها دامن زده است.

انارکی محمدی با تأکید بر این مطلب که هزاران میلیارد تومان پرونده مالیاتی در کشور وجود دارد، گفت: از یک مأمور یا کارمند مالیاتی با چهار، پنج میلیون حقوق توقع داریم که به این پرونده‌ها رسیدگی کند! قطعاً این رویه فساد‌هایی را به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید:

ضرورت حمایت از سوت‌زن‌ها و تقویت داده‌های اطلاعاتی در تحقق عدالت مالیاتی


وی افزود: به باور من تا زمانی‎‌که نتوانیم شفافیت را در نظام مالیاتی برقرار کنیم و سامانه‌های یکپارچه را اجرایی سازیم همچنان با عدم عدالت مالیاتی مواجه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی مردم را بهترین داور و قضاوت‌کننده دانست و گفت: شفافیت به پرداخت‌کنندگان مالیات انگیزه می‌دهد و هم اینکه مردم می‌دانند مالیاتی که پرداخت می‌کنند کجا و در چه اموری هزینه می‌شود. متأسفانه من نوعی هنوز نمی‌دانم مالیاتی که پرداخت می‌کنم کجا هزینه می‌شود و قطعاً بدانید مردم هم با این مشکل مواجه هستند.

پول زور؛ نوع نگاه مردم به مالیات

انارکی محمدی تأکید کرد: کار اصلی دولت در حوزه مالیات، فرهنگ‌سازی میان مردم است. مثلاً امروز سه درصد از مالیات پرداختی به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود و تقریباً مردم نسبت به مالیات پرداخت‌شده به شهرداری‌ها رضایت دارند، زیرا عملکرد این نهاد به عینه قابل مشاهده است. اگر همه فعالیت‌های مالیاتی و هزینه‌کرد آن‌ها به صورت واضح مشخص می‌شد و مثلاً به مردم می‌گفتند با مالیات پرداختی شما در یک منطقه از شهر یا کشور بیمارستان بنا شده، مردم با رغبت بیشتری مالیات خود را پرداخت می‌کردند، ولی در حال حاضر مردم نمی‌دانند مالیاتشان در چه بخشی هزینه می‌شود و به همین دلیل است که مردم مالیات را نوعی پول زور می‌دانند و از پرداخت آن فرار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در اسلام کسانی که از اموال بیت‌المال دزدی می‌کنند یا به اقتصاد جامعه اسلامی ضربه وارد می‌کنند با شدت برخورد می‌شود، چون اقدام آن‌ها به کل نظام اسلامی و دولت اسلامی آسیب وارد می‌کند. پس براساس احکام اسلامی باید اسامی دانه‌درشت‌هایی که فرار‌های مالیاتی دارند و شفافیت مالیاتی را لحاظ نمی‌کنند، افشا کرد تا رسوا شوند. به نظر من بهتر است در جامعه طوری فرهنگ‌سازی شود که این‌ها را به‌عنوان دزد بشناسند و خود مردم در معرفی دانه‌درشت‌های فرار مالیاتی یا هر کسی که مالیات پرداخت نمی‌کند، پیش‌قدم شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تأکید بر این موضوع قوانین باید پیشگیرانه و سخت‌گیرانه باشند، گفت: اگر شیوه فعلی اخذ مالیات ادامه پیدا کند، نارضایتی‌ها تشدید خواهد شد وفتب پولی به حساب فردی واریز می‌شود نباید تنها به اظهارات آن فرد اکتفا کرد، بلکه باید بررسی شود این پول حاصل چه نوع فعالیت اقتصادی است. وقتی عدالت و شفافیت وجود داشته باشد و بدانند مالیات پرداخت‌شده در رشد و توسعه اقتصادی مؤثر است، مردم برای پرداخت مالیات ابراز تمایل می‌کنند.

فرارهای مالیاتی و کاهش انگیزه تولید

انارکی محمدی یکی از آسیب‌های عدم شفافیت و عدالت مالیاتی و وجود فرار‌های مالیاتی را متوجه بخش تولید کشور دانست و در این رابطه عنوان کرد: فرار‌های مالیاتی و نبود نظام یکپارچه مالیاتی انگیزه تولید را کاهش می‌دهد و به نظر من طرح مجلس مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از فرار‌های مالیاتی داشته باشد و شفافیت و عدالت در حوزه مالیات را رشد و توسعه خواهد بخشید و انگیزه مردم را افزایش می‌دهد.

وی در پایان گفت: باید سامانه جامع مالیاتی یا همان سامانه مؤدیان به زودی راه‌اندازی و فراگیر شود تا از این طریق داده‌های اطلاعاتی کامل و دخالت انسان در دریافت مالیات کاسته شود. تمام مشکلات موجود از طریق این سامانه قابل حل است و نیز شفافیت و رصد مالیاتی وجود خواهد داشت و همه امورات مالیاتی از این سامانه قابل پیگیری است.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha