مهم‎ترین محور آیه مباهله / هزاره سوم هزاره آسیا خواهد بود
کد خبر: 4072479
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

مهم‎ترین محور آیه مباهله / هزاره سوم هزاره آسیا خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی ‎فرد در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، به تشریح مضمون و نکات مهم آیه مباهله؛ آیه 61 سوره مبارکه «آل عمران» پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز 31 تیر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره آیه 61 سوره مبارکه «آل عمران»؛ «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»، گفت: با عنایت به اینکه این روزها به حق روزهای ولایت و امامت است و در آستانه رویداد مهم و تعیین‌کننده مباهله قرار داریم بحث خودم را در خطبه نخست در اطراف این رویداد قرآنی، اسلامی، سیاسی و تاریخی قرار می‌دهم.

وی افزود: این آیه در مقام بیان و تبیین معارف و حقایقی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در حقانیت دین مبین اسلام و جایگاه و منزلت استثنایی پیامبر عظیم القدر(ص) و اهل بیت(ع) آن بزرگوار دارد.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: در روز 24 ذی الحجه پیامبر عظم القدر اسلام جمعی از بزرگان و شخصیت‌های برجسته نصارا که از قبول حق و پذیرش برهان و استدلال سر باز می‌زدند، را به مباهله دعوت کرد. «نَبْتَهِلْ» از ریشه «بُهل» به معنای تضرع در درگاه خدای متعال آمده و در این مورد با هدف درخواست عذاب برای کسانی که در راه باطل قدم می‌دارند، ذکر شده است.

ابوترابی فرد در ادامه به تبیین پیام‌های آیه مبارکه مباهله پرداخت و بیان کرد: نخستین پیام این آیه کریمه مبارکه آن است که رسول اسلام(ص) دغدغه هدایت افراد بشر و دغدغه تبیین حق را دارد و از گفت‌وگو و مباحثه و استدلال باز نمی‌نشیند؛ اگر استدلال و برهان، مخاطب را تسلیم نکرد برای تبیین حق آماده مباهله می‌شود. پیام دوم این است که اسلام یعنی دانش و معرفت، اسلام یعنی علم، اسلام یعنی حقائق برهانی و معارفی که ریشه در فطرت عقل و فطرت جان بشر دارد. لذا می‌فرماید «مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا»، اگر کسانی تسلیم علم نیستند و در برابر معرفت و دانش سر فرود نمی‌آورند، برای تبیین حق آنها را به مباهله دعوت کن؛ این یعنی علم و دانش فصل الخطاب است و یعنی کلام خدا و کلام رسول الله چون حق است فصل الخطاب است.

وی افزود: پیام دیگر آن است که پیامبر عظیم القدر اسلام و گروندگان راستین به این شخصیت از بُن دندان به راهی که در آن گام بر می‌دارند، باور و اعتقاد راسخ دارند. این ایمان و این یقین تکیه‌گاه اهل معرفت برای پیروزی در همه صحنه‌هاست. کسی که ایمان به نصرت الهی دارد در راه حق استوار است این ثمره ایمان به راه راست است. پیامبر(ص) به ما می‌آموزد اهل یقین باشید و راه راست را با دانش، با علم، با مشورت، با مباحثه، با مراجعه به اهل نظر و کارشناسان آن حوزه، با تضرع به درگاه خدای متعال و با مخالفت با هوا و هوس و شهوات، انتخاب کنید و در آن راه ثابت قدم باشید.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نکته دیگر این آیه کریمه مبارکه که شاید کلیدی‌ترین و محوری‌ترین پیام آن باشد، معرفی شخصیت‌هایی که در تراز رسول الله(ص) هستند، است. شخصیت‌هایی که مصداق روشن آیه تطهیر هستند. این آیه کریمه تفسیری بر آیات متعددی از قرآن کریم در حوزه امامت و ولایت و رهبری و زعامت جامعه اسلامی است.

ابوترابی فرد در ادامه به تفسیر ارائه شده از یکی از مفسران اهل سنت اشاره کرد و گفت: فخر رازی مفسر و عالم برجسته اهل سنت در صفحه 88 و 89 جلد چهارم تفسیر کبیر ذیل آیه شریفه مباهله این عبارت را آورده است: «در میدان مباهله حضرت رسول در حالی حاضر گردید که جامه پشمین سیاه رنگی بر دوش داشت. همان جامه‌ای که هنگام نزول آیه تطهیر بر شانه حضرت بود. حسین را در آغوش گرفته بود و دست حسن را دستش قرار داده بود و فاطمه پشت سر آن حضرت حرکت می‌کرد و وجود مبارک علی آنان را همراهی می‌کردند». مباهله میدان معرفی این شخصیت‌هاست؛ مباهله میدان معرفی شخصیت‌هایی هستند که پیامبر آنان را «أَبْنَاءَ وَنِسَاءَ ونْفُسَ» خود می‎دانند. فخر رازی ادامه دهد؛ «پیامبر اکرم خطاب به همراهانشان فرمودند من دعا می‌کنم، شما آمین بگویید. پیامبر عظیم القدر اسلام در پوشش آن جامعه پشمین سیاه قرار گرفتند و به ترتیب حسن و حسین و فاطمه و علی جلو آمدند و در پوشش آن جامعه پشمین واقع شدند» دقیقاً همان صحنه آیه تطهیر تکرار می‌شود؛ یعنی ای مردم در معنای اهل بیت تردید نکنید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مفسران شیعه و اکثر محدثین اهل سنت اتفاق نظر دارند که مراد از «ابنائنا» در آیه مباهله امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و مراد از «نسائنا» وجود مبارک فاطمه زهرا(س) و مراد از «انفسنا» نفس پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است، گفت: «نورالله شوشتری» در کتاب «احقاق حق» خود 60 نفر از بزرگان، مفسران و محدثان اهل سنت را نام می‌برد که به اختصاص آیه مباهله به خمسه طیبه تصریح نموده اند.

بنابر گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی ‎فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران ابتدا از اعضای تیم ملی والیبال کشور قدردانی کرد و گفت: باید از بلندقامتان تیم ملی والیبال و مربی ایرانیِ متعهد و عالم و کادر متعهد و با انگیزه و تمامی نیروهای عالمی که در طول سالیان گذشته زمینه این موفقیت را فراهم کردند، تشکر کنم. ما باید در همه میادین ورزشی رتبه‌های بالا را به دست بیاوریم چرا که امروز ورزش با سیاست، فرهنگ و ... گره خورده است.

ابوترابی ‎فرد در ادامه به مراودات سیاسی شکل گرفته در روزهای گذشته اشاره و اظهار کرد: در روزهای گذشته ایران به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود. نشست‌های دو جانبه رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه آستانه و دیدارهای بسیار مهم و بیانات الهام‌بخش رهبر انقلاب در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام برای امت اسلامی، ملت‌های منطقه و دنیا پیام‌آور قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های نو در جهان پیش رو است.

وی با تأکید بر اینکه هزاره سوم هزاره آسیا خواهد بود و ایران اسلامی و منطقه جنوب غربی آسیا در این تحولات نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سران دو کشور حاضر در نشست آستانه اشاره کرد و افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با رئیس جمهور محترم ترکیه بر چند اصل بود. اصل اول اینکه مرز ایران و ترکیه مرز ماست و ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می‎دانیم و در طول چهار دهه گذشته نگاه ایران به خلق قدرت برای کشورهای اسلامی و ملت‎های اسلامی به ویژه دولت اسلامی ترکیه بوده است. در کنار این نگاه انتظار جمهوری اسلامی آن است که مرز سوریه و ترکیه هم مرز و دغدغه ملت اسلامی باشد، ما در کنار امنیت یکدیگر به اقتدار می‌رسیم اگر تمامیت ارضی و امنیت کشورهای اسلامی مورد تهدید قرار گیرد اقتدار امت اسلامی مورد تهدید است.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند راه ارتباطی ایران و ارمنستان بود. ایران در برابر تغییرات منطقه‌ای به طور جدی حساس است و اجازه نمی‌دهد راهی که هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت و صلح و اقتدار ملت‌های منطقه است، آسیب ببیند.

امام جمعه تهران اظهار کرد: نکته دیگری که در گفت‌وگو با رؤسای جمهور مطرح فرمودند بحث حضور آمریکا در سوریه و کنار فرات بود. همانطور که رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود اشاره کرد حمایت آمریکا و متحدین اروپایی از تروریست‌ها موجب ناامنی مرزهای ترکیه است و اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به طور کلی حذف شود.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه امروز حضور سیاسی و نظامیِ موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است، گفت: نیروهای نظامی آمریکا در منطقه کارایی ندارند. به عراق و سوریه نگاه کنید، لشگرکشی‌های امریکا بی‌اثر است و حضور سیاسی این کشور هم بی‌اثر شده است. اما حضور فیزیکی آمریکا هم باید حذف شود، آمریکایی‌ها قبل از اینکه با حادثه‌ای شبیه حادثه افغانستان مواجه شوند و با شکست و فضاحت مجبور به فرار شوند، باید منطقه را ترک کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: تمام کشورهای منطقه و کشورهای همسایه بدانند که اقتدار آنها اقتدار ایران است، ما به تمامیت ارضی و اقتدار سیاسی و دفاعی و امنیت آنها فکر می‌کنیم. ما اقتدار ایران را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌بینیم. این راهبرد قطعی ایران اسلامی است. در همین راستا تصمیمات ارزشمندی در این دولت طی یکسال گذشته اتخاذ شده است.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه دوم خود به بحث در مورد وضعیت صنعت برق کشور پرداخت و گفت: ایران اسلامی در طول چهار دهه گذشته در تمام حوزه‌های مرتبط با زیرساخت های توسعه و پیشرفت، قدم های بسیار بلندی برداشته است. ما افتخارات بزرگی را در کارنامه ملت می‌بینیم هرچند در شاخص‌های کلان اقصادی شرایط خوب نیست و دولت و قوای سه گانه باید تمام نگاه خود را معطوف به اصلاح شاخص های کلان اقتصادی بدارند.

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که در بحث زیرساخت‌ها اثرگذار است، حوزه صنعت برق کشور است. در سال 57 جمعیت ایران حدود 37 میلیون نفر و کل صنعت برق کشور حدود هفت هزار مگاوات بود. این رقم تقریباً معادل با کشور ترکیه بوده است. در همین دوران از کل روستاهای کشور که حدود 75 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شدند، تنها حدود هفت هزار روستا از انرژی برق استفاده می‌کردند. امروز با پشت سر گذاشتن هشت سال دفاع مقدس و تحریم‌های طولانی که برخی سال‌ها فروش نفت کشور به صفر رسیده است، تولید انرژی برق در کشور به حدود 88 هزار مگاوات رسیده است. این تحول عظیم در صنعت برق کشور رخ داده است و بر اساس این تحول است که امروز در منطقه جنوب غربی آسیا ایران در تولید انرژی برق رتبه اول را به دست آورده دارد.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه در حوزه فنی و مهندسی و متخصصین تربیت یافته در نظام آموزش عالی کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، تصریح کرد: در حوزه تجهیزات صنعت نفت به خودکفایی رسیده‌ایم، امروز 98 درصد نیاز ما در نیروی انسانی و تجهیزات و تکنولوژی خودکفا و داخلی است.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی جزء پنج کشور دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی است، گفت: ایرانِ در تحریم و ایرانِ در فشارهای سیاسی و اقتصادی و ایرانی که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده است در این جایگاه قرار گرفته است. علاوه بر این امروز در حوزه شبکه برق، خطوط و پست ها 100 درصد شهرهای کشور و 99 و هفت دهم درصد روستاهای کشور از انرژی برق استفاده می‌کنند. این نسبت در کل جهان 85 درصد است. کار بزرگی که در یک دهه گذشته شکل گرفته شکل‌گیری نهضت کاهش تلفات برق بوده است. میزان این تلفات در یک دهه قبل حدود 18 درصد بود اما در حال حاضر این تلفات تک رقمی شده و اراده دولت بر کاهش جدی این تلفات است.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: با وجود موفقیت چشمگیر نظام در حوزه تولید تجهیزات و ظرفیت‌های نیروگاهی، اما با مشکلاتی در حوزه کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های توسعه صنعت برق روبرو هستیم. انصافاً دولت سیزدهم در حدود یک سال گذشته گام‌های بلندی در حوزه صنعت برق برداشته است. که در ادامه به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کنم.

وی اولین گام بلند دولت در این عرصه را اراده جدی رئیس جمهور و معاون اول وی عنوان کرد و افزود: اراده جدی دولتمردان به تحول در صنعت نفت به عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت کشور مشهود است. دومین گام بلند همکاری نزدیک، قانونمند و تحسین برانگیز وزارتخانه‌های نفت، صمت و کشاورزی با وزارت نیرو است. اگر این همکاری نبود ما امروز با مشکلاتی روبرو بودیم.

ابوترابی فرد بیان کرد: گام سوم نقش موثر وزیر نیرو به عنوان یک مدیر کارآزموده و باتجربه و اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا و مورد احترام جامعه نخبگان علمی و کارشناسان برجسته صنعت برق کشور است. چهارمین گام هم تیم مدیریتی با تجربه، عالم و کارآزموده این صنعت است که با تعهد و انگیزه و با صرف وقت در یکسال گذشته قدم‌های ارزشمندی را برداشته‌اند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: دولت جدید در حالی مدیریت کشور را در دست گرفت که ما با خاموشی‌های آزاردهنده و طولانی روبرو بودیم و بخش خانگی، بخش تجاری و صنعتی و بخش کشاورزی به شدت از آن وضعیت رنج می‌بردند. اولین تصمیم کوتاه مدت دولت محترم ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به گونه‌ای که هیچ محدودیتی برای مشترکین خانگی و تجاری به وجود نیاید، بود؛ امروز این کار انجام شده و باید قدر این اقدامات را شناخت. قدرشناسی با دو اقدام شکل می‌گیرد، اولا باید با زبان و قلم و حمایت خود آنان را پشتیبانی کنیم و ثانیاً با کاهش مصرف این کار را انجام دهیم.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش چهار درصدی مصرف برق نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: این افزایش مصرف در حالی صورت گرفته است که حتی یک دقیقه در خانه‌ها و در صنعت خاموشی نبوده است، این نتیجه اقدام منطقی دولت است. اقدام اساسی دولت در این بخش کاهش مصرف برق ادارات دولتی بوده است؛ دولت تصمیم گرفت ادارات دولتی در ساعت کاری 30 درصد و در ساعات غیرکاری 60 درصد مصرف خود را کاهش دهند. از این اقدام و تصمیم و اجرای درست آن باید قدردانی کرد.

ابوترابی فرد با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های بلندمدتی نیز برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شود، گفت: اولین اقدام دولت در بحث بلندمدت حمایت جدی از نهضت کاهش تلفات در دو حوزه تولید و مصرف است، این اقدام ستودنی باید با جدیت ادامه پیدا کند. مورد دوم افزایش ظرفیت نیروگاهی و تولید است. در این حوزه اولاً سقفی تعریف شده و بر اساس آن مقرر شده است 30 هزار مگاوات در طول چهار سال به ظرفیت انرژی برق کشور اضافه شود. جالب این است که در این مدت برای اجرای این تصمیم قدم‌های موثری برداشته شده است.

 

گزارش از جواد نصیری اوانکی

انتهای پیام
captcha