اجازات علمای معاصر گردآوری شوند
کد خبر: 4072708
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
سیدمحمدرضا رضاپور:

اجازات علمای معاصر گردآوری شوند

سیدمحمدرضا رضاپور، مصحح و پژوهشگر نسخ خطی و ویراستار کتاب اجازت العلما با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقی در زمینه اجازات العلما در کشورهای عربی زیاد انجام شد، بیان کرد: خوب است در ایران هم بیشتر به این مقوله بپردازیم و اجازات علمای معاصر گردآوری شود.

سیدمحمدرضا رضاپوربه گزارش ایکنا، سیدمحمدرضا رضاپور، مصحح و پژوهشگر نسخ خطی و ویراستار کتاب اجازت العلما، اول مرداد در نشست علمی «نقد و بررسی کتاب اجازت العلما»، گفت: این کتاب مشتمل بر متن 150 اجازه، 150 رونوشت و صورت اجازه از علما، ده‌ها و بلکه صدها نمونه دستخط، یادداشت و ... به قلم دانشمندان است. این کتاب به همت حجت‌الاسلام غلامی مقدم در سال‌های متمادی گردآوری شده است.

رضاپور با اشاره به پیشینه اجازات گفت: شاید اولین کتاب در این زمینه را از  ابن طاووس داشته باشیم، شهید ثانی هم آثاری دارد و علامه مجلسی هم اشاره به اجازات قبل از خود کرده و متن کامل آنها را آورده است.

وی افزود: کتاب اجازات علما سال‌ 95، در حدود 10 تا 15 جلد چاپ شده و به علما تقدیم و بازخوردهای آن دریافت شد. این چاپ با عرضه‌ای که انجام شد، دو پیامد ایجابی و سلبی به دنبال داشته است؛ پیامد ایجابی آن بود که بی درنگ بسیاری از علما و مصححان نسخ خطی در ایران و عتبات آن را مورد توجه قرار دادند.

رضاپور بیان کرد: ولی پیامد سلبی‌اش این بود که باید تحقیقات بیشتری در این‌باره انجام و پیراسته و منقح می‌شد و به صورت شتابزده چاپ نمی‌شد از این رو خوف این وجود داشت که چهره علمی مؤلف در آئینه این کتاب دیده نشود. ایشان عالم به علوم ادبیات عرب، فقه و حدیث و اخبار هستند و این نوع کتب را بارها تدریس کرده‌اند، از این رو در چاپ مجدد و نهایی ملاحظاتی انجام شد تا این نقیصه برطرف شود.

ویراستار و مؤلف کتاب اجازات العلما، افزود: بعد از اینکه نظرات دریافت شد، مؤسسه کتابخانه آستان قدس رضوی تصمیم گرفت این کتاب ویرایش علمی و چاپ شود و از بنده خواستند این کار را عهده‌دار شوم؛ در نگاه اول تصورم این بود که کار ویرایش، معمولی است ولی مع‌الاسف، اغلاط فراوانی اعم از شماره‌های اشتباه، اشخاص و اغلاط تاریخی و بدخوانی و افتادگی مشاهده شد.

رضاپور اضافه کرد: از جمله اتفاقاتی که در این کتاب افتاد، واگذاری آن به یک جمع مصحح بود و سبب شد تا چندقلمی شود و اشکالاتی در کار پیش بیاید که آن را اصلاح کردیم. موضوع اجازات مسئله‌ای است که برخی به آن پرداخته‌اند و فکر می‌کنم در بلاد عربی به این نوع آثار بیشتر پرداخته شده است و ضرورت ایجاب می‌کند که ما این موضوعات را  تحقیق کنیم.

این پژوهشگر و ویراستار پیشنهاد کرد که تمام اجازات به صورت نرم‌افزار در اختیار علما قرار بگیرد و روی آن پژوهش و استنساخ و تحقیق کنند و گفت: همچنین در مورد اجازات مشایخ به معاصرین باید آنها را جمع‌آوری و به جامعه عرضه کنیم تا در دسترس محققان قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha