خوشنویسان عصاره فرهنگ گرانسنگ ایرانی را ماندگار می‌کنند
کد خبر: 4072915
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
سید حسن امین در افتتاحیه «صهبای خیال»:

خوشنویسان عصاره فرهنگ گرانسنگ ایرانی را ماندگار می‌کنند

سیدحسن امین گفت: خوشنویسان عصاره فرهنگ گرانسنگ ایرانی را با انتخاب بهترین اشعار، کلمات قصار، پند و‌ اندرزها، دستورالعمل‌های زندگی و هشدارهای برآمده از تجارب نسل‌ها در نوشته‌های خود ماندگار می‌کنند.

نگاه پروفسور امین به خوشنویسیبه گزارش ایکنا در نمایشگاه خط صهبای خیال که شب گذشته؛ شنبه یکم مرداد افتتاح شد، آثار استاد غلامحسین امیرخانی؛ رئیس انجمن خوشنویسان ایران، استاد یدالله کابلی خوانساری؛ چهره ماندگار خوشنویسی، استاد رسول مرادی، عضو سابق شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران  و استاد مجتبی سبزه؛ دارنده مرتبه استادی از شورای ارزیابی انجمن خوشنویسان ایران  به نمایش گذاشته شد.

پروفسور سید حسن امین که به مناسبت برپایی نمایشگاه گروهی آثار  این چهار خوشنویس برجسته کشور، به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، طی سخنرانی در تالار مرکزی اداره کل فرهنگ و ارشاد شهر رشت گفت: هنر خط،  چکاد جمال و‌ کمال ایرانی است. یک تابلوی خط،  مانند یک اثر نقاشی، یا یک قطعه موسیقی، جذاب و دلپذیر است با این تفاوت که خوشنویس با بازی با حروف الفبای فارسی و گاهی عربی در سبک‌های مختلف خط، زیبایی خلق می‌کند و در ظاهری زیبا و صفحه‌ای چشم‌نواز، از حروف بی‌جان زبان معیار، یک تابلوی هنری جاندار ترسیم می‌کند.

این فیلسوف و ادیب ایرانی افزود: این جمال ظاهر هنر خوشنویسی است اما مهمتر اینکه خوشنویسان عصاره فرهنگ گرانسنگ ایرانی را با انتخاب بهترین اشعار، کلمات قصار، پند و‌ اندرزها، دستورالعمل‌های زندگی و هشدارهای برآمده از تجارب نسل‌ها در نوشته‌های خود ماندگار می‌کنند. هنری که از گذشته‌های دور قبل از اختراع کاغذ با نگارش کتیبه‌ها و نگاره‌ها بر سنگ و گل یا بر درودیوار، پرده و سفره  قلمکار و فرش پیام دل انسان ایرانی را ماندگار کرده است.

مولف شاهنامه هفت جلدی امین ادامه داد: تابلوهای همین نمایشگاه که به میزبانی و اهتمام نگارخانه حقدوست در رشت از آثار این استادان خوشنویس ارائه می‌شود، بهترین شاهد صحت این ادعا در رسالت خوشنویسی در راستای انتقال فرهنگ و ادب ما به گونه‌ای ماندگار از  متون کلاسیک به نسل‌های کنونی و آیندگان است. برای مثال، تابلوهای خطی که در این نمایشگاه کم‌نظیر گروهی این چهار استاد برای نخستین بار در گیلان ارائه شده است، شامل اشعار  بزرگان ادب ما یعنی سعدی ،  حافظ، خیام،  مولانا،عطار و ... است. 

مهمان ویژه افتتاحیه صهبای خیال در پایان تصریح کرد: در فرهنگ آموزشی و سوابق تعلیم و تربیت ما تا همین نسل خود ما هنوز در مقام تعریف و توصیف اشخاص، می‌گفتند که  خط‌وربط فلانی خوب است. در این تعبیر، خط خوب، اشاره به حداقل، خوانا بودن اگرنه زیبا بودن خط اشخاص می‌کرد و ربط خوب، به حسن انشا و قدرت انتقال مفاهیم و مقاصد در متن مکتوب اشاره داشت. پس، صرف زیبایی خط منظور و مطلوب نبود، بلکه بر انتقال مقصود هم دلالت داشت. یعنی نسبت جمال ظاهر با کمال باطن و پیوند لفظ و معنی هم باید رعایت و  یعنی بر محتوا و مضمون توأمان تأکید می‌شد.

در آیین گشایش این نمایشگاه، ثقفی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان نیز ضمن تشکر از مدعوین، حضور این هنرمندان کشوری در گیلان به همت مهین حقدوست مدیر نگارخانه حقدوست را نقطه عطفی برای ارتقای هنرهای تجسمی در گیلان خواند و انوش نصر ماسوله؛ هنرمند تئاتر و تلویزیون به نمایندگی هنرمندان گیلانی به مهمانان این نمایشگاه خوشآمد گفت.

انتهای پیام
captcha