تجدید میثاق رایزنان فرهنگی ایران با آرمان‌های امام راحل
کد خبر: 4073617
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
با حضور در مرقد امام خمینی(ره) انجام شد؛

تجدید میثاق رایزنان فرهنگی ایران با آرمان‌های امام راحل

رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در 60 کشور جهان با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور جهان پیش از ظهر امروز، سه شنبه، 4 مردادماه با حضور در حرم مطهر بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و قرائت فاتحه، با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی این سازمان برگزار شد، حاضران با نثار گل به مقام شامخ امام خمینی(ره) ادای احترام کردند.

شناخت و اشاعه منظومه فکری امام(ره) در خارج از کشور از وظایف مهم رایزنان فرهنگی است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اين مراسم با اشاره به اهمیت نقش رایزنان فرهنگی، گفت: رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سربازان جبهه فرهنگی انقلاب در خطوط مقدم در خارج از کشور هستند.

وی به تجدید میثاق رایزنان فرهنگی 60 کشور دنیا با آرمان‌های بیانگذار انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: رایزنان فرهنگی امروز و در خلال برنامه‌های دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور با حضور در حرم مطهر امام راحل (ره) بار دیگر با آرمان‌های ایشان و انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تبیین و تشریح ابعاد والای شخصیتی امام راحل افزود: ترویج آرمان‌ها، افکار و باورهای امام خمینی (ره) از مأموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی کشورمان است.

وی تصریح کرد: شناخت منظومه فکری حضرت امام (ره) و اشاعه آن در خارج از کشور یکی از وظایف مهم رایزنان فرهنگی است که همواره نسبت به آن تأکید داریم.

مکتب امام خمینی(ره) همواره زنده است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با اتکا به خدا، قرآن کریم و مردم متدین توانست در عصر حاضر انقلاب اسلامی را محقق کند، مطرح کرد: امام خمینی(ره) دارای هواداران بسیاری در خارج از کشور است و به تعبیر مقام معظم رهبری که در توصیف امام راحل می‌فرمایند: «این انقلاب بی نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست».

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با بیان اینکه مکتب امام خمینی(ره) تا ابد زنده می‌ماند، تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم به رسالت خود در مسیر معرفی این انقلاب عظیم‌الشأن عمل کنیم.

ابلاغ سلام رهبری به مدیران و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با ابلاغ سلام رهبر فرزانه انقلاب به مدیران و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار کرد: سازمان فرهنگ یک مجموعه فعال در عرصه بین‌الملل است که از ویژگی‌های فراوانی برخوردار است و سرمایه‌های منحصر بفردی در حوزه‌های مختلف انسانی و پژوهشی دارد. این سازمان یا به عبارتی قرارگاه فرهنگی به دلیل سابقه و ماهیت کار خصوصیاتی دارد که در کمتر سازمان فعال در حوزه دیپلماسی عمومی به چشم می‌آید. اسلام عزیز ظرفیت مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که تعاملات قوی و قدیمی کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان در سایه آن شکل گرفته و بارور شده‌اند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، یکی دیگر از خصوصیات انحصاری این سازمان را اساسنامه آن دانست و گفت: این اساسنامه نشان می‌دهد این دستگاه فعال در مرزهای فراملی ودیعه مقام معظم رهبری است و با دغدغه معظم‌له همه اعضاء شورای عالی سازمان، منصوب از سوی معظم‌له هستند. آن طور که مستحضرید ریاست سازمان هم پس از تأیید معظم‌له منصوب می‌شود.

وی گفت: ظرفیت دیگری که سازمان دارد، مسئله رسمی بودن این نهاد بین‌المللی است که تعاملات فرهنگی، هنری و علمی نمایندگان نظام جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان سایر کشورها از طریق نمایندگی‌ها و رایزنان تعیین شده صورت می‌پذیرد و برخی اقدامات با تأیید مسئولان سازمان تثبیت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی افزود: پیشینه خوب و سابقه ارزشمند این مجموعه خدمت‌گزار و صد البته وجود شخصیت‌های بزرگواری چون آیت‌الله تسخیری که به حق بابت سال‌ها ممارست در تقریب مذاهب و اهتمام در ایجاد وحدت بین مسلمانان به زبان گویای اسلام ملقب شده بودند، همه این داشته‌ها و سرمایه‌ها امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به نهادی مبدل کرده است که در ایران و بیرون از کشور همگی متولیان اصلی گفتمان و مجریان ایده‌های جدید در عرصه دیپلماسی عمومی  را اعضاء و رایزنان همین سازمان می‌دانند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ قرارگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

وی بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با شرایط حادث شده در عرصه بین‌المللی و پس از تغییرات درون‌سازمانی امروز که مسئولیت‌های آن گسترده‌تر از قبل شده، می‌تواند با توجه به مدارس دانش‌آموزی و سامان دادن به اعزام مبلغان دینی و راهبری و مدیریت گفت‌وگوهای دینی جایگاه معنوی ایران را در عرصه جهانی ارتقا داده و موجب تعالی نظام باشد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به تأکیدات و انتظارات مقام معظم رهبری از نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور، گفت: در نظام جمهوری اسلامی به طور کلی انجام امور فرهنگی نیازمند است تا مجری آن افزون بر فراهم کردن ابزار فیزیکی به نرم‌افزارهایی هم مسلط باشد که تذهیب نفس یکی از همین امور مهم قلمداد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ما باید در ارزیابی کارهای خود خروجی‌محور باشیم، گفت: افزون بر پوشش خبری شایسته میزان موفقیت هر رایزن باید با میزان مقبولیت جامعه مخاطب نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی و ایران سنجیده شود. رایزن باید از خود سؤال کند چقدر در ایفای برنامه‌های فرهنگی مؤثر بوده است و میزان رشد خود را گزارش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: ما در تحولات بین‌المللی و فرهنگی، مؤلفه‌های مختلفی داریم که میزان اثرگذاری بالایی دارند، مؤلفه‌های مختلفی را مانند دین، تمدن، صنایع فرهنگی، جشنواره‌های بین‌المللی و جاذبه‌های گردشگری باید مورد توجه قرار دهیم.

در پایان این مراسم رایزنان فرهنگی ایران در چین، غنا، آفریقای‌جنوبی، آلمان و جمهوری مصر به ارائه دیدگاه‌های خود در عرصه ایفای تعهدات فرهنگی پرداختند.

دهمین دوره این اجلاس در خارج از کشور پس از یک دهه وقفه، اول مردادماه با حضور نمایندگانی از 60 کشور جهان در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد.

در مدت برپایی اجلاس رایزنان فرهنگی که تا ششم مرداد ماه ادامه دارد، سلسله نشست‌های تخصصی و همچنین سه کارگاه با حضور سیاست‌گذاران، صاحبان ایده و نهادهای مجری برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha