احداث بناهای فعلی با فرهنگ اسلامی تطابق ندارد
کد خبر: 4073881
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

احداث بناهای فعلی با فرهنگ اسلامی تطابق ندارد

مدیرکل دفتر فنی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه آنچه ما از منظر شهری می‌بینیم آشفتگی و ناهنجاری مثال زدنی است، اظهار کرد: احداث بناهای 18 طبقه و غیره با خصوصیات فطری، انسانی و فرهنگ دینی و اسلامی ما تطابق ندارند و متأسفانه شهرسازی ما به انحراف می‌رود.

حمیدرضا نوزانی، مدیرکل دفتر فنی استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حمیدرضا نوزانی، مدیرکل دفتر فنی استاندار مرکزی، امروز، 5 مرداد در اختتامیه اولین مسابقه «نمای برتر» که در سالن فرهنگسرای شهر اراک، برگزار شد، گفت: آنچه ما از منظر شهری می‌بینیم آشفتگی و ناهنجاری مثال زدنی است که این امر دستپخت دست‌اندرکارانی است که در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا زحمت کشیده و به بار رساندند.

وی با اشاره به اینکه وزارت مسکن و شهرسازی سابق و وزارت راه و شهرسازی فعلی در حوزه توجه به نمای بیرونی ساختمان‌ها موضع قابل دفاعی ندارند، تصریح کرد: سیاست‌گذاری کلان کشور در حوزه شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی اتفاق می‌افتد و خیلی از ما در استان‌ها مجری هستیم و آنچه اجرا می‌شود تصمیمات اتخاذ شده در سطح کلان کشوری است. ..

نوازنی ادامه داد: متأسفانه امروز تنها افتخارمان این است که از آثار برجای مانده از قرون گذشته نگهداری کنیم، آیا رسالت ما در این اندازه تعریف شده است؟ یا اینکه رسالت ما علاوه بر حفظ آثار، تولید و احداث آثار فاخر برای آیندگان است. انجام این مهم مستلزم آن است که در وزارت راه و شهرسازی، حوزه نظام مهندسی، استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان نقشه راه مشخصی تعریف شود، در حال حاضر نقشه راه مشخص و معینی برای نماهای خارجی و داخلی نداریم. هنوز هم سردرگم هستیم و نمی‌دانیم دنبال چه چیزی هستیم.

وی بیان کرد: بازار اراک نتیجه فکر خلاق و تلاش عده‌ای انسان‌ها در دهه‌های گذشته است، این افراد با فکر و ایده از پیش تعیین شده که حاصل از شناخت نسبت به محیط و نیاز انسان است دست به ساخت بازار اراک زدند، آنچه از بناهای قدیمی مشاهده می‌شود ماحصل تطابق ساختار فیزیکی بنا با خصوصیات فطری انسان است. احساس خوشایند از مشاهده بناهای قدیمی دلیل بر این است که این بناها توسط معماران انسان‌شناس ساخته شده است؛ چراکه بناها مطابق با فطرت انسانی احداث شده است. بنده گمان می‌کنم معماران گذشته در کنار انسان‌شناس بودن عارف نیز بودند؛ چون برای ساخت بنایی به تمامی ابعاد توجه داشتند.

نوازنی از ساخت بناهای فعلی گلایه کرد و افزود: این بناها برای سکونت مفید نیستند. احداث بناهای 18 طبقه و غیره با خصوصیات فطری، انسانی و فرهنگ دینی و اسلامی ما تطابق ندارند و متأسفانه شهرسازی ما به انحراف می‌رود، آنچه دیگران رفتند و ناکام بازگشتند، ما در حال حرکت در همان مسیر هستیم. در دنیا این اتفاقات افتاده و با ناکامی برگشت خورده است و متأسفانه ما از تجربیات آنان نیز استفاده نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در ساختار برنامه‌ریزی شهری در سلسله مراتب طرح‌های شهرسازی طرح جامع سرزمین داریم که نصفه و نیمه کارهایی انجام شد. ذیل آن طرح کالبدی ملی تهیه شد که کشور به 10 منطقه تقسیم شد و استان مرکزی در منطقه البرز جنوبی قرار گرفت و پس از آن نیز چند طرح ناحیه و شهرستان تهیه شد و به طرح‌های جامع و تفصیلی رسیدیم. متأسفانه به این مرحله که رسیدیم طرح به اتمام رسید و در واقع این روند عقیم ماند و به نتیجه نرسید.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی افزود: تهیه طرح جامع به این معنا نیست که کار به اتمام رسیده است، طرح تفصیلی باید به طرح‌های شهری، حوزه‌ای و موضوعی در فضای شهری منتج شود و متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. جنس طرح‌های جامع برنامه‌ریزی است و ظرفیت طراحی ندارد. ما سند جامع سیما منظر نیاز داریم و شایسته است شهرداری این سند را برای اراک تهیه کند.

نوازنی با تأکید براینکه شاخصه‌های معماری اسلامی باید به درستی تبیین شود، اظهار کرد: در این حوزه متأسفانه کاری نشده است و معماری استان‌ها و شهرستان‌ها باید مطابق با اقلیم و فرهنگ همان منطقه صورت پذیرد. متأسفانه این خلأ وجود دارد.

انتهای پیام
captcha