شهدای کربلا برای همیشه خط حق و حقانیت را ترسیم کردند
کد خبر: 4074239
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷

شهدای کربلا برای همیشه خط حق و حقانیت را ترسیم کردند

امام‌جمعه کرمان گفت: واقعه عاشورا یکی از مقاطع مهم تاریخ اسلام است که افرادی که ادعا داشتند در آن مردود شدند و عده‌ دیگر در کمال جوانمری، شجاعت و ایثارگری از دین دفاع کردند و برای همیشه خط حق و حقانیت را ترسیم کردند.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان امروز، ۷ مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شهر کرمان ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: رعایت تقوای الهی راه نجات ما در آخرت است و اگر بخواهیم اهل نجات باشیم باید در همه حوزه‌ها تقوا را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه باید مراقب بود تا دنیا ما را به سمتی غیر از تقوا سوق ندهد، به سخنی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: کسی که در دنیا غرق شود به سمت خشم خداوند حرکت می‌کند. جمع بین دنیا و آخرت کار آسانی نیست و این کار تیز هوشی، زیرکی، معرفت و شناخت کافی می‌خواهد تا دنیا آدمی را در مقابل رضایت خداوند قرار ندهد.

امام‌جمعه کرمان در ادامه به نهضت حسینی و قیام بزرگ و انسان‌ساز امام حسین(ع) پرداخت و گفت: واقعه عاشورا یکی از مقاطع مهم تاریخ اسلام است که افرادی که ادعا داشتند در آن مردود شدند و فاجعه‌ای در تاریخ اسلام رقم خورد که برای عده‌ای تا همیشه روسیاهی باقی گذاشت و عده‌ای در کمال جوانمری، شجاعت و ایثارگری از دین دفاع کردند و برای همیشه خط حق و حقانیت را ترسیم کردند.

عوامل تأثیر‌گذار در شکل‌گیری واقعه عاشورا

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه در این حادثه که اردوگاه هوی و هوس و بی‌بصیرتی و اردوگاه ایثار، شهادت و فدای دین شدن وجود دارد، افزود: برای تحلیل بهتر این مقطع تاریخ، باید قبل و بعد این تاریخ را نیز مورد توجه قرار داد. وقایعی مانند بعثت پیامبر(ص)، دوران پس از رحلت پیامبر(ص) و فراز و نشیب‌های پس از آن و دوران ۵ ساله حکومت امام علی(ع) در به وجود آمدن این دو اردوگاه تأثیر داشتند.

وی با بیان اینکه مقطع مهم دیگر از زمان شهادت امام علی(ع) تا نهضت حسینی است، گفت: در قرآن کریم دو هدایت تکوینی و تشریعی وجود دارد. منظور از هدایت تکوینی این است که خداوند پس از آفرینش موجودات، مسیر تکامل را در ذات آن‌ها قرار داد و این نوع هدایت تحت قدرت خداوند قرار دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه خداوند انبیا، ائمه و اولیای الهی را برای هدایت انسان فرستاد تا امر خدا را به مردم برسانند و مردم را در مسیر الهی تربیت کنند، افزود: به همین دلیل ارسال رسل و نزول کتب الهی برای بیان امر الهی است. کسانی که عاشق این راه هستند مرارت‌ها و سختی‌هایی را نیز تحمل می‌کنند و گاهی سختی‌ها تا جایی است که برای هدایت مردم جان خود را فدا می‌کنند.

وی افزود: ائمه چون هدایت جامعه را برعهده داشتند در زندگی آن‌ها سختی‌ها و مرارت‌های بسیار وجود دارد. این هدایت تشریعی و اختیاری است و افراد به خواست خود می‌توانند در این مسیر شوند و یا وارد نشوند. در برابر این نوع هدایت، مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد که هر کدام از آن انسان‌هایی را در خود غرق می‌کند. در برابر این هدایت‌ها، جریان خودپرستی‌ها، بت‌‌پرستی‌ها، مال پرستی، قدرت‌طلبی، تعصب قومیت، رفاه مطلق و... وجود دارد که گروهی به هر قیمتی به دنبال آن‌ها هستند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه سیاست در قالب دنیا و حکومت دو رویکرد دارد که می‌‌تواند در راستای هدایت تشریعی و یا در راستای خود‌خواهی و هوی پرستی قرار بگیرد، گفت: ریشه نهضت عاشورا نیز در جنگ تمام عیار هدایت تشریعی و هواپرستی‌ها است.

وی در خطبه دوم ضمن تسلیت سالگرد رحلت آیت‌الله مشکینی و شهادت شیخ فضل‌الله نوری، به روز صدا و سیما اشاره و بیان کرد: رسانه ملی در یک جنگ نابرابر رسانه‌ای در مقابل رسانه‌های معاند ایستاده و به مردم خدمت می‌کند؛ به ویژه در بخش دینی و اجتماعی زحمات فراوانی می‌کشد که از سربازان و افسران میدان رسانه تشکر می‌کنم.

ریشه‌های نهضت حسینی

امام‌جمعه کرمان با اشاره به بزرگداشت شاعر بزرگ محتشم کاشانی، فرا رسیدن ماه محرم و آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم و عظیم دینی هستند که فرائض دیگر وابسته به این دو فریضه هستند زیرا هم معروف‌ها و هم منکرها فراوانند و در اخلاق اجتماعی، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، امنیت و... فراگیر و وسیع هستند و دفاع از معروف‌ها و جنگ با منکرها به صراحت امام عاشورا امام حسین(ع)، یکی از ریشه‌های نهضت حسینی است.

وی در ادامه به به دیدار اخیر اردوغان و پوتین با مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: حکمت، صلابت، نصیحت و تحلیل واقعی از اوضاع کشورها به ویژه کشورهای متبوع این فرد به بهترین وجه ممکن را در کلام نورانی رهبر معظم انقلاب شنیدید و این عزت و افتخار انقلاب و اسلام است.

نماینده ولی‌فقیه در استان در پایان با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با ائمه جمعه سراسر کشور و نکات مهم فرمایشات مقام معظم رهبری در این دیدار اشاره کرد و گفت: بخشی از این فرمایشات درباره جایگاه نماز جمعه در نگاه فقهی و احکام دینی، مشی امام جمعه بود. همچنین موضوع حجاب و عفاف بخش دیگری از فرمایشات ایشان بود، زیرا بخشی از دشمنی‌های با ما دشمنی با حجاب و عفاف است و زن با حجاب ما بعد انقلاب فرضیه‌های غربی‌ها راجع به زن با حجاب را باطل کرد.

انتهای پیام
captcha