چگونه نذورات ماه محرم را سالم به دست مردم برسانیم
کد خبر: 4074966
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

چگونه نذورات ماه محرم را سالم به دست مردم برسانیم

نذری دادن در ایام محرم از سنت‌های ارزشمند این ایام است که در شرایط شیوع کرونا نیز ادامه دارد اما باید با شرایط ویژه بهداشتی همراه باشد تا سلامت مردم و عزاداران حفظ شود.

نذورات ماه محرم را چگونه سالم به دست مردم برسانیم

به گزارش ایکنا، گرمای شدید هوا و ورود کشور به موج هفتم کرونا عواملی هستند که لزوم توجه به مسائل بهداشتی برای توزیع نذری در مراسم محرم و صفر امسال را ویژه‌تر از سال‌های قبل کرده است.

با توجه به خطرات جدی توزیع نذری به شکل سال‌های قبل از شیوع کرونا، لازم است توصیه‌های بهداشتی زیر مورد توجه هیئت‌ها، عزاداران و خیرین در توزیع نذری محرم قرار گیرد:

1 - توصیه می‌شود پذیرایی در محل انجام نشود. در صورت پذیرایی در محل برگزاری مراسم اولویت در فضای باز و فضاهای بسته دارای تهویه مناسب و استفاده از ظروف یکبار مصرف دارای مجوز قانونی(ترجیحاً ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی) است.

2 - نذورات با اولویت مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود.

3 - در صورت برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای(موکب‌ها، خیمه‌ها، چادرها و ...) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها مدیریت تجمع به نحوی باشد که رعایت فاصله توسط موکب‌داران و خادمان ایستگاه‌ها صورت گیرد.

4 - نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی در آنها وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته بندی ‌شوند. توزیع این نذورات باید در سایر اماکن انجام شود تا از تشکیل تجمع، صف و تراکم جمعیت خودداری شود.

5 - توصیه می‌شود از ایستگاه‌های صلواتی به عنوان موکب‌های سلامت استفاده شود.

6- نذورات به صورت بسته‌های خشک درب منازل نیازمندان توزیع شود.

7- در صورت پخت و پز، تهیه غذا در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی انجام شود.

8 - تمامی افراد همکار در توزیع نوشیدنی و غذا باید دارای کارت بهداشت و کارت واکسن معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی (استفاده از ماسک و دستکش) در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

9- مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می‌شود از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تأیید است استفاده شود.

10- از فراورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود.

11- ذبح و قربانی جلوی هیئت انجام نشود.

12 - از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا استفاده شود.

13- در تهیه غذا از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

14- از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

15- از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته در زیر چهار درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) یا در بالای 63 درجه سانتی گراد نگهداری شود تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63 درجه نرسد.

16- از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود. (بعضاً هیئت‌ها و نذر دهنده‌ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداری به اشتباه بسته‌بندی می‌کنند که اینکار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می‌شود).

17- از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

18- در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب دارای مجوز از غذا و دارو با اولویت ظروف برپایه گیاهی استفاده شود.

19- استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری شود.

20- ضمن رعایت نظافت، شست‌وشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله‌کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام شود.

21- پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری و انتقال داده شود. به ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع‌آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده، نصب شود.

22- با جمع آوری زیر سیگاری‌ها و نصب تابلوها و یا اطلاعیه‌ها‌ی ممنوعیت استعمال دخانیات، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری شود.

انتهای پیام
captcha