برگزاری آیین عاشورای حسینی در بابلسر
کد خبر: 4076832
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

برگزاری آیین عاشورای حسینی در بابلسر

آیین عاشورای حسینی در بابلسر امسال با حضور پرشکوه دسته‌های عزاداری و نوحه‌خوانی به طور زنده از سبکه سیمای تبرستان پخش شد.

 به گزارش ایکنا از مازندران، کلیه تکایا، مساجد و حسینیه‌های شهرستان بابلسر چند روز مانده به ماه محرم جهت عزاداری سرور و سالار شهیدان به پارچه‌های سیاه مزین و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود.

مردم  جهت حضور در دسته‌ها و هیئت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی به مساجد و تکایا و حسینه‌ها می‌روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را اعم از شربت، خرما، شیر، آش خرما، شربت، غذا، دود کردن اسپند و... ادا می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های ارزشمند مذهبی و تاریخی در شهرستان بابلسر، آرامگاه مطهر امامزاده ابراهیم(ع) ابوجواب است که مردم مومن و عزادار حسینی بابلسر همه ساله با حضور در این امامزاده آیین خاص این منطقه را اجرا می‌کنند.

آیین عاشورای حسینی در بابلسر

همه ساله اهالی محلات شهر و روستا های اطراف بابلسر در صبح روز عاشورا با شرکت در دسته‌های عزاداری که شامل سینه‌زن، زنجیرزن، پرچم‌داران، علم‌داران، طبل‌زن و سنج‌زنند از ساعات اولیه صبح از تکیه و حسینیه‌های محل خود به سوی امامزاده ابراهیم(ع) ابوجواب بابلسر روان می‌شوند و در مسیر راه تا رسیدن به امامزاده به عزاداری  و نوحه‌خوانی می‌پردازند. زنان بابلسری با پوشانیدن تن‌پوش علی‌اصغر(ع) بر فرزندان شیرخواره خود در دسته‌های عزاداری، یاد علی اصغر شهید شش ماهه کربلا فرزند امام حسین(ع) را گرامی می‌دارند و همراه دسته‌های عزاداری، نمادی از گهواره خونین علی‌اصغر(ع) و تابوت حضرت قاسم(ع) نیز را بر روی دستان و دوششان حمل می‌کنند. مردم نظاره‌گر، در مسیر عزاداری نذری خود را که معمولا اسکناس است، روی گهواره نمادین کوچک‌ترین و تابوت حضرت قاسم جوانترین شهید دشت کربلا قرار می‌دهند.

عزاداران پس از رسیدن به امامزاده  و قرار گرفتن در جلوی جایگاه تعبیه شده در جوار گلستان شهدا که در ضلع شمال غربی امامزاده قرار دارد به عرض ادب به ساحت مقدس امامزاده ابراهیم(ع) و شهدای انقلاب اسلامی پرداخته و عزاداری می‌کنند. پس از اتمام نوحه‌خوانی، دسته عزادار حاضر در جایگاه، توسط ستاد برگزاری عاشورا مستقر در امامزاده ابراهیم به سرپرست دسته عزادار که از سن بالایی برخوردار است، هدایایی داده می‌شود.

در این زمان عزادارن جایگاه را ترک می‌کنند تا دسته‌های عزادار دیگر جایگزین آنها شوند، در هنگام بازگشت علم‌های خود را خوابانیده از امامزاده خارج و به تکایای محلات و روستاهای خود مراجعت می‌کنند. دسته‌های عزاداری که به هنگام اذان ظهر به امامزاده می‌رسند به نماز می‌ایستند و نماز ظهر عاشورا را به یاد سالار شهیدان برپا می‌کنند و دسته‌هایی که به محلات خود برمی‌گردند در تکایای محلات گرد آمده و نماز ظهر عاشورا را در آنجا اقامه می‌کنند.

یکی از نکات جالب توجه این است که علاوه براین که برخی دسته‌های عزاداری به زبان مازنی به عزاداری می پردازند، دسته‌های عزادار آذری‌زبان مقیم شهرستان بابلسر نیز نوحه‌خوانی‌ها و مداحی خود را با زبان آذری برگزار می‌کنند.

با نزدیک شدن به غروب آفتاب، پیر و جوان، با حضور در دسته‌های عزاداری، شمع روشن کردن و حرکت در خیابان‌ها، معابر، گلزار شهدا، مقابر و مزارهای عمومی و بقاع امامزادگان شهر و روستا، با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی در این شب ماتم و عزا، یادآور شام غریبان صحرای کربلا می‌شوند.

پخش زنده آیین عاشورایی بابلسر از سیمای طبرستان

آیین عاشورایی بابلسر علیرغم سال‌های کرونایی که با محدودیت‌های خاصی برگزار شده بود، امسال با شکوهی خاص و پخش مستقیم سیمای شبکه طبرستان همراه بود و عزاداری دسته‌های عزادار در بدو ورود به امامزاده ابراهیم از شبکه طبرستان به طور زنده به تصویر کشیده شد.

پس از دکلمه عاشورایی دختر خردسال بابلسری و خواندن اذان ظهر توسط یکی از عزاداران حسینی، نماز ظهر عاشورا به امامت حجت‌الاسلام قلی‌پور امام جمعه بابلسر با حضور عزاداران حسینی، روحانیون، ائمه جماعت مساجد محلات، مسوولان لشگری و کشوری شهرستان بابلسر با شکوه فراوانی در جوار گلستان شهدا امام زاده ابراهیم(ع) ابوجواب برگزار شد.

انتهای پیام
captcha