فضیلت سفر زیارتی + فیلم
کد خبر: 4081327
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع)/ 1

فضیلت سفر زیارتی + فیلم

یک کارشناس قرآنی با بیان اینکه جابجایی که در سفر صورت می‌گیرد سبب رشد انسان می‌شود گفت: آشنایی بافرهنگ دیگران، تبادل افکار و تعامل با انسان‌هایی که تجربیات متفاوتی دارند و در نهایت بهره‌گیری از تجربیات تلخ و شیرین زندگی آن‌ها از جمله خواص سفر هستند.

حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی

به مناسبت ایام اربعین حسینی، پای درس گفتار «زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع)» از زبان حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی، کارشناس قرآنی نشسته‌ایم تا مروری بر درس‌های عملی از زندگی و سیره امام حسین(ع) برای زندگی امروز بشر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بهشتی در اولین قسمت از این مجموعه به موضوع «فضیلت سفر زیارتی» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«آهنگ امروز جامعه دینی لبیک یا حسین(ع) است. مجموعه نکات کوتاهی را می‌خواهیم در همین رابطه با پیوند به قرآن کریم و مسائل زندگی با شما در میان گذاریم.

در قرآن کریم تقریباً به بیش از ۳۰ نوع سفر مانند «سفر برای تجارت»، «سفر برای تحصیل علم»، «سفر برای تبلیغ دین»، «سفر برای دستگیری از ضعیفان»، «سفر برای کمک گرفتن» و «سفر برای عبادت» و... توصیه شده است. سفر برای زیارت خانه خدا یکی از سفر‌هایی است که در چند جای قرآن کریم به آن اشاره شده است.

سفر برای زیارت خانه خدا بر برخی افراد واجب و بر بسیاری افراد مستحب است. جابجایی که در سفر صورت می‌گیرد سبب رشد انسان می‌شود. آشنایی بافرهنگ دیگران، تبادل افکار و تعامل با انسان‌هایی که تجربیات متفاوتی دارند و در نهایت بهره‌گیری از تجربیات تلخ و شیرین زندگی آن‌ها از جمله خواص سفر هستند.

خداوند در آیه ۲۰ سوره عنکبوت می‌فرماید: «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ، بگو که در زمین سیر کنید و ببینید که خدا چگونه خلق را ایجاد کرده(تا از مشاهده اسرار خلقت نخست بر شما به خوبی روشن شود که) سپس خدا نشأه آخرت را ایجاد خواهد کرد، همانا خدا بر هر چیز تواناست.» خدا در این آیه می‌فرماید مسلمان‌ها در یک جا نباشید و با انگیزه‌های مقدس مهاجرت کنید.

در همین ارتباط امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) توصیه به سفر می‌کنند و به امام حسن(ع) در نامه‌ای توصیه می‌کنند: «إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْیا کَمَثَلِ قَوْم سَفْر نَبَا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَدِیبٌ، فَأَمُّوا مَنْزِلاً خَصِیباً وَجَنَاباً مَرِیعاً، فَاحْتَمَلُوا وَعْثَاءَ الطَّرِیقِ، وَفِرَاقَ الصَّدِیقِ، خُشُونَةَ السَّفَرِ، وَجُشُوبَةَ المَطْعَمِ، لِیأْتُوا سَعَةَ دَارِهِمْ، وَمَنْزِلَ قَرَارِهِمْ، فَلَیسَ یجِدُونَ لِشَیءٍ مِنْ ذَلِکَ أَلَماً، وَلاَ یرَوْنَ نَفَقَةً فِیهِ مَغْرَماً. وَلاَ شَیءَ أَحَبُّ إِلَیهِمْ مِمَّا قَرَّبَهُمْ مِنْ مَنْزِلِهِمْ، وَأَدْنَاهُمْ مِنْ مَحَلَّتِهِمْ؛ اى پسرم من تو را از دنیا و تحوّلات گوناگونش و نابودى و دست به دست گردیدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه براى انسان‏‌ها در آنجا فراهم است اطلاع دادم و براى هر دو مثال‌‏ها زدم تا پند پذیری و راه و رسم زندگى بیاموزى، همانا داستان آن‌ کس که دنیا را آزمود، چونان مسافرانى است که در سر منزلى بی‌آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد کوچ کردن به سرزمینى را دارند که در آنجا آسایش و رفاه فراهم است. پس مشکلات راه را تحمل می‌کنند و جدایى دوستان را می‌‏پذیرند و سختى سفر و ناگوارى غذا را با جان و دل قبول می‌کنند تا به جایگاه وسیع و منزلگاه امن، با آرامش قدم بگذارند و از تمام سختی‌‏هاى طول سفر احساس ناراحتى ندارند و هزینه‌‏هاى مصرف شده را غرامت نمی‌شمارند و هیچ چیز براى آنان دوست‌داشتنی نیست، جز آن‌که به منزل امن و محل آرامش برسند.» ایشان در این نامه از امام حسن(ع) می‌خواهند که سرنوشت ملت‌های قبل را با چشمان خود تماشا کن و قواعدی را به دست بیاور.

بنیان‌گذار سفر زیارتی کربلا و مبتکر زیارت اربعین پیامبر اکرم(ص) است. رسول اکرم(ص) فرمودند تا من در میان شما هستم به دیدن من بیایید پس از من به دیدن قبرم بیایید و پس از رحلت من به دیدن علی، حسن و حسین و فرزندان آن بروید و پس از شهادت آن‌ها به زیارت قبور آن‌ها بروید.»

انتهای پیام
captcha