درس‌هایی از نماز ظهر عاشورا + فیلم
کد خبر: 4083048
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع) / ۴

درس‌هایی از نماز ظهر عاشورا + فیلم

یک کارشناس قرآنی گفت: امام حسین(ع) در ظهر عاشورا این پیام مهم را ابلاغ کرد که خداپرستان به نماز و آن هم به جماعت اهتمام داشته باشند.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی

به مناسبت ایام اربعین حسینی، پای درس گفتار «زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع)» از زبان حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، کارشناس قرآنی نشسته‌ایم تا مروری بر درس‌های عملی از زندگی و سیره امام حسین(ع) برای زندگی امروز بشر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی در چهارمین قسمت از این مجموعه به موضوع «نماز ظهر عاشورا» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«خداوند در آیه ۱۰۲ سوره نساء می‌فرمایند: «وَإِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرَائِکُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَأَمْتِعَتِکُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً وَاحِدَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِنْ کَانَ بِکُمْ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ کُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَکُمْ وَخُذُوا حِذْرَکُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُهِینًا؛ و هرگاه شخص تو در میان سپاه اسلام باشی و نماز بر آنان به پا داری باید آن‌ها با تو مسلح به نماز ایستند، و چون سجده نماز به جای آوردند(و نماز را فرادی تمام کردند) در پشت سرِ شما رفته و گروهی که نماز نخوانده بیایند و با تو نمازگزارند و البته با لباس جنگ و اسلحه، زیرا کافران آرزو و انتظار دارند که شما از اسلحه و اسباب خود غفلت کنید تا ناگهان یک‌باره بر شما حمله‌ور شوند و چنانچه بارانی یا مرضی شما را از برگرفتن سلاح به رنج اندازد باکی نیست که اسلحه را فروگذارید، ولی از دشمن بر حذر باشید؛ خدا برای کافران عذابی سخت خوارکننده مهیا ساخته است.»

خدای متعال در این آیه پیامبر را مأمور می‌کند که در میدان جنگ که رزمندگانش ۱۷۰۰ نفر بودند نماز را به جماعت اقامه کند. در جماعت است که همدلی، همکاری، همفکری، هم‌زبانی و همدردی تبلور پیدا می‌کند. علی‌رغم اینکه در میدان جنگ خطر وجود دارد و ممکن است که دشمن آسیبی به سپاه اسلام برساند، اما با این اوصاف خداوند پیامبرش را موظف می‌کند تا رزمندگان را به دو قسمت تقسیم کند؛ ۸۰۰ نفر مقابل دشمن و ۸۰۰ نفر مشغول به نماز.

نماز جنگ دو رکعت است؛ در رکعت اول نیمی از جمعیت به پیامبر(ص) اقتدا می‌کنند و در رکعت دوم ۸۰۰ نفر به سرعت نماز خود را فرادی می‌خوانند و جای خود را با ۸۰۰ نفر دیگر عوض می‌کنند. پیام این آیه برای ما چیست؟ آیا ما امروز در شرایط آسایش نماز‌های خود را به جماعت می‌خوانیم؟ آیا تا این اندازه انگیزه داریم؟

امام حسین(ع) در ظهر عاشورا این پیام مهم را ابلاغ کرد که خداپرستان به نماز و آن هم به جماعت اهتمام داشته باشند. امام حسین(ع) با این کار خود خواست به ما بفهماند در مشکلات و در بحران‌ها از نماز کمک بگیریم. یک قطره کارایی دارد، اما یک دریا کارایی دیگری دارد؛ مسلمانان متحد باشید؛ مساجد را پر کنید.

امام حسین(ع) به یاران خود فرمودند چه کسی حاضر است جلوی ما بایستد(چون دشمن آتش‌بس را قبول نکرد) تا این دو رکعت نماز را بخوانیم؟ سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین خودشان را سپر قرار دادند. سعید بن عبدالله حنفی در این هنگام بیش از ۳۰ تیر به صورت و سینه و بدنش اصابت کرد، وقتی نماز امام حسین(ع) تمام شد، سعید بن عبدالله حنفی در لحظه‌ای که می‌خواست به مقام شهادت دست پیدا کند این سؤال را از سیدالشهدا(ع) پرسید؟ «اوفیت یابن رسول الله»‌ای فرزند رسول خدا، آیا وفا کردم؟ امام(ع) پاسخ دادند: «نعم انت امامی فی الجنه؛ آری، تو وظیفه اسلامی و انسانی خود را به‌خوبی انجام دادی و تو پیشاپیش من در بهشت برین هستی.»

امیدواریم زوار حسینی در راهپیمایی اربعین به نماز جماعت اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.»

انتهای پیام
captcha