مسابقات تنها عرصه بروز استعدادهای بانوان قرآنی است
کد خبر: 4083422
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

مسابقات تنها عرصه بروز استعدادهای بانوان قرآنی است

بانوان برگزیده مسابقات قرآن اوقاف خوزستان بخشی از ظرفیت قرآنی استان هستند که در صورت توجه و هدایت صحیح می‌توانند ثمرات خوبی برای استان در ارتقای آموزش قرآن داشته باشند و خلأیی که خود در زمینه استاد و آموزش تخصصی تجربه کردند در آموزش نسل جدید جبران کنند.

مسابقات بانوانرقابت بانوان در چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان همزمان با بخش آقایان هفته گذشته هفتم و هشتم شهریور برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند. بانوان حاضر در این دوره به گفته داوران در سطح قابل قبولی ظاهر شدند و این بخشی از ظرفیت قرآنی استان خوزستان در قرائت و حفظ است که در صورت توجه و هدایت صحیح می‌تواند ثمرات خوبی برای استان در ارتقای آموزش قرآن و تربیت استعدادهای قرآنی بیشتر داشته باشد.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان، با تعدادی از بانوان برگزیده این مسابقات در رشته قرائت و حفظ است که در ادامه می‌خوانید: 

عذرا صبری‌نژاد، دارنده رتبه اول رشته قرائت تحقیق، ضمن ابراز خرسندی از حضور هیئت داوران کشوری در این مسابقات گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته داورانی در مسابقات حضور پیدا می‌کردند که آزمون و دوره داوری ندیده بودند. با این حال مهم‌ترین مسابقات قرآن استان را داوری می‌کردند. مطمئناً حضور داورانی خارج از استان که شناخت قبلی از متسابقان ندارند در امر داوری بهتر است.

وی با بیان اینکه امسال برای بار دوم توفیق حضور در مسابقات را داشتم، گفت: از مشکلات این دوره می‌توانم به ناهماهنگی در زمان اجرای قرائت‌ها اشاره کنم. طبق برنامه قرار بود مسابقات در ساعت 17 به پایان برسد، اما برنامه تا شب طول کشید.

صبری‌نژاد در ادامه درباره خلأ برنامه‌های آموزش تخصصی برای بانوان تصریح کرد: متأسفانه بانوان غیر از عرصه مسابقات، فضایی برای ارائه توانایی خود ندارند، در حالی که می‌توان محافل و دوره‌های قرآنی ویژه بانوان برگزار کرد، چرا دوره‌های آموزشی، دوره‌های داوری، محافل بزرگ مختص آقایان است؟ علاقه‌ای به شرکت در مسابقات ندارم، اما مسابقات تنها جایی است که می‌توانم خود را در آن اثبات کنم و اگر قرار باشد جایی استخدام شوم از من رتبه می‌خواهند. در حالی که این اصلاً ملاک درستی نیست. چرا حتماً باید مدرک و رتبه قرآنی برای استخدام لازم باشد؟ هر چند به این مدرک هم بهایی داده نمی‌شود. مطمئناً افراد دلسوز در میان مسئولان قرآنی وجود دارد اما گاهی اختیار و قدرت لازم را ندارند.

این قاری قرآن اظهار کرد: در شهرستان خرمشهر جلسه صوت و لحن برای بانوان نداریم و این یک خلأ است. پیشنهادم این است که جلسه‌ای با حضور چند استاد برای بانوان برگزار شود و در آن بیان نکات فنی و رفع اشکال صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بچه‌های رتبه‌آور این مسابقات، پرورش یافته آموزش و پرورش هستند، گفت: مسابقات قرآن آموزش و پرورش خیلی به ما کمک کرد. به شخصه استاد صوت و لحن نداشتم، اما کارگاه‌هایی که آموزش و پروش برای دانش‌آموزان برگزار کرد، بسیار برایم مثمرثمر بود و هر چه کسب کردم مدیون این کارگاه‌ها هستم. آیا اوقاف نمی‌تواند چنین جلساتی برگزار کند؟ برگزار کارگاه یک‌روزه فایده‌ای ندارد. نیاز به دوره‌های مستمر و ارتباط مستمر با استادان داریم.

زمان طولانی برای قاری خسته‌کننده است

سحر شاسی، نفر دوم رشته قرائت نیز با بیان اینکه مسابقات در بخش قرائت بانوان از سطح بالایی برخوردار بود، گفت: شرکت‌کنندگان از شهرستان‌های مختلف استان گلچین و در سطحی قوی ظاهر شدند.

وی با اشاره به فشردگی مسابقات گفت: اگر این رویداد در دو روز برگزار می‌شد بهتر می‌شد. مسابقات به صورت فشرده برگزار شد و این برای شرکت‌کنندگان و همین‌طور داوران خسته‌کننده بود یک قاری برای اینکه بتواند قرائت خوبی داشته باشد نیاز به استراحت کافی دارد. فاصله شهرستان ایذه تا اهواز 3 ساعت است. پس از طی این فاصله وقتی به محل مسابقات رسیدیم باز هم مجبور بودیم تا بعد از ظهر صبر کنیم. این زمان طولانی برای قاری خسته‌کننده است و در تلاوت قاری تأثیر خود را می گذارد.

شاسی با بیان اینکه دو سال است در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنم، اظهار کرد: دعوت داوران از خارج از استان نکته مثبتی است، این باعث می‌شود با شیوه نمره‌دهی داوران کشوری و مسابقات سطح کشوری آشنا شویم. هدف اصلی من از شرکت در مسابقات، کسب رتبه نیست، بیشتر برای کسب تجربه شرکت می‌کنم. در شهرستان ایذه استاد خانم نداریم و مجبور هستیم زیر نظر استاد آقا آموزش ببینیم. شهرستان ایذه از داشتن استاد خانم محروم است.

وی گفت: یکی از اهداف من این است که بتوانم به حدی برسد که بتوانم به بچه‌های بعد از خود آموزش بدهم تا آنها درد استاد نداشتن را مثل من نچشند. نخبگان بسیاری در شهرستان ایذه داریم، اما چون کلاس و آموزشی برای آنها وجود ندارد فعالیت خود را ادامه نمی‌دهند و بی‌انگیزه می‌شوند به ویژه اینکه برای حضور در مسابقات اوقاف نیاز به آموزش و آمادگی بالا است.

کیفیت مسابقات بهتر از سال‌های گذشته بود

در ادامه هاجر رخیصی، دارنده رتبه اول رشته حفظ کل قرآن نیز گفت: سال 94 موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم و از سال 95 در رشته‌های حفظ 5 جزء، 10 جزء و 20 جزء مسابقات اوقاف شرکت کردم. دو سال متوالی است که در رشته حفظ کل شرکت می‌کنم و رتبه اول استان را به دست می‌آورم.

وی ادامه داد: امسال تنها سالی بود که داوران طبق آیین‌نامه درباره حفظ عمل کردند. سال‌های گذشته محفوظات ما با پنج تا هفت خط سنجیده می‌شد، اما امسال داوران از ما خواستند سیزده خط تلاوت کنیم. در مرحله منطقه‌ای چون تعداد سطور کم بود، رقابت شدید بود، اما در مرحله استانی، تعداد سطور بیشتر شد و سطح رقابت‌ها پایین آمد. برای اینکه حفاظ شرکت‌کننده آمادگی تلاوت سیزده خط را نداشتند. اولین‌بار است که در خوزستان سیزده خط پرسیده می‌شود. حفاظ خود را برای پنج یا هفت خط آماده کرده بودند.

رخیصی با بیان اینکه امسال کیفیت مسابقات بهتر از سال‌های گذشته بود، گفت: تنها نکته‌ای که درباره اختتامیه قابل ذکر است، موضوع تندیس مسابقات است. جوایز مالی به تنهایی کفایت نمی‌کند، چرا که جایزه مالی هزینه می‌شود، اما تندیس تنها چیزی است که از مسابقات برای ما به یادگار باقی می‌ماند و می‌تواند برای شرکت‌کنندگان مبتدی انگیزه‌بخش باشد.

فاطمه آذین، حائز رتبه سوم رشته حفظ کل قرآن گفت: همه چیز در مسابقات منظم و رضایت‌بخش بود. کیفیت داوری و نظم و ترتیب برنامه مطلوب بود. مسئولان برگزاری این رویداد زحمات زیادی در بخش‌های مختلف کشیدند. به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم. دادن کارنامه بلافاصله پس از اجرا اتفاق خوبی بود که در مسابقات افتاد. سطح داوری بسیار بالا و دقیق بود و نسبت به سال‌های گذشته تغییرات مثبتی در مسابقات دیده می‌شد.

انتهای پیام
captcha