خانواده‌ها از آموزش مجازی قرآن استقبال نکردند
کد خبر: 4084719
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

خانواده‌ها از آموزش مجازی قرآن استقبال نکردند

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی «سیدالشهدا(ع)» اراک با اشاره به عدم استقبال خانواده‌ها از دوره‌های آموزشی قرآن، گفت: آموزش‌ها تا قبل از دوران کرونا با قوت ادامه داشت، اما با شیوع بیماری این روند با سیر نزولی مواجه شد.

مؤسسات قرآنی استان مرکزی

اسماعیل امیری، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی «سیدالشهدا(ع)» اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: این مؤسسه در سال 86 با دریافت مجوز از تبلیغات اسلامی آغاز به‌کار کرده است و توانستیم در این مدت قرآن‌آموزان را در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر، تجوید، مفاهیم آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه در 15 سال گذشته به طور میانگین 60 قرآن‌آموز هر ترم در رده سنی، کودکان، نوجوانان و جوانان کمتر از 40 سال از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شدند، ادامه داد: آموزش‌ها تا قبل از دوران کرونا با قوت ادامه داشت، اما با شیوع بیماری این روند با سیر نزولی مواجه شد، با وجود اینکه زیرساخت‌ها برای فعالیت در فضای مجازی فراهم بود، اما خانواده‌ها از آموزش مجازی استقبال نکردند.

امیری با اشاره به اینکه مؤسسه قرآنی «سیدالشهدا(ع)» در منطقه خوبی از لحاظ تمکن مالی واقع شده است، اضافه کرد: در 5 سال اخیر تمام خدمات‌ به قرآن‌آموزان به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود، با انجام این طرح قصد داشتیم تا مؤسسه به فعالیت خود ادامه دهد، با وجود اینکه مردم این منطقه برای کلاس‌های مختلف هزینه می‌کنند، اما برای حضور فرزندان در کلاس‌های قرآنی هزینه نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در مسجد و حسینیه فعالیت داریم از نظر مکان با مشکل مواجه نیستیم و تمام توان خود را برای توسعه فعالیت‌ها گذاشته‌ایم، حتی برای حق‌الزحمه مربیان شخصی هزینه می‌کنم یا اینکه اداره مبلغی اعطا می‌کند.

امیری توسعه فعالیت‌های قرآنی در مدارس را ضروری توصیف کرد و با بیان اینکه خانواده و مدرسه دو رکن اصلی برای اشاعه فعالیت‌ها در این زمینه هستند، افزود: در دو سال کرونا که مدارس تعطیل بود، عملاً فعالیت قرآنی گسترده‌ای را در این مراکز شاهد نبودیم و همین عامل باعث شد تا فعالیت‌های قرآنی تحت‌الشعاع قرار گیرد. برای روزها و ماه‌های پساکرونا باید برنامه‌ریزی کرد و جدی‌تر پا در میدان گذاشت.

وی بیان کرد: تبلیغات، اساسی‌ترین راه برای جذب است و فعالیت‌های قرآنی نیز از این امر مستثنی نیستند، ما نیز برای توسعه فعالیت‌های خود از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها، پایگاه‌ها و کانون‌های بسیج استفاده کرده‌ایم، حتی با نصب بنر و پخش پوسترهای مؤسسه سعی کردیم تا رونقی به کلاس‌ها بخشیم، اما متأسفانه با وجود اینکه دوره‌ها نیز رایگان است، توفیق خوبی حاصل نشد.

امیری فضای مسموم مجازی را یکی از عوامل عدم رغبت نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها به آموزش مبانی دینی دانست و ادامه داد: تبلیغات فضای مجازی که از سوی دشمن طراحی و اجرا می‌شود باعث شده تا مردم از دوره آموزشی قرآن استقبال نکنند و این امر تکلیف فعالان قرآن را دوچندان می‌کند. طراحان قرآنی پا به میدان بگذارند تا ما نیز بتوانیم از داشته‌های خود در مقابل آنان دفاع کنیم.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های متولی قرآن می‌توانند در این حوزه وارد شده و با اعلام فراخوان طرح‌ها را از سراسر کشور جمع‌آوری و مورد ارزیابی قرار دهند تا از بین آنان بتوان طرح‌های خوب را استخراج و به سطح کشور ابلاغ کرد. البته استان‌ها نیز می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان خودشان این طرح را اجرا کنند.  

انتهای پیام
captcha