اربعین تداوم رسالت حضرت زینب(س) است
کد خبر: 4084833
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
در نشست «زنان و مقاومت در امتداد اربعین» عنوان شد:

اربعین تداوم رسالت حضرت زینب(س) است

ویژه برنامه فرهنگی «زنان و مقاومت در امتداد اربعین» امروز یکشنبه ۲۰ شهریور در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا، هم‌زمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی ویژه‌برنامه فرهنگی «زنان و مقاومت در امتداد اربعین» از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با مشارکت بنیاد آیه‌های ایثار امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

حاج قاسم، نخ تسبیح روایت چهار جانباز

الهه آخرتی، نویسنده کتاب «حکایت زخم‌ها» نیز در این نشست پیرامون این اثر گفت: این کتاب اربعینی است زیرا تنوع و گوناگونی ملیت‌ها در چهار راوی آن یعنی جانباز ایرانی، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی وجود دارد. قهرمانان از دل حادثه برمی‌گردند و راوی مستقیم حادثه‌ها هستند و نقل‌قول غیرمستقیم نداریم. همچنین ویژگی دیگر این اثر نقش همسران و مادران این افراد است که هریک نقش ویژه‌ای در تربیت و همراهی افراد دارند.

وی ادامه داد: تمام این افراد وقتی می‌بینند حریم اسلام به خطر می‌افتد فارغ از نژاد و زبان خود را به یک هدف مشترک برای دفاع می‌رسانند. نخ تسبیح این چهار جانباز هم حاج قاسم است که در روایتشان آمده است.

آخرتی با بیان اینکه دیدار با یک جانباز لبنانی بدون دو دست سبب تألیف این کتاب شد ادامه داد: بعدها تلاش کردم با خانواده او آشنا شوم و دیدم او فرد منفعلی نیست و در دانشگاه درس می‌خواند. آن وقت به ذهنم رسید که به سراغ این افراد به عنوان راوی مستقیم برویم. بعد به سراغ رضا سلمانی رفتم و با دو جانباز دیگر خاطراتشان را به اشتراک گذاشتند و در نهایت این کتاب شکل گرفت.

آخرتی: دفاع از حریم اسلام زبان و نژاد نمی‌شناسد

اربعین و رسالت حضرت زینب(س)

طاهره زرنگار، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به رسالت حضرت زینب(س) بیان کرد: عمق‌بخشی و حماسه‌پردازی با برپایی عزاداری و تحریک احساسات و عواطف؛ شهیدپروری با تربیت فرزندان مجاهد و حقگرا و تشویق و ترغیب آنها به دفاع از دین و مقاومت و پایداری به تأسی از قرآن کریم و سیره اهل‌بیت(ع) رسالتی بود که حضرت زینب به خوبی در آن ایفای نقش کردند.

وی ادامه داد: روحیه‌بخشی به بازماندگان و خانواده اسرا، حتی در سخت‌ترین شرایط، شاخصی از الگوسازی و مدیریت بحران است. تبدیل تهدید اسارت به فرصت با ایراد سخنرانی‌های کوبنده‌ای که حضرت زینب(س) داشتند جامعه را به سمت درستی جهت دادند.

این مدرس دانشگاه درباره زنان و مقاومت اسلامی و در رابطه با اربعین گفت: اربعین تداوم رشادت و رسالت حضرت زینب(س) است. درست است که اساس و فطرت زن بر لطافت استوار است اما وقتی پرچم هدایت بر دوش زنان باشد زن و مرد بودن معنایی ندارد و انسانیت معنا پیدا می‌کند.

زرنگار با اشاره به مؤلفه‌های الگوسازی برای زنان توسط حضرت زینب(س) توضیح داد: نقش افشاگری و بیدارسازی جامعه از ظلم، رسالتی بود که حضرت زینب(س) در برابر بنی‌امیه ایفا کرد و نقش بنی‌امیه را در شهادت حضرت حسین(ع) نشان داد. پیام‌رسانی خون شهدا به نسل‌های آینده رسالت عظیمی بود که حضرت زینب(س) انجام داد. پرستاری، مراقبت، پشتیبانی، حمایت، مدیریت و برنامه‌ریزی پشت جبهه از دیگر مؤلفه‌هایی است که می‌توان برای زنان الگوسازی کرد.

آخرتی: دفاع از حریم اسلام زبان و نژاد نمی‌شناسد

وی عنوان کرد: مسئله آخر که اسلام روی آن تأکید کرده حفظ حدود الهی با پایبندی به عفاف و حجاب حتی در شرایط سخت و اسارت دشمن است. این‌ها مطالبی است که زنان با توجه به الگوگیری از حضرت زینب(س) می‌توانند در جامعه ایفای نقش کرده و رسالت همسری، مادری و فرزندی خودش را در جامعه انجام دهد.

پدر، آموزنده فرهنگ شهادت 

زینب فروتن، همسر شهید روح‌الله قربانی بیان کرد: من مفتخارم که همسر مدافع حرم شهید قربانی هستم و خوشحالم که در ابتدای جوانی توانستم از بهترین فرد زندگی‌ام بگذرم. امیدوارم در این راه ثابت‌قدم بمانم.

وی در رابطه با شهید قربانی گفت: شهید قربانی متولد اول خرداد ۱۳۶۸ در یک خانواده مذهبی و نظامی بود. پدرشان از سرداران جبهه مقاومت و از دوستان حاج قاسم بودند و از همان ابتدا به دلیل جنگاوری‌ها پدرشان سال‌ها در بوسنی زندگی می‌کردند و در آنجا با فرهنگ شهادت آشنا می‌شود و از پدر این فرهنگ را می‌آموزد.

فروتن افزود: شهید قربانی در سن ۱۵ سالگی مادرش را از دست می‌دهد و مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند. چون مادرش می‌گفت دوست دارم یا طلبه شوی یا شهید، او مسیر طلبگی را طی کرد اما به دلیل علاقه به کار نظامی و جنگاوری از عرصه طلبگی وارد دانشگاه افسری سپاه می‌شود و به نیروی قدس سپاه می‌پیوندد.

آخرتی: دفاع از حریم اسلام زبان و نژاد نمی‌شناسد

همسر شهید مدافع حرم با اشاره به خصلت‌های اخلاقی شهید قربانی گفت: همیشه مشکل‌گشای کار دیگران بود و به شدت غصه دیگران را می‌خورد و سعی می‌کرد از نیازمندان دستگیری کند. بسیار منظم بود و در نماز خواندنش یک هیچ بود که در برابر همه چیز می‌ایستاد. همیشه با مهر کربلا نماز می خواند و گویی دیگر خودش نبود.

وی با اشاره به اینکه شهید قربانی دغدغه‌مند ظهور امام زمان(عج) بود، عنوان کرد: من وقتی کتاب «دلتنگ نباش» را کار می‌کردم فکر نمی‌کردم حضرت آقا پیام بدهند که من این کتاب را خواندم و به دیدار ایشان برویم. من در دیدار با ایشان خیلی گریه می‌کردم. اولین چیزی که به ایشان گفتم این بود که چند ماه بعد از اعزام ایشان به سوریه یک روز می‌خواستیم بیرون برویم دیدم در ماشین سکوت کرده و گفت: خانم صدای پای امام زمان(عج) می‌آید می‌شنوی. اگر این هفته بیاید چه‌کاری می‌کنی؟ گفتم: تو واقعاً به این موضوع فکر می‌کنی؟ گفت: من کل هفته را به این فکر می‌کردم که چه‌کاری می‌توانم برای امام زمان(عج) بکنم. همیشه به من می‌گفت کارت را خوب انجام بده و ببین برای امامت چه می‌کنی.

در پایان این نشست از نویسنده، سخنران نشست و همسر شهید قربانی با اهدای لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha