مجاهدت عاشقانه خادمان کوی دوست در کربلا
کد خبر: 4085892
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

مجاهدت عاشقانه خادمان کوی دوست در کربلا

چند صباحی است موسم اربعین وزیدن گرفته و عاشقان حسینی را به سوی خویش فرامی‌خواند. در میان خیل زائران بی‌شماری که راهی سفر عشق شدند، دلدادگانی هستند که در کسوت خادمی زائران کوی حسینی، خستگی را به جان خریده و خدمت به زائران اربعین را بهانه‌ای برای عرض ارادت بیشتر خود به امام معصومشان کرده‌اند.

موکب اربعین

به گزارش ایکنا از قزوین، شوق خدمت به کاروان سفر دوست، ۶۳ موکب قزوینی را راهی کشور عراق کرده تا در کنار هم کار خدمت‌رسانی به زائران، اعم از اسکان، تغذیه، امورات فرهنگی، پزشکی و درمانی را به سرانجام مقصود برسانند.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است تا موکب‌ها از ۱۶ تا ۲۸ شهریور به مدت ۱۳ روز در داخل ایران و عراق ارائه خدمت داشته باشند.

موکب «شهدای حسینی» یکی از موکبان جنوب شهر قزوین واقع در خیابان راه‌آهن است که همراه با دیگر هم‌قطاران خود داوطلب میزبانی از زائران سیدالشهدا(ع) شدند.

جواد رودباری، مسئول موکب «شهدای حسینی»، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد فعالیت این موکب اظهار می‌کند: با هماهنگی انجام شده این موکب در شهر کربلا، پشت تل زینبیه، صحن عقیله حضرت زینب (س) مستقر بوده و به زوار امام حسین(ع) خدمت خواهد کرد.

فعالیت ۴۰ خادم در موکب شهدای حسینی

وی ادامه می‌دهد: ششمین سالی است که موکب شهدای حسینی در کشور عراق طی ایام اربعین برپا شده است و حتی در دوران کرونا هم خدمت‌رسانی ما متوقف نشد و با سفر هوایی عازم کربلا شدیم.

مسئول موکب شهدای حسینی تصریح می‌کند: خدمات موکب شهدای حسینی در سال‌های گذشته بسیار متنوع و شامل خدماتی همچون اسکان، تغذیه و درمان بوده است و امسال خدمات اسکان، درمان و موضوعات فرهنگی با حضور مبلغین و روحانیون حاضر در موکب ارائه می‌شود؛ علاوه بر این خدمات دیگری همچون خیاطی، آرایشگری و ماساژ درمانی برای زائران پیش‌بینی شده که در کنار سایر امورات رفاهی انجام می‌شود.

رودباری بیان می‌کند: خادمان حسینی در موکب شهدای حسینی به مدت ۱۲ روز فعالیت خواهند داشت که شامل ۱۰ روز پیش از اربعین و ۲ روز پس از اربعین است و با توجه به نیاز موجود، در خدمت زائران سیدالشهدا در کربلا خواهند بود.

وی با اشاره به اقدامات پیش‌بینی شده برای موکب شهدای حسینی خاطرنشان می‌کند: تعهد ما در این موکب فراهم کردن شرایط اسکان برای حدود ۲ هزار زائر در شهر کربلا است.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۴۰ خادم در موکب شهدای حسینی تأکید می‌کند: خدمت به زائران سیدالشهدا خستگی نمی‌شناسد و خادمان با شور و اشتیاق، بی‌وقفه به صورت شبانه روزی برای این منظور تلاش می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید: فعالیت موکب شهدای حسینی منحصر به ایام اربعین نیست بلکه به صورت قرارگاهی در زمینه محرومیت‌زدایی، فرهنگی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی فعالیت دارد.

رودباری بیان می‌کند: برگزاری مراسم جشن غدیر، برنامه دهه کرامت، مراسم عزاداری دهه محرم و اجرای مراسم‌های ملی و مذهبی از دیگر فعالیت‌های این موکب در قالب قرارگاه است که در طول سال برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

موکب بی‌بی زبیده خاتون(س) قزوین هم دیگر از مواکبی است که در طول ۸ سال فعالیت خود، خدمت بی‌شماری را به زائران ارائه داده و خدمت به زوار سیدالشهدا (ع) را افتخاری برای خود می‌داند.

داود محمدی، مسئول این موکب در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: موکب بی‌بی زبیده خاتون (س) قزوین ۸ سالی است که برپا شده و هر ساله در کربلا به زوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به لحاظ اسکان و تغذیه خدمت‌رسانی می‌کند.

وی اضافه می‌کند: سنوات گذشته این اقدام به نحو مطلوبی انجام می‌شد اما در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا از توفیق خدمت به زوار حسینی محروم بودیم و خوشبختانه امسال با مساعدتر شدن اوضاع، مجدد موکب زبیده خاتون (س) در کربلا برپا شد.

مسئول موکب بی‌بی‌زبیده خاتون (س) قزوین تصریح می‌کند: با هماهنگی انجام شده بیش از ۱۲ کامیون و تریلی، لوازم و تجهیزات مورد نیاز به کربلا ارسال شد و تا پایان روز اربعین به زائران خدمت‌رسانی خواهد شد.

وی بیان می‌کند: این موکب در محیطی مناسب و تقریباً نزدیک به حرم برپا شده و طبق سنوات گذشته در زمینه اسکان شبانه یک هزار زائر و پذیرایی ۳ هزار نفر در هر وعده صبحانه، ناهار، شام در خدمت زائرین سیدالشهدا خواهیم بود.

میزبانانی که خودجوش پای میدان آمدند

محمدی تصریح می‌کند: ۷۰ خادم حسینی به صورت ثابت و تمام وقت در این موکب به زائران ارائه خدمت می‌کنند ضمن اینکه همین تعداد هم به شکل غیرمستقیم کمک و همراهی دارند.

وی با اشاره به ویژگی بارز پیاده‌روی اربعین می‌گوید: اولین ویژگی این حرکت خروشان و عظیم مردمی، خودجوش بودن آن به دلیل عشق و علاقه مسلمانان به ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع) است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: دومین ویژگی پیاده‌روی اربعین این است که کلیه هزینه‌های آن توسط مردم تأمین می‌شود، چه میزبانان زوار حسینی در کشور عراق و چه کسانی که از ایران مساعدت و همکاری دارند غالباً افرادی هستند که ریشه تعظیم و تکریم به شعائر دینی و مذهبی در آن‌ها موج می‌زند.

اربعین نشان اتحاد جهان اسلام

وی اظهار می‌کند: پیاده‌روی اربعین نشان دهنده اتحاد و قدرت جهان اسلام در منظر همه دنیاست زیرا جمعیتی با این همه عظمت و شکوه را نمی‌توان هیچ جای دیگر دنیا گردهم آورد؛ لذا این اقدام حاکی از ابهت جهان اسلام و همدلی و هماهنگی میان آنان است.

محمدی تأکید کرد: برگزاری باشکوه پیاده‌روی اربعین در حقیقت ثمره خون پاک حضرت سیدالشهدا (ع) و همه کسانی است که در این راستا پایمردی کردند همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی‌ها و ابومهدی‌ المهندس‌ها و دیگر بزرگانی که در این مسیر گام برداشتند.

جهاد خدمت در موکب الی‌الحبیب

کریم سرباز، مسئول موکب الی‌الحبیب در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت موکب الی‌الحبیب قزوین بیان می‌کند: این موکب از پایان راهپیمایی اربعین سال قبل راه‌اندازی شد و در طی یک سال گذشته امکانات شایسته‌ای برای اسکان ۳ هزار زائر با کمک‌های مردمی در باب‌البغداد کربلا فراهم کرده است.

وی اضافه می‌کند: دهم شهریور ماه اولین اکیپ از گروه فنی موکب برای استقرار و آماده‌سازی موکب به کربلا مشرف شدند و گروه دوم خادمان هم ۱۶ شهریور ماه برای خدمت‌رسانی عازم سفر شدند و تا ۲  روز پس از اربعین هم در خدمت زوار حسینی خواهند بود.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۵۰ خادم به شکل ثابت در موکب الی‌الحبیب بیان می‌کند: با توجه به اینکه مهم‌ترین مشکل زوار در کربلا بحث اسکان است بیشترین همت دست‌ اندرکاران موکب در این خصوص بوده همچنین روزانه ۳ هزار پرس غذای گرم در هر وعده غذایی بین زائران حاضر در موکب توزیع می‌شود.

وی با تأکید براینکه همه هزینه‌های موکب از محل مشارکت‌های مردمی و خیرین تأمین شده؛ خاطرنشان می‌کند: با برنامه‌ریزی انجام شده هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا به مدت یک ساعت و نیم برنامه سخنرانی، مداحی و ذکر مصیبت برگزار می‌شود.

تلاش ۶۰ خادم در موکب رهروان حضرت زینب (س)

امید عسگری، مسئول موکب رهروان حضرت زینب (س) اقبالیه نیر به ایکنا می‌گوید: حدود ۶ سال از زمان راه‌اندازی این موکب می‌گذرد و به جز ۲ سال گذشته که به دلیل شرایط کرونایی امکان برپایی موکب در کربلا فراهم نشد در سال‌های قبل در خدمت زوار امام حسین(ع) بودیم.

وی بیان می‌کند: ۶۰ خادم حسینی در این موکب برای اسکان و پذیرایی زوار فعالیت دارند همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی، اجرای گروه سرود زنده و خدماتی همچون آرایشگری و امدادی و خیاطی در مدت ۱۰ روز از ۱۶ تا ۲۶ شهریورماه به مسافران ارائه می‌شود.

حسنعلی نوروزی، مسئول موکب محبان رضا (ع) نیز به ایکنا می‌گوید: این موکب در میدان اربعین واقع در نقطه صفر مرزی مهران مستقر بوده و تا ۲۹ شهریور ماه در زمینه ارائه خدمات پذیرایی به زوار فعالیت دارد.

وی اضافه می‌کند: توزیع ۱۵۰ هزار آب معدنی، تدارک لازم برای تهیه شربت و چایی به تعداد ۲۰۰ هزار نفر و میان وعده به تعداد ۵۰ هزار و همچنین توزیع غذای حضرتی امام رضا (ع) به زائران بخشی از اقدامات این موکب است.

مسئول موکب محبان امام رضا (ع) تصریح می‌کند: امسال دومین سال فعالیت این موکب بوده و با هماهنگی صورت گرفته حدود ۵ گروه ۱۸ نفره شامل ۹۰ خادم به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته در خدمت زوار خواهند بود.

خدمت‌رسانی ۱۲۰ جهادگر حوزه بهداشت به زوار حسینی

سید محمد بحرانی، مسئول موکب پزشکی و فرهنگی حضرت رقیه (س) قزوین، نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: با توجه به سخنان سال ۹۵ مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران اربعین که «بروید کارهایی که بر زمین مانده است در اربعین انجام دهید» ما هم با نیازسنجی صورت گرفته بر آن شدیم تا فضای بهداشتی درمانی جهت ارائه خدمات به زوار فراهم سازیم.

وی بیان می‌کند: موکب حضرت رقیه (س) توسط گروه‌های جهادی پزشکی متشکل از گروه‌های بسیج دانشجویی، بسیج سازندگی و بسیج جامعه پزشکی و فارغ‌التحصیلانی که در مناطق محروم و مستعد به خدمت استان فعالیت داشتند تأسیس و سال ۹۶ برای اولین بار به شهر کربلا اعزام شد.

مسئول موکب پزشکی و فرهنگی حضرت رقیه (س) قزوین اظهار می‌کند: ارائه خدمات پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، فوریت‌های پزشکی و دندانپزشکی از جمله خدماتی است که به صورت رایگان در خدمت زائران اباعبدالله قرار گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۰ جهادگر در عرصه بهداشت و درمانی موکب حضرت رقیه(س) بیان می‌کند: موکب ۱۰ روز پیش از اربعین در کربلا مستقر شده و به ارائه خدمت می‌پردازد و حداقل ۲۰ هزار خدمت پزشکی به زائران ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا، مسیر نجف تا کربلا، مرز مهران، شلمچه، چذابه و گوشه‌گوشه این کره خاکی که عشق به سیدالشهدا (ع) در ر‌گ‌های مردم جریان دارد موکب‌هایی برپا می‌شود و هر کس با توان و ظرفیت خود قدمی برای اباعبدالله (ع) برمی‌دارد و اینگونه است که اربعین نشان‌دهنده ظرفیت عظیم کربلا و عاشور می‌شود و می‌توان این حرکت عظیم را مقدمه و تمرینی برای ظهور مولا و مقتدایمان امام زمان(عج) در عصر ظهور دانست.

انتهای پیام
captcha