آنچه اخلاص را همنشین همیشگی هیئت می‌کند
کد خبر: 4086027
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
گفت‌وگوی ایکنا با پیرغلام حسینی

آنچه اخلاص را همنشین همیشگی هیئت می‌کند

یک پیرغلام حسینی در خراسان‌جنوبی گفت: وجود ادب و معرفت نسبت به اهل بیت(ع) و انتخاب اشعار و نوحه‌های حماسی، پرمعنا و هدفمند از ویژگی‌های اشعار ثمربخش است چراکه معتقدیم گاهی یک بیت شعر اثرگذاری یک یا چند منبر را دارد.

هیات عزاداریمحمدجواد فتحی، یک پیرغلام حسینی و پیشکسوت مداحی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از سال‌ ۱۳۴۵ وارد این مسیر شدم؛ عشق به مسیر خادمی امام حسین(ع) از آنجا برایم آغاز شد که مادر مرحومم قصد عزیمت به مشهد را داشت و من نیز اصرار داشتم که همراهش بروم، اما گفت بمان و من به شرط خرید یک کتاب نوحه ماندم؛ مادرم پس از بازگشت از مشهد کتاب نوحه دیوان آذر را برایم سوغات آورد و از همان موقع شروع به مداحی کردم و خدا را برای قرارگرفتن در این مسیر شاکرم.

وی افزود: فضای فعلی هییت‌ها تقریبا مطلوب است، اما باتوجه به اینکه هیئت محل حضور هر گروهی است لازم است نیروهای ارزشی بیشتر به این اماکن توجه کرده و سازمان تبلیغات اسلامی نیز نظارت بیشتری داشته باشد.

این پیرغلام حسینی ادامه داد: جذب جوانان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع فرهنگی به طرق مختلف، حفظ سنت‌های خوب عزاداری قدیم از مهم‌ترین ویزگی‌هایی است که یک هیئت عزاداری باید به آن توجه کند چراکه حال و هوای مداحی و نوحه‌خوانی قدیم باعث می‌شد مردم بااخلاص در عزاداری شرکت کنند‌.

ضروریات هیئت عزاداری 

فتحی ادامه داد: اکنون نیز تقریبا فضای جامعه با حضور بعضی مداحان و اساتید بزرگوار و شاعران ولایی خوب است، اما چون فضای جامعه فعلی با قدیم فرق می‌کند مسئولین هیئت باید توجه خاصی به جوانان و مخصوصا نوجوانان داشته باشند تا جذب شوند.

وی با اشاره به ویژگی‌های اشعار مداحی گفت: وجود ادب و معرفت نسبت به اهل بیت(ع) و انتخاب اشعار و نوحه‌های حماسی، پرمعنا و هدفمند از ویژگی‌های اشعار ثمربخش است چراکه معتقدیم گاهی یک بیت شعر اثرگذاری یک یا چند منبر را دارد.

این مداح بیان کرد: دومین موردی که باید به آن توجه داشت، اخلاص در برنامه‌های مداحی و دوری از حرکت‌ها و مطالبی است که مداح را از معنویت دور کرده و دشمن از آن سوء استفاده می‌کند، است چراکه اگر در مداحی اخلاص نباشد تبدیل به آفت می‌شود.

فتحی با بیان اینکه مداح در هر موقعیتی که باشد باید توجه داشته باشد که در دام منیت و هوای نفس قرار نگیرد، افزود: لازم است گردهمایی‌های فصلی مداحان و مسئولین هیات‌ها و مساجد با حضور روحانیت تشکیل و‌ راهکارها مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: یک پیرغلام همانطور که از نامش پیداست در تشکیلات ائمه اطهار(ع) رشد یافته و عمری را در زیر پرچم آن‌ها سپری کرده و از طرفی مورد احترام مردم است؛ بنابراین باید در حد توان در ادامه فعالیت خود و تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان به این مسیر کوشش کند.

فتحی یادآور شد: باتوجه به اینکه حسینیه‌ها، هیئت‌ها، مساجد، مداحی و منابر محیط معنوی و اجتماعی است، در همه حال و در هر موقعیت باید معنویت آن حفظ و آئینه تمام نمای ولایت باشد و این امر جز با مسئولیت‌پذیری مسئولان هیات ممکن نمی‌شود.

گفت و گو از تکتم اکبری

انتهای پیام
captcha