ابراهیم فروزش، کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه خود را پرورش یافته کانون پرورش میداند، گفت: سالهاست از کانون بازنشسته شدهام اما هیچ چیز از تعلق خاطر من به این مرکز کم نشده است. کانون پرورش فکری تنها در یک بخش خلاصه نمیشود بلکه قسمتهای گوناگون دارد. برای مثال تنها بخش سینمایی کانون قسمت مهم آن نیست بلکه کتابخانهها و دیگر حوزههای کانون نیز برای خود اهمیت فراوان دارد.
وی افزود: اخیراً شنیده شده که کتابخانههای کانون ممکن است به نهاد کتابخانههای وزارت ارشاد واگذار شود. این تصمیم بسیار غلط و به مثابه تیشه به ریشه کانون زدن است زیرا اگر کتابخانهها از کانون گرفته شوند دیگر چیزی برای کانون باقی نخواهد ماند. البته آنگونه که به نظر میرسد خوشبختانه این تصمیم اشتباه متوقف شده است.
فروزش تاکید کرد: کتابخانههای کانون در سراسر ایران مخاطب دارد حتی در بین عشایر نیز کتابخانههای کانون دیده میشود. همانگونه که گفتم مراکز دیگری نظیر بخش سینمایی یا تئاتر کانون و همچنین جشنواره پویانمایی این مرکز هم همراه کتابخانههای کانون هستند. اصولاً هر یک از بخشهای کانون همانند زنجیرهای به یکدیگر متصل هستند و نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد.
این کارگردان با بیان اینکه نباید به کانون نگاه اقتصادی داشت، بیان کرد: همه بخشهای کانون رویکردی فرهنگی دارند پس به هیچ یک از آنها نباید نگاهی اقتصادی داشت. درضمن از ابتدا این مرکز برای سودآوری اقتصادی راهاندازی نشده بلکه هدف از راهاندازی آن جریانسازی فرهنگی بوده است. بنابراین اینکه یک بخش از کانون سودآوری اقتصادی ندارد دلیلی برای نادیده گرفتن آن نیست. کانون از دیدگاه من پدیده جدیدی است که از قبل از انقلاب کار خود را شروع کرده و توانسته جریانسازی خوبی داشته باشد.
این کارگردان سینما با بیان اینکه کانون، پرورشدهنده هنرمندان بزرگی در کشورمان بوده، تصریح کرد: اگر نگاهی به تاریخچه کانون پرورش فکری بیندازید متوجه خواهید شد بسیاری از بزرگان ما در سینما، تلویزیون و موسیقی پرورشیافته کانون هستند.
فروزش جامعه موفق را جامعه کتابخوان توصیف کرد و گفت: در هر کشوری اگر فرهنگ کتابخوانی رشد کند آن جامعه به سمت اعتلا حرکت خواهد کرد و وقتی میخواهیم کتابخانه کانون را ببندیم در حقیقت با کتابخوانی مقابله کردهایم!
وی تاکید کرد: نمیتوان کتمان کرد زیرساختهای کانون قبل از انقلاب به اندازهای خوب بوده که سالهای ابتدایی پس از انقلاب به ویژه در دهه ۶۰ ما دستآوردهای آن را شاهد بودهایم. در حقیقت باید بگویم اگر ریشه کانون عمیق نبود همانند بسیاری از مراکز بعد از انقلاب از بین میرفت اما به واسطه پایهگذاری صحیح، این مرکز هنوز فعالیت میکند.
کارگردان فیلم «سنگ اول» در انتها اعلام کرد: متاسفانه بعد از انقلاب دو مسئله به کانون ضربه زده است. اولی تعویض پیدرپی مدیران است. عدم ثبات در این حوزه باعث شده سیاستی منسجم پیش گرفته نشود زیرا هر مدیری سلیقه خاص خود را دارد. همچنین برخی تصمیمات سیاستزده که ناشی از سلیقههای سیاسی است آسیب دیگری برای کانون پرورش فکری محسوب میشود.
انتهای پیام