دلایل یکسان نبودن اعزامی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن با تعداد رشته‌ها +‌ فیلم
کد خبر: 4088046
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
کریم دولتی پاسخ داد؛

دلایل یکسان نبودن اعزامی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن با تعداد رشته‌ها +‌ فیلم

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با اشاره به برخی ملاک‌های اعزام قاری و حافظ به مسابقات بین‌المللی قرآن به این سؤال که چرا به تعداد رشته‌های مسابقات بین‌المللی، قاری و حافظ اعزام نمی‌شود نیز پاسخ داد.

کریم دولتی مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا، علیرضا مکاری، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی، پس از کسب رتبه اول این مسابقات، چهارم مهر به کشور بازگشت. مراسم استقبال از این قاری قهرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) با حضور اعضای خانواده این قاری و جمعی از مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در حاشیه این استقبال گفت‌وگویی با کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و اصغر خسروی، رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت که در ادامه آمده است.

کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فرایند اعزام نمایندگان ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: از سالیان گذشته بین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و کمیته اعزام و دعوت قاریان همکاری تنگاتنگی وجود دارد و گاهی برای چنین برنامه‌هایی از سازمان فرهنگ و ارتباطات کمک گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک ملاک مهم برای اعزام نماینده به مسابقات بین‌المللی قرآن کسب رتبه و جایگاه در مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی است، افزود: در کنار این موضوع ویژگی‌های مسابقات هم لحاظ می‌شود. مثلاً اگر در مسابقه‌ای صوت و لحن ملاک اصلی در انتخاب و اعزام باشد، در کنار رتبه مسابقات سراسری،‌ صوت و لحن قاری اعزامی هم ارزیابی می‌شود تا مشخص شود که آیا توانمندی قاری اعزامی به اندازه‌ای است که بتواند مدل نگاه داوران آن رویداد را برای کسب رتبه تأمین کند.

دولتی تصریح کرد: این موضوع برای حافظان قرآن کریم نیز وجود دارد. حافظان بسیار قوی و خوبی در کشور هستند که می‌‌توانند در یک رقابت اشتباهی نداشته باشند و چندین صفحه را تلاوت کنند و از عهده این کار به خوبی برآیند. گاهی هم در برخی مسابقات در کنار اصل حفظ قرآن، فصاحت و نوع ادا مهم است، آنجا حافظانی انتخاب می‌شوند که با آن سبک هماهنگی بیشتری داشته باشند.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اظهار کرد: همه اینها در جلسات کارشناسی و براساس سوابقی که قاریان و حافظان در مسابقات گذشته کسب کرده‌اند تعیین می‌شود و پس از تطبیق موازین و مصادیق و همه ملاحظات، کمیته اعزام به صورت رسمی اسامی افرادی را که باید اعزام شوند به سازمان اوقاف و سازمان فرهنگ و ارتباطات اعلام می‌کند تا فرایند اعزام از سوی سازمان اوقاف انجام بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکانی وجود دارد که با کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن رایزنی شود تا ایران در تمامی رشته‌ها و بخش‌های مسابقات بین‌المللی قرآن که از سوی کشورهای مختلف برگزار می‌شود نماینده داشته باشد، گفت: اولین بار که مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی رشته حفظ کل را به تعداد رشته‌های خود اضافه کرد، دوستان ما درباره همین موضوع در سازمان اوقاف و امور خیریه رایزنی کردند اما نظر برگزارکنندگان این بود که از هر کشور یک نماینده حضور داشته باشد. این قانون برای تمام شرکت‌کننده‌ها و کشورهای مختلف اجرا می‌شود. برای مثال مسابقات مالزی برای دعوت از شرکت‌کننده‌ها به توانمندی کشورها نگاه می‌کند و می‌گوید که چون ایران در قرائت قوی‌تر است تنها در این رشته برای ایران دعوتنامه ارسال می‌شود.

دولتی افزود: مسابقات کرواسی نیز به همین صورت بوده است. برگزارکنندگان مسابقات قرآن کرواسی امسال دعوت‌نامه اعزام یک قاری یا حافظ را ارسال کرده بودند. با توجه به اینکه در دوره گذشته این مسابقات حافظ اعزام شده بود، تصمیم گرفته شد که امسال قاری به این مسابقات اعزام شود. بقیه مسابقات هم کمابیش به همین صورت است، مگر مسابقاتی مانند مسابقات کویت از همه رشته‌ها درخواست کرده است تا نماینده اعزام کنیم.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه وقتی تعداد شرکت‌کنندگان در یک رویداد زیاد می‌شود زحمت برگزارکننده هم بیشتر خواهد شد، گفت: این زحمات زمانی بیشتر می‌شود که بخش مجازی هم به مسابقات اضافه شود. البته اضافه شدن بخش مجازی به مسابقات منجر به گستردگی مسابقه و مخاطبانی می‌شود که در آن شرکت می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: موضوع دعوت از شرکت‌کنندگان تابع سیاست‌های برگزارکنندگان هر مسابقه‌ای است. این سیاست در مسابقاتی مانند مسابقات جمهوری اسلامی ایران به این صورت است که از یک کشور در همه رشته‌ها نماینده داشته باشیم. این سیاست باعث خواهد شد تا هم تعداد شرکت‌کنندگان زیاد باشد و هم افرادی که به مراحل نهایی می‌رسند از سطح بالاتری برخوردار باشند.

انتهای پیام
captcha