اهمیت و برکات حفظ قرآن به استناد روایات + صوت
کد خبر: 4090576
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹

اهمیت و برکات حفظ قرآن به استناد روایات + صوت

حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، در سومین کارگاه انگیزشی حفظ قرآن در مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) به برکات و اهمیت حفظ قرآن به استناد روایات اشاره کرد.

کارگاه انگیزشی حفظ قرآن کریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، سومین کارگاه انگیزشی حفظ قرآن کریم با حضور حافظان و مربیان حفظ مؤسسه کریمه آل‌ رسول(س)، یادبود شهید مدافع حرم قربانعلی نجفی با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه و حافظ کل با موضوع تبیین ۱۱ نکته کاربردی ویژه حافظان در دفتر مرکزی مؤسسه در علی‌آباد کتول استان گلستان برگزار شد.

حکیمی با اشاره به برکات و اهمیت حفظ قرآن به استناد روایات گفت: بیان این نکات برای علاقه‌مندان به عرصه حفظ قرآن لازم است و همچنین گفتن این برکات برای باقی‌ ماندن حافظانی که در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند، مهم است. بنابر این گفتن این موارد برای افرادی که محفوظات خود را فراموش کرده‌اند، باعث انگیزه می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که علاقه‌مند به حفظ قرآن هستند، باید به دنبال برنامه‌ریزی دقیق باشند و تکلیف خودشان را با زمان‌بندی خود مشخص کنند نه اینکه هرگاه فرصتی پیدا کردند به دنبال حفظ آیه‌ یا مباحثه بروند. شما باید خود را در فضای قرآنی قرار دهید و در این صورت است که موفق خواهید شد. به عبارت دیگر هنگامی که شما اصل را قرآن قرار دهید، آن هنگام است که همه چیز را تحت‌الشعاع قرآن قرار می‌دهید.

حکیمی با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات امروز جامعه، نشأت گرفته از دوری قرآن است، بیان کرد: باید به زودی به قرآن و آموزه‌های آن بازگردیم.

وی درباره نکاتی برای انگیزه و افزایش علاقه برای حفظ قرآن ادامه داد: در مسیر حفظ قرآن، سختی‌های آن را تحمل کنید. یعنی بدانید این مسیر دارای فراز و نشیب است، چنانکه در روایات آمده است «اِنَّ الذی یُعالِجُ القرآن وَ یَحفَظُه بِمَشّقةٍ مِنه وَ قَلة حفظٍ لَه اَجران» بنابر این روایات، هر فردی که موقع حفظ قرآن سختی ببیند، خداوند دو برابر به او پاداش می‌دهد؛ یکی به دلیل اینکه قرآن را حفظ کرده است و یکی هم به دلیل مشقتی که در این راه کشیده‌ است. در این راه باید صبور بود.

مدیر مؤسسه کریمه آل‌ رسول(س) اضافه کرد: از سوی دیگر نیتمان در حفظ قرآن، عمل به آیات باشد، در روایات است که «حمله القرآن العاملون به، حزب الله و اولیاء» افرادی که قرآن را حفظ و به آن عمل می‌کنند، دوستان خدا هستند، یعنی یکی از راه‌های دوست خدا بودن، رفاقت با کتاب اوست. پس دوستان خدا بنا بر روایات، حافظان قرآن متخلق به آموزه‌های قرآنی، هستند.

حکیمی بیان کرد: بدانیم که حفظ قرآن برای ما محبوبیت دارد یعنی خداوند کاری می‌کند که ما محبوب خودش شویم. خانواده ما را دوست دارند و در بین بستگان و آشنایان و در جامعه، احترامی به ما می‌گذارند(البته بد است که فرد قرآن را برای کسب شهرت حفظ کند) بنابر این خداوند به صورت ویژه ما را می‌بیند. بنابر این باید به محتوا و آموزه‌های آن بیشتر احترام بگذاریم و مفاهیم آن را عملیاتی کنیم.

کد

وی ادامه داد: بنابر آنچه که در روایات آمده است «تَحَبَّبوا اِلَی اللهِ بِتَوْقیرِ کِتابِهِ» با رعایت حرمت قرآن، محبوب خدا باشید. یعنی قرآنی باش تا عزت پیدا ‌کنید. اما نباید به قرائت کم قرآن نیز اکتفا کرد. مورد دیگر این است که در مسیر حفظ قرآن آمده‌اید، شاکر این امر باشید یعنی به نوعی این مسئولیت یک حافظ قرآن است که باید شاکر خداوند باشد، چرا که در مسیر کلاس حفظ قرار گرفته است و با خداوند صحبت و مناجات می‌کند. در روایت امام صادق(ع) در بحار‌الانوار آمده است «خدا را بسیار حمد و سپاس بگویید، چون کتاب خدا را حفظ می‌کنید».

حکیمی بیان کرد: نکته دیگر این است که این راه برای شما حافظان، نورانیت به همراه دارد. اگر غیر از این راه‌ها و آموزه‌های قرآنی بروید به گمراهی خواهید رفت و هم در دنیا مکافات عمل دارید و هم در آخرت عذاب‌های سخت در انتظار شماست.

این حافظ کل ادامه داد: مورد ششم این است که حفظ قرآن موجب می‌شود تا حافظه‌ شما قوی شود. چنانکه در روایات آمده است «قرائت قرآن را که زیاد کنید، هوشت افزایش پیدا می‌کند». این را به تجربه عرض می‌کنم. بعضاً شاهد بودم افرادی که شش جزء را حفظ کرده‌ بودند و از هوش سرشاری نیز برخوردار نبودند ولی شاهد کسب نمرات خوب در امتحانات و درس‌هایش و ارتقای سطح محفوظاتشان بودیم.

مدیر مؤسسه کریمه‌ آل‌ رسول(س) اظهار کرد: هفتمین مطلب این است که حافظ قرآن، احترام دارد و این جدای از محبوبیت است چنانکه در روایات آمده است «يا اَباذَرٍّ مِنْ اِجْلالِ اللّهِ تَعالى اِكْرامُ ذِى الشَّيْبَةِ الْمُسْلِمِ وَ اِكْرامُ حَمَلَةِ الْقُرْانِ الْعامِلينَ وَ اِكْرامُ السُّلْطانِ الْمُقْسِطِ؛ اى اباذر از (مصاديق) بزرگداشت و تعظيم خداى تعالى، احترام به ريش‌سفيدان مسلمان و احترام به حاملان قرآن كه بر طبق دستورات آن رفتار مى‌کنند و احترام به سلطان دادگر است». تا هنگامی که در محضر قرآن هستیم، همانطور نور قرآن بر ما می‌تابد.

وی افزود: هشتمین مورد این است که بدانیم مسیر حفظ قرآن دارای برکت است، چنانکه در روایت آمده است «يا حملة القرآن ماذا زرع القرآن فی قلوبكم؟ فإن القرآن ربيع المؤمن» در حالی که با قرآن می‌توانیم، آرامش بگیریم و نگرانی را از خود دور کنیم، لذا قرآن بر توسل تأکید کرده است.

حکیمی با اشاره به عاقبت نیک برای عمل به آنچه حافظان حفظ کرده‌اند، اظهار کرد: در روایات آمده است «افرادی که قرآن را حفظ می‌کنند و به آن عمل می‌کنند، اینها در سایه‌سار الهی هستند»، یعنی خداوند به اینها عنایت ویژه دارد و این افراد زیر سایه خداوند حرکت می‌کنند. عاقبت بخیری از آن اهل قرآن است که حقیقتا آن را درک و در راه قرآن، فداکاری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه همه دوست دارند محبوب خداوند باشند، بیان کرد: با نیت و برنامه‌ریزی صحیح سعی کنید تا تمام قرآن را حفظ و در کنار آن نیز مفاهیم آن را در زندگی عملیاتی کنید.

حکیمی اظهار کرد: مورد دیگر این است که بدانید راه حفظ قرآن‌، راه عقلانیت است. چنانکه در روایت آمده است «فردی که قرآن را جمع می‌کند (یعنی حفظ می‌کند) خداوند او را از عقل خود بهره‌مند می‌کند»، یعنی عاقلانه زندگی می‌کند و جاهلانه رفتار نمی‌کند. جهل در حال حاضر، بدترین چیزی است که جامعه بشری را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: مورد دیگر شفاعت قرآن از حافظان است. همانطور که در روایات نیز به آن اشاره شده است. البته اینها مستلزم این است که در کنار حفظ قرآن عامل به آیات نیز باشیم.

مؤسسه کریمه آل‌رسول علی‌آباد کتول

یادآور می‌شود، در پایان این کارگاه جلسه اجرایی اداری و آموزشی ویژه مسئولان واحدهای استان گلستان و کارشناسان دفتر مرکزی با هدف شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکارهای لازم درباره بهبود کیفیت امور اجرایی و آموزشی مؤسسه تشکیل شد.

انتهای پیام
captcha