بی صاحبی «سلامت روان» در کشور
کد خبر: 4091446
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
رئیس سازمان نظام روانشناسی مطرح کرد

بی صاحبی «سلامت روان» در کشور

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه «سلامت روان» در کشور ما امری حاشیه‌ای است که برای آن زیرساخت و برنامه‌ای وجود ندارد و نتیجه‌اش این می‌شود که آسیب‌های روانی - اجتماعی افزایش چشمگیری دارد، گفت: اصولا سلامت روان در کشور ما متولی ندارد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز متولی سلامت روان نیست چراکه در امر اجرا دخالتی ندارد.

«سلامت روان» در کشور متولی نداردبه گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: محمد حاتمی به مناسبت هفته جهانی «سلامت روان»، اظهار کرد: این روز فرصت مناسبی است به دلیل اهمیت مسئله سلامت روان خصوصا در شرایط پساکرونا درباره عدالت در سلامت روان براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری؛ در سیاست‌های کلی ابلاغی در بندهای مختلف قانون گذاران و برنامه ریزان موظفند درباره سلامت، همه جانبه از جمله جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، ارتقاء سلامت روان جامعه، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت ارتقای سلامت روان، تحکیم بنیاد خانواده، اولویت پیشگیری بر درمان، آموزش، پژوهش، توسعه کمی و کیفی بیمه‌ها، رفع موانع تنش آفرین، ارتقاء شاخص‌های سلامت روان و... سیاست گذاری، قانون گذاری، برنامه ریزی و اجراء کنند، به گونه‌ای ک اگر سلامت روان به عنوان محور اصلی «سلامت» موجب ارتقای، نشاط اجتماعی، کارآمدی ملی و بهزیستی زندگی شود، خوب است.

وی با بیان اینکه ما براساس قانون، تشکیل استانداردها را تعیین می کنیم و براساس آن «مجوز» فعالیت می‌دهیم و نظارت می کنیم، ادامه داد: در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت یک اداره کل سلامت روان وجود دارد که حد و حدودش همین است، در صورتی که حداقل یک معاونت سلامت روان با مسئولیت یک روان شناس می بایست، وجود داشته باشد. پزشک محوری در وزارت بهداشت اشتباه است. مسئولان وزارت بهداشت نباید "پزشک" باشند. بگذارید، متخصصین کار خودشان را انجام دهند. حداقل چهار معاونت در این وزارت خانه لازم است؛ معاونت سلامت جسمانی، معاونت سلامت روان، معاونت سلامت اجتماعی  و معاونت سلامت معنوی از حوزه‌های مختلف که امور را در دست گیرند.

حاتمی معتقد است که افزایش آگاهی درباره سلامت روان حق همه شهروندان است، افزود: حق مردم است مهارت‌های زندگی از کودکستان تا دانشگاه آموزش داده شود. حق مردم است خدمات روانشناسی و مشاوره در دسترس آنها باشد. بیمه‌های پایه و تکمیلی وضع شود تا مردم بتوانند به روانشناس و مشاوره مراجعه کنند. روانشناس مدرسه و روان شناس خانواده در جامعه عملیاتی شود. مشاوره ازدواج، تحصیلی و شغلی باید هوشمند شود، اگر می‌خواهیم عدالت در سلامت روان داشته باشیم.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، نگاه سلامت محور" باید جایگزین نگاه درمان محور شود.

وی که در در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: تمام ظرفیت‌های ملی اعم از رسانه‌ها، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و نهاد و سازمان‌ها در خدمت ارتقاء سلامت روان جامعه قرار گیرد. در تربیت نیروی انسانی کار آمد در حوزه "سلامت روان"در دانشگاه ها باید تغییرات اساسی ایجاد شود. دانشگاه‌ها اکنون نیروی متخصص و کار آمد مثل پزشکی تربیت نمی کنند.

حاتمی خاطرنشان کرد: در حوزه روان شناسی و مشاوره باید در برنامه‌های درسی تغییر ایجاد شود.۵۰ درصد دروس عملی شود. دانشجویان ما پس از فارغ التحصیلی حداقل مهارتها را برای فعالیت حرفه‌ای ندارند. مجبورند با پول گزاف در کارگاه‌ها و دوره‌ها شرکت کنند. همه گواه آن است که «عدالت» در سلامت روان جامعه اجرا نمی شود، امیدوارم مسئولان ما این صحبت‌ها را جدی بگیرند. ‌شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، دولت، وزارت بهداشت، وزارت علوم برای تحقق سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری گام‌های جدی بردارند.

انتهای پیام
captcha