امام خمینی(ه)، یک اختلاف را به هفته وحدت تبدیل کرد
کد خبر: 4092310
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
حجت‌الاسلام قمی در اختامیه کنگره شعر وحدت اسلامی:

امام خمینی(ه)، یک اختلاف را به هفته وحدت تبدیل کرد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اصل هفته وحدت بر اساس یک اختلاف روایتی بین 12 و 17 ربیع‌الاول است، گفت: حضرت امام(ره) از فاصله این دو اختلاف، هفته وحدت را شکل داد که یک مدل پیشرو برای جدی گرفتن اهداف رسول اکرم(ص) و فلسفه بعثت است.

اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، بعدازظهر یکشنبه ۲۴ مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از اهالی شعر و ادب از قومیت‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان این کنگره اعلام و تقدیر شدند.

این نشست با تقدیر از پدر و مادر شهید 11 ساله سیستان و بلوچستانی در دفاع مقدس، شهید «سبیل اخلاقی» همراه بود.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست، عنوان کرد: خانواده شهید 11 ساله دفاع مقدس، شهید «سبیل اخلاقی» تقاضای دیدار با رهبر معظم انقلاب را داشتند، کم‌ترین کاری که برای این مادر و پدر بزرگوار از دست ما ساخته بود، این بود که از دفتر مقام معظم رهبری این درخواست را پیگیری کنیم که خوشبختانه این دیدار به زودی حاصل خواهد شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه ضمن اشاره به هفته وحدت، گفت: اصل این اتفاق یک اختلاف بین روایتی است که 12 ربیع را روز میلاد پیامبر(ص) می‌دانند و روایتی که 17 ربیع‌الاول را سالروز ولادت آن حضرت می‌شمارند. این هنر اسلام ناب و انقلابی حضرت امام(ره) است که از فاصله این دو اختلاف، هفته وحدت را شکل داد که یک مدل پیشرو برای جدی گرفتن اهداف رسول اکرم(ص) و فلسفه بعثت است.

اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

امروز وحدت از هر نیازی مهم‌تر و از هر دارویی شفابخش‌تر است

غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم گردآمدن در این مراسم به نشانه وحدت را مبارک خواند و گفت: در اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی در جمع عالمانی هستیم که دانش خود را در راه وحدت به کار بستند و شاعران عزیزی که با معجزه سخن برای تحکیم وحدت و مقابله با دشمنی و تفرقه شعر گفتند، آن هم در روزگاری که از منجنیق فلک، سنگ فتنه می‌بارد و شاهد هستیم که همه چگونه در تلاشند تا مسلمان را در برابر مسلمان و ایرانی را در برابر ایرانی قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن اشاره به یک واقعه نمادین از زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) در ایجاد وحدت ـ که به قبل از اسلام مربوط می‌شود ـ عنوان کرد: طبق روایت سیره‌نویسان، زمانی خانه کعبه به تعمیر احتیاج پیدا کرد، مرمت انجام شد و نوبت به نصب «حجرالاسود» در جای خود رسید و قبایل عرب هرکدام مدعی بودند که نصب حجرالاسود، شأن آن‌ها است نه دیگری و همین موجب اختلاف میان آن‌ها شد.

وی ادامه داد: این نزاع را پیش پیامبر ـ که از قبل از بعثت نزد مردم مورد احترام بود ـ بردند، ایشان تدبیری اندیشیدند، عبای مبارک خود را پهن کردند، «حجرالاسود» را در آن نهادند و از روئسای قبایل خواستند هر یک گوشه‌ای از عبا را بگیرند و سنگ را دسته‌جمعی تا موازات جایگاه اصلی آن بالا بیاورند؛ وقتی همه در این امر شرکت کردند، پیامبر با دستان خود سنگ را از میان عبا برداشته و در جای خود نهادند، به این ترتیب همه راضی شدند و نزاع به وحدت تبدیل شد.

حدادعادل در ادامه تاأکید کرد: جا دارد که از اینجا از رسول‌الله(ص) بخواهیم که عبای خود را برای ما بگستراند، رحمت خود را شامل حال ما کنند که وحدت ما هم روزافزون شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به بحث شعر نبوی در ادبیات عرب و فارسی، عنوان کرد: با اینکه قرآن شعر نبود و نیست و با اینکه خداوند می‌فرمایند: «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ»، اما پیامبر اسلام(ص)، شاعران حق‌گو را عزیز می‌داشت و همین امر سبب شد که شعر ـ چه در زمان پیامبر(ص) و چه پس از ایشان ـ در تاریخ اسلام جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

حدادعادل با اشاره به اینکه زبان عربی هم میدان وسیعی برای شعر بود، اضافه کرد: در همان زمان پیامبر کعب‌ابن زهیر، قصیده معروف «بانت سُعا» را در مدح پیامبر(ص) سرود، پیامبر(ص) عبای خود را به او صله دادند و پس از آن، سرودن شعر در نعت پیامبر(ص) در میان مسلمانان سنت شد.

وی با بیان اینکه شعر شاعران عرب پس از این سروده سرشار از نعت پیامبر(ص) است، اظهار کرد: در میان شاعران و نویسندگان همان‌طور که تحمیدیه‌نویسی در آغاز، کتاب سنت بوده، نعت پیامبر هم سنت بوده است. مقصود نظامی آنجا که می‌گوید «ای نام تو بهترین سرآغاز/ بی‌نام تو نامه کی کنم باز» از باز کردن نامه یعنی افتتاح کردن کتاب است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: نزد نویسندگان مسلمان، دانشمندان، ریاضی‌دانان، فیلسوفانو  طبیبان این سنت بوده است که همه با حمد الهی و مدح پیامبر(ص) و خاندان ایشان کتاب‌های خود را آغاز کنند. خیام کتاب ریاضی خود را با چنین مقدماتی آغاز می‌کند.

حدادعادل در ادامه ضمن اشاره به اینکه در ادب فارسی از زمان فردوسی تا به امروز کمتر شاعر درجه اولی سراغ داریم که شعری برای پیامبر(ص) نسروده باشد، تأکید کرد: اصلا افتخار شاعر فارسی‌زبان این بوده که دیوان خود را منور و مزین به شعری در نعت پیامبر(ص) کند.

وی ضمن اشاره به شاعران کلاسیک و معاصر فارسی که اشعاری در مدح و نعت پیامبر اکرم(ص) دارند، گفت: این سلسله ادامه دارد و امروز هم در این جمع شاعران ارجمند، اشعار بسیار فاخری هم در مدح و نعت پیامبر(ص) و هم در باب وحدت سرودند. امروز وحدت از هر نیازی برای ما مهم‌تر و از هر دارویی شفابخش‌تر است.

تداوم برنامه‌های کنگره ملی شعر وحدت اسلامی در طول سال

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تأکید بر وحدت اسلامی به‌عنوان عامل اصلی عزت اسلام در دنیا، عنوان کرد: امروز زیر سایه رحمت نبی مکرم اسلام(ص) و به سبب عظمتی که به برکت نام او و شهدایی که پای او ایستادند، پرچم عزت و افتخار اسلام بر قلل مرتفع عالم برپا است.

اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ضمن قرائت حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در اهمیت وحدت، اضافه کرد: اگر تفرقه بین امتی شکل گرفت و اگر بعد از نبی(ص) و بعد از تحقق وحدت، بین امت فاصله ایجاد شد، اهل باطل به اهل حق چیره می‌شوند.

وی افزود: اگرچه رسیدن به آرزوهای بزرگ و تحقق همه آرمان‌های نبی مکرم اسلام(ص) نیازمند باور عمیق‌تر و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و سرمایه‌های امت اسلامی است، اما امروز به برکت این وحدت و همدلی و ایستادن پای کلام حق، امت اسلامی محکم و مستحکم پیش می‌رود و این امت، داعیه‌دار تحقق کلمه توحید در قرآن است.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی ضمن اشاره به شاعرانی که درباره وحدت اسلامی شعر سروده و می‌سرایند، تأکید کرد: قلم هنر و باور این شاعران می‌تواند در کلمات تبلور کند و زمینه‌ساز حرکت عظیم دل‌ها و قلب‌های امت باشد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: راهی را که در کنگره ملی شعر وحدت اسلامی آغاز کردیم، این است که از حقیقت هنر استفاده کنیم تا حقیقت اسلام را به گوش همگان برسانیم. این راه با ارزش اما پر فراز و نشیب است. زنان و مردان هنرمند با باور عمیق خود می‌توانند این باور و حقیقت را در جامعه و بین امت اسلامی گسترش دهند.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی ضمن قدردانی از کسانی که در برگزاری این کنگره همدلی و همراهی داشتند، عنوان کرد: اگر وحدت محقق نشود، تمدن اسلامی در جهان محقق نخواهد شد و اگر این تمدن روی زمین نشر پیدا نکند، آن تحقق ولایت عظما و پیروزی حق بر باطل محقق نمی‌شود.

اشعار کلاسیک؛ بیشترین آثار رسیده به کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

حجت‌الاسلام محمد زمانی، دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، نیز با تأکید بر اینکه حقیقت وحدت برای همه روشن و ضرورت چنین برنامه‌هایی مشخص است، تصریح کرد: این روزها بیش از گذشته به چنین برنامه‌های وحدت‌بخشی نیازمند هستیم.

اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

دبیر علمی کنگره ملی شعر وحدت اسلامی ضمن اعلام استقبال خوب مردم از نخستین دوره این کنگره، اشاره مختصری هم به آمار این جشنواره کرد و گفت: ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که که سطح آثار  بسیار خوب و اغلب آثار کلاسیک بودند. علاوه بر تک‌آثار، شش مجموعه شعر نیز به دبیرخانه ارسال شده بود که چهار مجموعه آن در آینده نزدیک در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

زمانی در ادامه اصالت و سلامت شعر، حفظ مضمون و نوآوری و تلقی شاعر از موضوع وحدت را جزو معیارهای داوری آثار نخستین کنگره ملی شعر وحدت دانست و افزود: برنامه‌های این کنگره در طول سال ادامه خواهد داشت که برگزاری شب‌های شعر در استان‌های مختلف و فراخوان آثار مرتبط با سرود، نغمه، نوحه و پژوهش در حوزه شعر وحدت از دیگر فعالیت‌های ما خواهد بود.

مولوی علیرضا یعقوبی، استاد حوزه علمیه اهل‌سنت و شاعر از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن قرائت چندین روایت از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره فضایل  آن حضرت عنوان کرد: وحدت از نص قرآن است و باید پایه چنین مراسم‌ و مجالسی را بر کتاب و سنت بگذاریم.

یعقوبی، وحدت را امری وحیانی خواند و گفت: باید وحدت اسلامی را از کلیشه‌ خارج کنیم و مسلمانان حول محور دین جمع شوند.

اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

در ادامه این مراسم مجموعه شعر محمدجواد الهی‌پور از قم به‌عنوان جایزه ویژه کتاب نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی اعلام و برگزیدگان به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند:

ابراهیم قبله‌آرباطان از آذربایجان

فاطمه بیرانوند از لرستان

فاطمه الله مرادی از قم

رضا یزدانی از قم

رضا نیکوکار از رشت

حسن اسحاقی از کرج

رضا خورشیدی‌فرد از قم

قاسم بای از گنبد

محمد شریف از قم

زهرا محمدی از هندیجان

سیدمحمدجواد میرصفی از قم

منیره هاشمی از مشهد

اجرای گروه سرود مقامی خراسانی با لباس‌های محلی و نمایش فاطمه رادمنش با موضوع شهادت شهید «سبیل اخلاق» از دیگر برنامه‌های اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی بود.

انتهای پیام
captcha