گلایه مؤسسات قرآنی از روند حمایت مالی وزارت ارشاد
کد خبر: 4092329
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / 14

گلایه مؤسسات قرآنی از روند حمایت مالی وزارت ارشاد

برخی از مؤسسات قرآنی اخیراً گلایه‌مند هستند که وزارت ارشاد حمایت مالی از مؤسسات قرآنی را منوط به ثبت‌نام در سامانه حمد کرده است اما مؤسساتی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، موظف به پرداخت بیمه تمام کارکنان خود هستند و این مسئله برای مؤسسات به لحاظ مالی مشکل ایجاد کرده است.

مؤسسات قرآنی

بحث بودجه فعالیت‌های قرآنی همیشه یکی از پربحث‌ترین مباحثی است که در کشور مطرح بوده است. طبق قانون بودجه فعالیت‌های قرآنی به منظور تبلیغ و ترویج این نوع فعالیت‌ها در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد که این وزارتخانه هم منطبق با دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که دارد آن را توزیع یا هزینه می‌کند.

یکی از اقداماتی که وزارت ارشاد طی سال‌های اخیر انجام داده است، کمک و حمایت مالی از مؤسسات مردمی را منوط به ارائه طرح کرده است که البته این اقدام در جای خود با ارزش است، اما گاهی اوقات باعث بروز مشکلاتی می‌شود به عنوان مثال طبق شنیده‌هایی که اخیراً از مسئولان مؤسسات قرآنی شنیده‌ایم، وزارت ارشاد حمایت از مؤسسات قرآنی را منوط به ثبت‌نام در سامانه حمد کرده است که در این فرایند نیز باید کارکنان مؤسسات بیمه شوند اما مؤسسات توانایی مالی لازم برای بیمه کارکنان خود را ندارند.

گرچه اتحادیه تشکل‌های قرآنی نیز به بحث بیمه فعالان قرآنی ورود کرده است اما این بیمه هم منحصراً به مربیان، قاریان، حافظان قرآن اختصاص دارد و برای سایر کارکنان مشخص نیست که اعمال می‌شود یا خیر ضمن اینکه این بیمه هم شامل خدمات درمانی نمی‌شود. به همین دلیل مسئولان برخی از مؤسسات به دلیل مشکلات مالی حاضر به ثبت‌نام در این سامانه نیستند و تبعاً هم از حمایت‌های مالی وزارت ارشاد که به صورت برنامه‌محور انجام می‌شود، محروم می‌مانند.

برای حل این موضوع باکس خبری باز کرده و به مرور به سراغ کارشناسان امر می‌رویم تا نظر آنان را جویا شویم که در گام نخست سراغ رئیس هیئت بازرسی اتحادیه رفتیم.

محمد پیلان‌نژاد، رئیس هیئت بازرسی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، با اشاره به مسئله مطرح شده گفت: از طرف وزارت ارشاد چنین ابلاغی برای مؤسسات قرآنی انجام شده است و خود ما نیز به آن انتقاد داریم.

وی با بیان اینکه این ابلاغ رسمی بوده است و مؤسسات نیز از آن ناراحت هستند، اظهار کرد: در بحث بیمه و مالیات که مشکلات اساسی مؤسسات بوده، اتحادیه کشوری قدم‌هایی برداشته است ولی متأسفانه وزارت ارشاد این قضیه را ندید می‌گیرد و در بحث بیمه به مشکلات و تکالیف قانونی که مانع هستند، برمی‌خورد.  

پیلان‌نژاد با ذکر این نکته که ما نیز منتقد این روند هستیم اما تلاش‌هایی برای بحث بیمه مؤسسات قرآنی انجام شده است، گفت: در دوره‌های توانمندسازی، موارد را به مدیران تذکر می‌دهیم و می‌گوییم که راهکار به چه شکل است تا هم در بحث اقتصادی و درآمدزایی هم در بحث بیمه و مالیات به مشکل قانونی نخورند.

رئیس هیئت بازرسی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور با بیان اینکه در بحث بیمه و مالیات که مشکلات اساسی مؤسسات بوده، اتحادیه کشوری قدم‌هایی برداشته است، گفت: در این زمینه پیگیر هستیم اما هنوز کار رسمی صورت نگرفته است.

انتهای پیام
captcha