مهم‌ترین آفت اقتصاد ایران و گام نخست مقابله + صوت
کد خبر: 4092489
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
امجدی‌پور در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

مهم‌ترین آفت اقتصاد ایران و گام نخست مقابله + صوت

پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد ایران دچار بحران مدیریت قبیله‌ای است و باید فضای اقتصادی کشور سالم‌سازی شود.

مسعود امجدی پور

مسعود امجدی‌پور، پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه توسعه ناقص یکی از عوامل بروز رخدادهای سیاسی و اجتماعی در کشور محسوب می‌شود، گفت: مهمترین عاملی که باعث شده تا اقتصاد کشور ما همگام با سایر ارکان قدرتمند نشود و پیشرفت نکند، عدم رعایت عدالت در توزیع ثروت است. متأسفانه عدالت‌محوری در اقتصاد ایران بنا به دلایل زیادی نادیده گرفته شده که بخشی از آن به حاکمیت بازمی‌گردد و بخش دیگری مربوط به فرهنگ و مدل رفتاری مردم با یکدیگر است.

وی افزود: بخش بزرگی از اقتصاد ایران دولتی یا حاکمیتی است و در اقتصاد دولتی هم افراد خاصی نفوذ و عهده‌دار مسئولیت‌هایی هستند. بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور در اختیار آقازاده‌هاست که دائماً در دولت‌ها حضور دارند و فقط صندلی‌های مدیریتی آنها از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل می‌شود، در غیر این‌صورت افراد همان افراد هستند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصلاً چیزی به نام گردش نخبگان در اقتصاد کشور وجود ندارد، گفت: اقتصاد ایران غالباً اقتصاد نخبگی نیست و به همین دلیل در این حوزه مقوله‌ای به‌نام نخبه‌پروری یا نخبه‌انگاری مشاهده نمی‌شود و با کمال تأسف باید گفت افرادی هم که به عنوان اقتصاددان فعالیت می‌کنند نه‌تنها اقتصاددان و نخبه نیستند بلکه انسان‌های بسیار معمولی هستند که از اول انقلاب تا به امروز در حوزه‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند.

رنج اقتصادی در فقدان نخبگان واقعی

امجدی‌پور ادامه داد: در حوزه اقتصاد نه شخص قدرتمندی را پرورش داده‌ایم و نه از ظرفیت بیرونی استفاده شده و به طوری کلی اقتصاد را افراد دمِ دستی سپرده‌ایم.

وی یادآور شد: در اقتصاد ایران همواره آقازاده‌ها و سیاسیون نفوذ دارند، سیاسیونی که به واسطه روابط خویشاوندی و قومیتی و نیز حزبی در مسئولیت‌های اقتصادی پست و مقام گرفته‌اند و برای تمام شئون اقتصادی کشور اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات و تمام حوزه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و حضور دارند و در نهایت آشی را پخته‌اند که نه خودشان می‌توانند آن را میل کنند و نه مردم.


بیشتر بخوانید:


پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حکومت مظلوم‌ترین بخشی است که از وجود چنین ضعف‌هایی ضربه می‌خورد، گفت: واقعاً حکومت مظلوم است و به دلیل مظلومیتش از اینها ضربه خواهد خورد و سپس مردم. به هر حال این حکومت با خون شهدا و خیلی از اتفاقات دیگر به دست آمده، ولی نفع مالی آن را افرادی می‌برند که به هرحال با رفیق‌بازی و سیاست‌بازی پست و مقام به دست آورده‌اند.

لزوم زدودن عرصه اقتصاد از وجود سیاسیون

امجدی‌پور درباره راهکار حل این مشکل عنوان کرد: راه‌حل مشکلات کنونی بسیار ساده است، یعنی باید اقتصاد را از دست سیاستمداران گرفت و به دست اقتصاددانان واقعی سپرد تا اقتصاد خارج از دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی که ممکن است در حاکمیت جاری و ساری باشد، اداره شود. اقتصاد مقوله‌ای است که باید به آن به صورت اقتصادی نگاه کرد و همچنین در اقتصاد نباید مصلحت‌اندیشی وجود داشته باشد و ضروری است که به سخن اقتصاددانان گوش فرا دهیم.

وی تن دادن نظام اقتصادی کشور به اقتصاد دستوری را از پیامدهای منفی دخالت سیاسیون در اقتصاد عنوان کرد و افزود: اقتصاد ایران از نبود شفافیت به شدت رنج می‌برد و این عدم شفافیت منجر به این شده تا آدم‌های خاص طی سال‌ها ثروت‌های هنگفتی را به دست آورند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم پیوند نهاد حاکمیت با بدنه دانشگاه گفت: باید کمی واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم. چرا میان دولت و حاکمیت با نهادهایی مثل دانشگاه در عرصه اقتصادی پیوندی ایجاد نمی‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که چون افراد قدرتمند سیاسی اجازه برقرار چنین پیوندی را نمی‌دهند و اگر می‌خواهیم چنین پیوندی برقرار شود نباید دیگر این افراد مسئولیت داشته باشند.

امجدی‌پور ادامه داد: از سوی دیگر باید تأکید شود که غالب اساتید اقتصاد دانشگاه‌های داخل به شدت به اقتصاد لیبرال و نئولیبرال معتقد هستند و به آن افتخار هم می‌کنند، درصورتی‌که چنین اندیشه‌ای برای اقتصاد ایران فواید و مزیت به همراه ندارد. متأسفانه در دانشکده‌‎های اقتصاد تبلیغ امپریالیسم انجام می‌شود.

نخبه واقعی اقتصادی

وی افزود: در اصل نخبگان اقتصادی کسانی هستند که اقتصاد اسلامی را می‌فهمند و تهذیب نفس کرده‌اند تا اگر امکاناتی در اختیارشان قرار می‌گیرد در راستای منافع ملی و رضای خدا از آن‌ استفاده کنند.

پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: متأسفانه هیچ وزارتخانه اسلامی به معنای واقعی در کشور وجود ندارد و فقط عنوان اسلامی را یدک می‌کشند.

امجدی‌پور ادامه داد: نگاه ما ه نخبه‌پروری و به تعداد مقالات ISI اساتید محدود شده و حتی برای ارتقای حقوق و دستمزد اساتید به تعداد مقالات آنها نگاه می‌کنیم و در چنین شرایطی چه توقعی می‌توان از نخبه‌پروری داشت. علم اقتصاد در ایران بومی‌سازی نشده است.

ضرورت بومی‌سازی علم اقتصاد

وی با اشاره به نقش حوزه در بومی‌سازی اقتصاد اسلامی در کشور و اسلامی‌سازی وزارتخانه‌های اقتصادی گفت: حوزه باید انسان‌پروری کند و دیگر مأموریت‌ها به غیر از این را برای حوزه قبول ندارم و البته من نمی‌گویم علم از سیاست و اقتصاد از اسلام جداست. اما حوزه باید انسان‌پروری کند و این انسانی که پرورش داده شده در جاهای دیگر سپس به اقتصاددان، فیزیکدان و غیره تبدیل شود، یعنی اول باید انسان تربیت شود و سپس نخبه و متخصص. حوزه مانند مدرسه ابتدایی است که باید چند سال افراد در آن تهذیب نفس را بیاموزند.

پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، افرادی که صاحب قدرت سیاسی هستند نمی‌خواهند صدای حوزه و علمای حوزه شنیده شود، چون اگر قرار باشد صدای اینها شنیده شود، باید افراد سیاسی به کل کنار گذاشته شوند.

امجدی‌پور در پایان گفت: اقتصاد ایران دچار بحران مدیریت قبیله‌ای است و تجربه نشان داده با چنین شیوه مدیریتی نمی‌توان قدم از قدم برداشت، لذا ابتدا باید فضای اقتصادی کشور سالم‌سازی شود و افراد از یک سری فیلترها رد شوند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha