«إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا»؛ روشن‌کننده تکلیف در برابر حوادث امروز
کد خبر: 4093002
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
یادداشت

«إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا»؛ روشن‌کننده تکلیف در برابر حوادث امروز

حافظ و مدیر مؤسسه کریمه‌ آل رسول(ص) قم طی یادداشتی با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشور، بر ضرورت تحقیق درباره اخبار به ویژه خبرهای رسانه‌های بیگانه و پرهیز از شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی بنابر آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا...» تأکید کرد.

یادداشتبا توجه به حوادث و اغتشاشات اخیر و بررسی تکلیف عموم جامعه در مواجهه با این قبیل رویدادها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل‌ رسول(س) قم، یادداشتی را به استناد آیات کلام وحی در دو بخش تحقیق درباره اخبار و رسانه‌های بیگانه و پرهیز از شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی در اختیار ایکنا قرار داده است. متن این یادداشت به این شرح است؛

«بنا بر آیه 6، سوره مبارکه حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» خداوند می‌خواهد شناخت، بینش و بصیرت ما را نسبت به رخدادهای اطرافمان بالا ببرد و به استناد این آیه و آیات مشابه، تکلیف ما در برابر حوادث پیش آمده مشخص می‌شود.

این آیات، همان آیات هدایتگر قرآن است و در صورتی که به پیام این آیات توجه شود در بزنگاه‌ها به داد ما خواهد رسید. بنابر این هنگامی که خبری در جامعه‌ای منتشر می‌شود، باید درباره صحت و سقم آن تحقیق کرد. اگر درباره اخبار منتشر شده تحقیق نشود، پشیمانی، آوارگی، جنایت‌ها و گناه‌ها، نتیجه آن خواهد بود.

درباره افرادی که شایعه‌پراکنی می‌کنند در آیه 60، سوره احزاب آمده است؛ «لئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ؛ البته (بعد از این) اگر منافقان و آنان که در دل‌هاشان مرض (و ناپاکی) است و هم آنها که در مدینه (بر ضد اسلام) تبلیغات سوء می‌کنند (و دل اهل ایمان را مضطرب و هراسان می‌سازند) دست (از این زشتی و بدکاری) نکشند ما هم تو را بر (قتال) آنها بر انگیزیم (و بر جان و مال آنها مسلط گردانیم)». چرا برخی به خود اجازه دروغ‌گویی و شایعه‌پراکنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌دهند، انقلابی که ثمره این همه خون شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان است. این گناه بزرگی است که خداوند ما را توبیخ می‌کند.

مراقب باشید، دشمنان قسم‌خورده این نظام با ایجاد هرج و مرج، اغتشاشات، توهین به مقدسات و آتش زدن قرآن، مساجد و پرچم‌ها، می‌خواهند از شما تلفات بگیرند و به نظام ضربه بزنند و میان مردم افتراق ایجاد کنند. مراقب باشید، شایعه پخش شد، هر چیزی را باور نکنید. چطور افرادی که از برکت این نظام و انقلاب رشد کردند و به پول، مقام، ثروت و جایگاهی رسیدند به برخی از کانال‌های معاند پیوسته و علیه میهنشان صحبت می‌کنند.

چطور آل‌سعود و آمریکا که خیانت‌ها برای ما نسخه می‌پیچند و خود در مسائل و مشکلات کشور خود مانده‌اند. بنابر نص صریح قرآن آیه 14، سوره حشر، اگر فردی دنبال ایجاد اختلاف باشد، آدم بی‌عقل است. «تَحْسَبُهُمْ جَميعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّي ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ؛ تو آنان را متحد می‌پنداری‌، اما دل‌هایشان پراکنده و متفرق است و این به جهت آن است که مردمی بی‌عقل هستند».

دختری از دنیا رفت و همه ناراحت شدند. هنوز مقامات رسمی اعلام نکرده‌اند، عده‌ای به حرف‌های شبکه‌های معاند گوش سپرده و در این میان جمجمه‌ روحانی‌ را خرد کردند، گردن پاسداری را زدند و ... تمام اینها به این دلیل است که ما نسخه‌های قرآن را در زندگی خود فراموش کردیم و سر در فضای مجازی و شبکه‌های بیگانه، فرو کردیم. اگر سؤالی دارید قرآن می‌فرماید از اهلش بپرسید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ».

رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی به عنوان چشم تیزبین نظام جمهوری اسلام ایران، چشم‌انداز را مشخص کرده است. نباید به پایگاه‌های دشمن اعتماد کنیم، اگر واقعا می‌خواهید صحبت کنید با مدرک صحبت کنید چنانکه در قرآن آمده است «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً» سخن باید «سدید» باشد یعنی سخن شما آهنین و مستحکم باشد.

هر کشوری برای خود قانونی درباره پوشش و حجاب دارد، فردی که در خیابان انقلاب روسری از سربرداشت و از این طریق پناهندگی به هلند گرفت و آنجا خودش را نیز عریان کرد، پلیس هلند دستگیرش کرد به دلیل اینکه قانون کشورش را رعایت نکرد. این نشان می‌دهد هر کشوری قانونی درباره پوشش دارد.

بنابر این، این شایعات است که افراد را بی‌دین و همراه دشمن می‌کند. اعتراض به حق و انتقاد در جای خود، مورد تأیید است، اما اینکه دشمن بخواهد از ما سوءاستفاده کند، نشان می‌دهد بصیرت نداریم و حال آنکه نباید بگذاریم دشمن از ما سوءاستفاده کند».

انتهای پیام
captcha