سازمان ملل متحد از جشن تنوع نژادی تا مبارزه با اسلام‌هراسی + فیلم
کد خبر: 4093499
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
به مناسبت روزی که 75 سال پیش ثبت شد

سازمان ملل متحد از جشن تنوع نژادی تا مبارزه با اسلام‌هراسی + فیلم

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1947، 24 اکتبر مصادف با سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد را روز ملل متحد اعلام کرد، هدف این کار این بود که در این روز اهداف و دستاوردهای سازمان ملل متحد را به مردم جهان شناسانده و حمایت آنها را جلب کند.

به گزارش ایکنا، از زمان تأسیس سازمان ملل متحد در 24 اکتبر 1945 در سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، یکی از اهداف اصلی این سازمان ترویج صلح و نزدیک‌کردن ملت‌های مختلف به یکدیگر بوده و این هدف با برگزاری مراسم و یادبودهای مختلف مانند روز جهانی کودک و یا روز جهانی زنان دنبال می‌شود. مقر کنونی این سازمان در نیویورک است.

یکی از روزهای سازمان ملل که با هدف شناخت بیشتر این سازمان در جهان و آشنایی با دستاوردهای آن معین شده، روز ملل متحد (United Nations Day) است. روز ملل متحد مراسمی است که به صورت سالانه برگزار و هدف آن انعکاس دستاوردهای این سازمان در سالروز تأسیس سازمان ملل متحد است.

در سال 1947، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 24 اکتبر مصادف با سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد، روز ملل متحد اعلام کرد. هدف این کار این بود که در این روز، اهداف و دستاوردهای سازمان ملل متحد را به مردم جهان شناسانده و حمایت آنها را جلب کند.

امروز، 24اکتبر 2022، هفتادو‌پنجمین سالروز اعلام روز سازمان ملل است و به همین مناسبت نگاهی به جشن‌ها و رویدادهای این روز و رویکرد این سازمان در مبارزه با اسلام‌هراسی خواهیم داشت:

تعطیلی روز سازمان ملل در کوزوو

در سال 1971، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه دیگری (قطعنامه 2782 سازمان ملل متحد) را تصویب کرد که در آن اعلام کرد که روز سازمان ملل باید یک جشن بین‌المللی یا تعطیلات بین‌المللی باشد و توصیه کرد که این روز باید به عنوان یک تعطیل عمومی توسط کشورهای عضو سازمان ملل برگزار شود. در حال حاضر تنها کوزوو این روز را به عنوان روز تعطیل اعلام کرده است.

سازمان ملل متحد از جشن تنوع نژادی تا مبارزه با اسلام‌هراسی + فیلم

اولین رویدادی که به نام «روز ملل متحد» برگزار شد در واقع روز همبستگی و رژه نظامی متحدان جنگ جهانی دوم بود که توسط رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده فرانکلین دی. روزولت به مناسبت روز پرچم ایالات متحده در 14 ژوئن 1942، شش ماه پس از اعلامیه تأسیس سازمان ملل، راه‌اندازی شد. در شهر نیویورک مراسم این روز به عنوان رژه «نیویورک در جنگ» برگزار شد. مراسم مشابهی در لندن و کشورهای شوروی و چین  در طول جنگ جهانی دوم، در طول سال‌های 1942تا 1944 مشاهده شد.

روز ملل متحد به طور سنتی در سراسر جهان با نشست‌ها، بحث‌ها و نمایشگاه‌هایی در مورد دستاوردها و اهداف سازمان برگزار میَ‌شود. در سال 1971، مجمع عمومی توصیه کرد که کشورهای عضو آن را به عنوان تعطیلات عمومی رعایت کنند.

جشن تنوع نژادی در مدارس

چندین مدرسه بین‌المللی در سراسر جهان نیز تنوع نژادی دانش‌آموزان خود را در این روز جشن می‌گیرند (اگرچه این رویداد لزوماً در 24 اکتبر جشن گرفته نمی‌شود). این جشن‌ها اغلب شامل ‌نمایش‌های فرهنگی در شب و نمایشگاه مواد غذایی است که در آن غذاهایی از سراسر جهان در دسترس است.

روز ملل متحد، جشنی برای همه مردم

در روز ملل متحد در سال 1951، اداره پست سازمان ملل متحد اولین تمبرهای سازمان ملل را منتشر کرد که در مقر سازمان ملل در نیویورک از آن رونمایی شد.

در فیلیپین، دانش‌آموزان محلی معمولاً لباس‌های ملی کشورهای عضو می‌پوشند و برنامه‌ای را در روز سازمان ملل، که آخرین روز مدرسه قبل از تعطیلات ترم است، برگزار می‌کنند. دانش‌آموزان پرچم کشور اختصاص داده شده خود را به صورت دست‌ساز ساخته و ارائه‌هایی از مسائل فرهنگی و غذا را به عنوان بخشی از فعالیت‌های آموزشی روز آماده می‌کنند. در برخی مدارس این روز به عنوان روز مسابقات زیبایی برگزار می‌شود.

دین و سازمان ملل

نفرت‌پراکنی از طریق توهین به یک دین خاص و پیروان یکی از مسائلی بوده که گاهی باعث بروز درگیری‌هایی گسترده در بین جوامع شده است.

افترا به دین (Defamation of Religion) موضوعی است که از سال 1999 تا 2010 مکرراً توسط برخی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد) به آن پرداخته شده است.

طرح ممنوعیت افترا به دین از سوی سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) که اکنون به عنوان سازمان همکاری اسلامی شناخته می‌شود، حمایت می‌شود، به دنبال ممنوعیت گفتار و رفتاری بود که تبعیض، افراط‌گرایی و سوءتفاهم را که منجر به دوقطبی‌سازی در جوامع و  پیامدهای ناخواسته و پیش‌بینی نشده خطرناک بود، تشدید کند. این سازمان از طریق قطعنامه‌هایی به دنبال تصویب این طرح بود.

گروه‌های مذهبی، فعالان حقوق بشر، فعالان آزادی بیان و چندین کشور در غرب این قطعنامه‌ها را محکوم و استدلال کردند که این قطعنامه‌ها قانون توهین به مقدسات را بین‌المللی خواهد کرد. منتقدان این قطعنامه‌ها، از جمله گروه های حقوق بشر، استدلال کردند که این قطعنامه‌ها برای تقویت قوانین داخلی ضد توهین به مقدسات و افتراهای مذهبی است که از آن برای زندانی‌کردن روزنامه نگاران، دانشجویان و دیگر ناراضیان سیاسی که به صورت صلح آمیز اعتراض خود را بیان می‌کنند، استفاده می‌شود.

از سال 2001 تا 2010 اختلاف نظر در مورد این موضوع وجود داشت، به طوری که کشورهای اسلامی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از این قطعنامه‌های مذهبی حمایت کردند و عمدتاً دموکراسی‌های غربی مخالف آن بودند.

روز ملل متحد، جشنی برای همه مردم

به دلیل افزایش مخالفت غرب، همراه با لابی‌گری گروه‌های مذهبی، مدافع آزادی بیان و مدافع حقوق بشر، حمایت‌ها از این طرح ممنوعیت افترا به دین به تدریج کاهش یافت. برخی از کشورها در آفریقا، اقیانوس آرام و آمریکای لاتین از حمایت به ممتنع یا از ممتنع به مخالفت تغییر کردند.

در سال ۲۰۱۱، شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه تازه خود از «حفاظت از اعتقادات»، به ارجحیت «حفاظت از باورمندان» تغییر سیاست داد.

روز مبارزه با اسلام‌هراسی

اسلام، دومین دین بزرگ جهان پس از مسیحیت است و بیش از 2 میلیارد پیرو آن 24.9 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. اسلام‌هراسی ترس، نفرت یا تعصب نسبت به اسلام یا پیروان آن به نام مسلمانان است. در طول تاریخ، بسیاری از موارد پاکسازی قومی مسلمانان در سراسر جهان گزارش شده که مهمترین آنها نسل کشی رواندا، کشتار سربرنیتسا، کشتار صبرا و شتیلا، و نسل کشی روهینگیا و اویغورهاست.

مساجد در حال تخریب هستند و پوشش اسلامی مانند حجاب در بسیاری از کشورها ممنوع شده است. اسلام هراسی پس از حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک که باعث ناراحتی شدید مسلمانان در اروپا و ایالات متحده شد، تشدید شده است.

یکی از مسائلی که در روز ملل متحد مورد توجه قرار گرفته حقوق افراد به عنوان معتقدان یک دین خاص و یا تعلق به اقلیت‌های نژادی در کشورهای مختلف است. پرداختن به حقوق مسلمانان و تلاش برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه این دین و افراد باورمند به آن موضوعی است که در سخنرانی‌ها و مراسم مختلف مربوط به این روز به آن اشاره می‌شود.

این مسائل زمینه‌ساز همکاری‌هایی بین سازمان ملل و سازمان‌ها و تشکل‌های اسلامی در کشورهای مختلف جهان شده که از مهمترین‌ آنها می‌توان به سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد.

بزرگترین دستاورد مرتبط با مسلمانان به عنوان یک گروه بزرگ دینی در سازمان ملل را می‌توان در تعیین روز مبارزه اسلام‌هراسی در سال جاری میلادی دانست که بر رعایت حقوق مسلمانان به خصوص در کشورهایی که مسلمانان در اقلیت هستند، تأکید دارند.

روز ملل متحد، جشنی برای همه مردم

این مسائل و تأثیرات وسیع و منفی آن بر زندگی مسلمانان باعث شد که سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای روز 15 مارس 2022 (24 اسفند) را به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام‌هراسی تعیین و نامگذاری کند.

این قطعنامه، هرگونه اظهارات تنفرآمیز و خشن علیه مسلمانان را محکوم و خواستار تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است. این قطعنامه از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که به طور مؤثر در مورد مقابله با اسلام‌هراسی آگاهی‌بخشی و این روز را گرامی بدارند.

مراسم مرتبط با این روز هر سال در 15 مارس در 140 کشور جهان برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این روز نشان‌دادن چهره واقعی اسلام به کسانی است که از اسلام متنفرند.

این قطعنامه توسط کشورهای اسلامی ارائه شد و ایران و ۵ کشور دیگر رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را برعهده داشتند.

کشورهای اسلامی از جمله ایران، پاکستان، ترکیه، عربستان، اردن و اندونزی، رهبری این مذاکرات را برعهده داشتند و بر عزم خود برای مبارزه با اسلام‌هراسی تأکید کردند.

گزارش: محمدحسن گودرزی

 

انتهای پیام
captcha