آغاز مرمت کلیسای رفیع قزوین
کد خبر: 4093556
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

آغاز مرمت کلیسای رفیع قزوین

معاون امور میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین از مرمت بنای تاریخی کلیسای رفیع (ارامنه) قزوین از محل اعتبارات این اداره کل خبر داد.

کلیسای رفیع قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، احسان نورانی، معاون امور میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، از مرمت بنای تاریخی کلیسای رفیع (ارامنه) قزوین از محل اعتبارات این اداره کل خبر داد و گفت: در این عملیات بخش‌هایی از بام این بنا که دچار آسیب شده بود، مورد مرمت و ساماندهی قرار گرفت.

معاون امور میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با بیان اینکه این کلیسا دارای نمایی آجری و طرحی چلیپایی است، اظهار کرد: بنای این کلیسا مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است.

به گزارش ایکنا، کلیسای رفیع در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و همچنان برخی آئین‌های دینی مربوط به ارامنه در این کلیسا برگزار می‌شود.

کلیسای رفیع قزوین در حیاط مدرسه‌ای به همین نام قرار دارد. این کلیسا در دوره پهلوی اول در این محوطه که از دیرباز مجموعه آموزشی و عبادتی ارمنیان این شهر بود بازسازی شد. کلیسا دارای بنایی آجری با طرحی مبتنی بر محورهای چلیپایی است و فضای اصلی آن، به شکل مستطیل و دارای چهارستون است.

محور این فضا، شرقی غربی است و در ضلع شرقی آن، محراب کلیسا قرار دارد که با چند پله از هال نمازخانه جدا می‌شود. در دو طرف محراب، دو اتاق کوچک قرار دارد. در ضلع غربی کلیسا، دری دیده می‌شود که به فضای زیر ناقوس راه می‌یابد. این فضا طرحی هشت‌گوش دارد. ورودی کلیسا به شکل نیم‌دایره و به قرینه، در ضلع شمالی فضایی شبیه به آن ساخته‌اند.

قبل از شیوع ویروس کرونا علاوه بر مراسم عمومی مربوط به ارامنه، این کلیسا همه‌ساله میزبان آیین مخصوص «ارتحال و معراج حضرت مریم» بود که هم‌زمان با «عید تبرک انگور» در ماه آگوست (مرداد ماه) برگزار می‌شد و انجمن‌های فرهنگی ارمنی به زیارت این کلیسا می‌آمدند.

انتهای پیام
captcha