تردید در مورد حضور گسترده اقلیت‌ها در انتخابات میان‌دوره آمریکا
کد خبر: 4095181
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
استاد دانشگاه نوتردام در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تردید در مورد حضور گسترده اقلیت‌ها در انتخابات میان‌دوره آمریکا

رابرت اشمول در مورد نقش‌آفرینی اقلیت‌هایی مانند مسلمانان در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو به مانند انتخابات ریاست جمهوری گفت: دموکرات‌ها نگران هستند که رأی‌دهندگان لاتین‌تبار به مانند انتخابات ریاست جمهوری از آنها حمایت قوی نداشته باشند و این نگرانی برای آنها وجود دارد که تعداد رأی‌دهندگان آفریقایی ـ آمریکایی به اندازه سال‌های گذشته نباشد.

انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 ایالات متحده  مجموعه‌ای از انتخابات است که 8 نوامبر 2022 (17 آبان) برگزار خواهد شد و همه 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از 100 کرسی سنا با هم رقابت خواهند کرد. سی و نه انتخابات فرمانداری ایالتی و منطقه‌ای و همچنین بسیاری از انتخابات ایالتی و محلی دیگر، رقابت خواهند کرد.

انتخابات امسال به دلیل شرایط خاص داخلی و خارجی در آمریکا، از اهمیت دوچندانی در عرصه سیاسی این کشور برخوردار است. کارنامه ضعیف دولت دموکرات جو بایدن در مورد مسائل اقتصادی که تورم کم‌سابقه را در این کشور به همراه داشته و مسائل بین‌المللی مانند جنگ اوکراین باعث شده که حزب جمهوری‌خواه به گرفتن رأی اکثریت در کنگره امید زیادی داشته باشد.

رابرت اشمول(Robert Schmuhl)، کارشناس مسائل داخلی آمریکا رئیس دانشکده والتر اچ آننبرگ ـ ادموند پی. جویس (Walter H. Annenberg-Edmund P. Joyce) در رشته مطالعات آمریکا دانشگاه نوتردام (University of Notre Dame) در گفت‌وگویی که با ایکنا داشت در پاسخ به سؤالی در مورد تفاوت انتخابات امسال با انتخابات میان‌دوره‌ای سال‌های گذشته گفت: اگرچه انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 بر این موضوع متمرکز است که کدام حزب کنترل مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار خواهد داشت، اما نقش ریاست‌جمهوری در کمپین‌های انتخاباتی امسال بسیار بزرگ است. هم جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات و هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه، بر چندین مورد از مهمترین رقابت‌ها سایه افکندند.

شرایط به نفع جمهوری‌خواهان آمریکا تغییر کرده است

اشمول در مورد اینکه به دلیل عملکرد ضعیف دولت جو بایدن، شانس حزب جمهوری‌خواه برای کسب اکثریت در کنگره افزایش یافته با اشاره به وضعیت اقتصادی در آمریکا تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای به نظر می‌رسید که دموکرات‌ها در تابستان شتاب داشتند، اما اخیراً شرایط بیشتر به نفع  جمهوری‌خواهان تغییر کرده است.

تردید در مورد حضور گسترده اقلیت‌ها در انتخابات میاندوره آمریکا

وی افزود: بخشی از آن به این دلیل است که قیمت بنزین دوباره افزایش یافته و تورم همچنان بالاست. برخی از منتقدان دولت بایدن فکر می‌کنند که در دو سال گذشته دولت هزینه‌های زیادی (در بخش‌های مختلف) کرده و این همه پول باعث افزایش نرخ تورم شده است. علاوه بر این، مشکلات در مرز بین ایالات متحده و مکزیک همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد نگرانی‌های روزمره از نگرانی‌های بزرگ‌تر، مانند تغییرات آب و هوا یا حقوق زنان در مورد تولید مثل، قوی‌تر هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد نقش‌آفرینی اقلیت‌هایی مانند مسلمانان در انتخابات امسال به مانند انتخابات ریاست جمهوری به دیده تردید نگاه کرد و گفت: در این مرحله، دموکرات‌ها نگران هستند که رأی‌دهندگان لاتین‌تبار از آنها حمایت قوی نداشته باشند و این نگرانی برای آنها وجود دارد که تعداد رأی‌دهندگان آفریقایی ـ آمریکایی به اندازه سال‌های گذشته نباشد.

اشمول در مورد تغییر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان تصریح کرد: اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست بگیرند، آزادی عمل بایدن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، به‌ویژه برای برنامه‌های داخلی. جمهوری‌خواهان قبلاً گفته‌اند که تحقیقاتی را در مورد دو سال اول دولت بایدن و خانواده بایدن در نظر دارند. حتی صحبت از استیضاح برخی از مقامات بلندپایه دولتی توسط جمهوری‌خواهان وجود دارد.

وی ادامه داد: در سطح بین‌المللی، یک رئیس‌جمهور آزادی عمل بیشتری برای پیگیری اهداف خاص دارد، اما حتی در آن حوزه نیز اصطکاک و بحث وجود خواهد داشت. دولتی که در آن تفرقه ‌افتاده اغلب منجر به اختلاف بیشتر بین دو حزب بزرگ می‌شود. در این شرایط، تفرقه بین آمریکایی‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

اشمول در پایان در مورد پیش‌بینی خود از نتیجه انتخابات پیش رو گفت: به احتمال قوی به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند آورد. پیش‌بینی نتیجه برای سنا دشوارتر است. اکنون اوضاع در این مجلس، 50-50 است و به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین در این مرحله مزیت مشخصی ندارند.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha