ضعف حکمرانی سایبری در ایران
کد خبر: 4095480
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
رحمن زنگنه اظهار کرد:

ضعف حکمرانی سایبری در ایران

بک کارشناس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: در موضوع حکمرانی سایبری هفت مرحله وجود دارد که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ابزار، خدمات، محتوا و کاربر از جمله مراحل آن به شمار می‌رود و مهمترین بخش آن مربوط به حاکمیت و سیاستگذاری است که متأسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

نبود حکمرانی سایبری در ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ ششمین وبینار سواد رسانه‌ای با عنوان «حکمرانی فضای سایبری در ایران و جهان و چگونگی ارتقای امنیت ملی و حفظ استقلال کشور با ایجاد حکمرانی سایبری» شب گذشته ۷ آبان با حضور رحمن زنگنه، عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران برگزار شد.

زنگنه در این وبینار با اشاره به حوادث اخیر یک ماه گذشته در کشورمان گفت: همه این مسائل به دلیل نبود حکمرانی سایبری است؛ زیرا با وجود شورای عالی فضای مجازی، سیاست‌های آن اجرا نمی‌شود و این یعنی ما صاحب حکمرانی در فضای مجازی نیستیم و جمهوری اسلامی شأنیتی در فضای مجازی در داخل کشور ندارد.

وی ادامه داد: امروز با شبکه‌های اجتماعی و جنگ شناختی و هیبریدی، جنگ نوین، جنگ آب و جنگ رسانه‌ای مواجه هستیم و باید بتوانیم علیه دشمن، دروغ، فریب و نیرنگ آن قوی باشیم و از کشور دفاع کنیم.

حاکمیت و سیاست‌گذاری

این کارشناس رسانه گفت: در موضوع حکمرانی سایبری هفت مرحله وجود دارد که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ابزار، خدمات، محتوا و کاربر از جمله مراحل آن به شمار می‌رود و مهمترین بخش آن مربوط به حاکمیت و سیاست‌گذاری است که متأسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

زنگنه درباره حاکمیت در فضای سایبری جهان بیان کرد: حاکمیت در فضای سایبری جهان با هفت غول اقتصادی است. این شرکت‌ها بیش از ۳۰ درصد از سرمایه خود را در بخش فناوری اطلاعات اختصاص داده‌اند و عملاً بر این فضا حکمرانی می‌کنند. ما در کشورمان سیاست‌گذار داریم، اما در مرحله اجرا ضعیف هستیم و این مسئله در هشت سال گذشته بیش از پیش مشهود بوده و طی این سال‌ها به عقب برگشته‌ایم.

وی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور فرمان تقویت پلتفرم‌های داخلی را صادر کرد و همین امر باعث شد، پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند و ایتا به عنوان پیام‌رسان ملی از سایر پیام‌رسان‌ها پیشی گرفته است و همه این‌ها در حالی است که جستجو در اینستاگرام و تلگرام به نصف کاهش یافته است و اکنون در ایتا و روبیکا به اوج رسیده است؛ بنابراین اگر سیاست درستی داشته باشیم می‌توانیم تولیدات داخلی را تقویت کنیم.

لزوم تعریف سرزمین مجازی

زنگنه با تأکید بر اینکه باید سرزمین مجازی برای کشورمان تعریف شود، گفت: متأسفانه هنوز به این مرحله نرسیدیم کما اینکه نخبگان تلاش کردند طرح صیانت را به مجلس ببرند، اما از مجلس انقلابی انتظار نمی‌رفت که آن را از دستور مجلس خارج کند؛ بنابراین شبکه ملی اطلاعات، سرزمین ملی مجازی ماست که باید آن را راه‌اندازی کنیم. مرز سایبری شبکه ملی اطلاعات ما باید مرز مقاومت باشد، زیرا شهدای زیادی در این حوزه تقدیم کرده‌ایم. 

وی در ادامه بیان کرد: اگر می‌خواهیم به قدرت اساسی در منطقه برسیم، باید شبکه ملی سایبری مرز مقاومت را دربرگیرد؛ در این صورت تولیدات داخلی بین‌المللی می‌شود؛ بنابراین باید سیاست‌گذاری شود و این سیاست‌ها زمانی قابل اجراست که تبدیل به قانون شود. ساترا در زمینه صوت و تصویر به خوبی عمل می‌کند و ما در فضای مجازی نیز به چنین سازمانی نیاز داریم. پس راه‌اندازی شبکه ملی سایبری باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا این شبکه ضامن شکوفایی و تقویت فرهنگ غنی ایرانی خواهد شد.

این کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: برای اینکه یک قدرت بلامنازع باشیم باید قدرت نظامی، اطلاعاتی و امنیتی و اقتصادی داشته باشیم. ما دو ضلع از این مثلث را داریم و اگر ضلع سوم را نیز به دست آوریم دیگر کسی نمی‌تواند کشور ما را به ناامنی بکشاند. ما در دولت قبل در زمینه اقتصادی بسیار عقب افتادیم، زیرا همه کار‌ها را به برجام پیوند زدند.

وی با تأکید بر تشکیل دولت اسلامی افزود: اگر دولت، اسلامی باشد، همه چیز درست خواهد شد. نخبگان و فعالان فرهنگی باید در این راستا کمک کنند تا حکمرانی صحیح شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha