درخواست بازداوری تلاوت‌های مسابقات مالزی و طرح شائبه تحقیر قاریان ایرانی
کد خبر: 4096189
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
بیانیه مسعود نوری

درخواست بازداوری تلاوت‌های مسابقات مالزی و طرح شائبه تحقیر قاریان ایرانی

نماینده ایران در شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در بیانیه‌ای به شرح اتفاقاتی که در این دوره از مسابقات رخ داده پرداخته و در آن از مواردی همچون طولانی شدن مدت سفر به مالزی، احتمال تحقیر سطح تلاوت قاریان ایرانی از سوی دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات و پیشنهاد بازداوری و بازشنوایی تلاوت نفرات اول تا چهاردهم مسابقات از سوی هیئتی از داوران برجسته ایرانی سخن به میان آورده است.

به گزارش ایکنا، شصت‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در حالی اوایل آبان‌ به اتمام رسید که مسعود نوری، نماینده شایسته جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات، نتوانست حائز یکی از رتبه‌های برتر شود؛ امری که سبب ارائه تحلیل‌ها و نقدهای مختلفی از سوی برخی اعضای جامعه قرآنی کشور شد.

در همین راستا مسعود نوری به منظور تنویر افکار عمومی در قالب بیانیه‌ای که آن را در اختیار ایکنا قرار داده به بیان برخی نکات در مورد این دوره از مسابقات پرداخته است. مشروح این بیانیه در ادامه از نظر می‌گذرد؛

بسم الله الرحمن الرحیم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلی کُلِ حال الْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ»

اینجانب مسعود نوری 43 ساله و حائز رتبه دوم مسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته قرائت تحقیق در سال 1400 هجری شمسی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 2022 میلادی و حائز درجه 2 تلاوت و درجه 1 مدرسی گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن، در این نوشتار، بر آن شدم که شرح مختصری از وقایع پیش آمده در مسابقات اخیر مالزی را به عرض قرآنیان عزیز کشورمان برسانم. اما پیش از هر حرف و سخنی باید اذعان کنم که راضی به رضایت خداوند متعال هستم و هر چه را او برای این بنده کمترین بپسندد و مقدور فرماید، حتماً بهترین است. عمیقاً به درگاهش شکرگزارم و امید دارم نگاه لطف و رحمتش را از این بنده ناتوانش دریغ نفرماید.

سفر بنده به همراه استاد عزیزم جناب آقای دکتر نصرت‌الله عارف حسینی از روز یکشنبه مورخ 24 مهرماه از تهران به مقصد کوالالامپور آغاز شد. یکی از تفاوت‌های این سفر با سفر قاریان ایرانی اعزامی به مالزی در سال‌های پیشین، عدم وجود پرواز مستقیم از تهران به کوالالامپور به علت تحریم شرکت‌های ایرلاین ایرانی بود. لذا ما مجبور شدیم حدود 7 ساعت در فرودگاه دوحه قطر توقف کنیم و در نهایت طول مدت سفر ما 20 ساعت شد که بسیار خسته‌کننده و کلافه‌کننده بود.

همین موضوع باعث شد که زمان برای کسب آمادگی جسمی، با توجه به اینکه اولین تلاوت کننده این دوره از مسابقات بودم، کافی نباشد. البته بنده با یاری خدا و راهنمایی استاد عزیزم، سعی کردم که هم به لحاظ روحی با موضوع تلاوت به عنوان نفر اول کنار بیایم و هم توانستم تلاوت تمرینی خیلی خوبی در روز مسابقه در هتل محل استقرار انجام دهم؛ به گونه‌ای که خیالمان راحت شد که ان‌شاءالله تلاوت خوبی را در سالن مسابقه ارائه خواهم داد.

زمانی که به محل مسابقه رفتیم، بنده به جای اینکه مستقیم به قرنطینه بروم تا آماده تلاوت در سالن شوم، به اصرار مسئولین برگزاری افتتاحیه، به داخل سالن همایش‌ها رفتم تا به مدت حدود نیم ساعت در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشم. در سالن مسابقات متوجه شدم که مسئولین برگزاری، نوعی عطر یا مواد خوشبوکننده، در فضای سالن اسپری کرده بودند. پس از دقایقی احساس سوزش و گرفتگی در حنجره‌ام کردم. به محض اینکه به اتاق قرنطینه رفتم، با کمک استاد حسینی، سعی کردم صدایم را به حالت آمادگی اول برسانم، اما متأسفانه موفق نشدم، لذا در خلال تلاوت، خلط ایجاد شده، باعث ایجاد خش و گرفتگی در صدای من شد.

با این حال، بنده تلاش کردم تا این خش‌ صدا، به برنامه لحنی، تجوید، وقف و ابتدا، ریز‌ملودی‌ها، تحریرها، تلاوت معنامحور، رعایت آکسان‌های صحیح و ارائه نفس‌های بلند و قفلات مناسب، آسیبی وارد نکند. نکته‌ای که لازم است روی آن تأکید کنم، این است که بنده بدون کمترین استرس و اضطراب تلاوت نمودم که این میزان آرامش و طمأنینه برای خودم هم عجیب بود. در واقع به دلیل همین آرامشی که داشتم، توانستم آیه اول قرعه خود را که در سه خط اول آن، هیچ علامت وقفی وجود نداشت، با تسلط و اجرای قفله مناسب، تلاوت نمایم. اگر به طور ذهنی، خش را از تلاوت من حذف کنیم، شاید اشکال فاحش و قابل توجهی در تلاوتم به چشم نیاید.

یکی از دغدغه‌های این روزهای بنده که حقیقتاً آزارم می‌دهد، دادن رتبه چهاردهمی به بنده است! با توجه به سطح فنی تلاوت‌هایی که در مسابقات مالزی صورت گرفت، رتبه چهاردهم نماینده جمهوری اسلامی ایران، نه تنها عادلانه و بر اساس معیارهای مندرج در آیین‌نامه مسابقات مالزی نبوده، بلکه شائبه قصد تحقیر کشور عزیزمان و سطح تلاوت قاریان ایرانی از سوی مسئولین برگزاری مسابقات مالزی را به ذهن متبادر می‌سازد.

اگر فرض کنیم خش‌های صدای بنده، علت اصلی رتبه چهاردهمی من بوده باشد، پس چرا به قاری سنگاپوری که تلاوت وی، مملو از خروسک صوتی بود و یکی از تلاوت‌های ضعیف مسابقات را ارائه داد، رتبه پنجمی اعطا شد؟! همچنین نفر اول مسابقات، به لحاظ تکمیل مقامات که از ضروریات تلاوت در مسابقات مالزی است، هیچ یک از مقامات را به‌طور کامل تلاوت نکرد و به طور کلی، تلاوت ایشان خالی از جواب‌الجواب مقامات بود. یا اینکه قاری مالزی به دلیل نفس بسیار کم، در موارد زیادی، اقدام به وقف و ابتداهای اشتباه و بعضاً خارج از عرف تلاوت نمود، که باز هم حائز رتبه دوم مسابقات شد. قاری عراقی نیز با وجود ارائه تلاوت ضعیف و پر از ناکوکی، حائز رتبه چهارم مسابقات شد.

یکی دیگر از شگفتی‌های این مسابقه که منجر به ایجاد شبهه در ذهن ما در خصوص نحوه داوری و انتخاب افراد برتر مسابقه شد، عدم اعطای رتبه به قاری افغانستان، برادر عزیزمان جناب آقای روح‌الله هاشمی بود، در حالی که تلاوت ایشان به گونه‌ای بود که کسب یکی از رتبه‌های برتر توسط ایشان در اذهان عموم متسابقین، بدیهی بود. اما در کمال ناباوری، نه به قاری ایرانی و نه به قاری افغانستان، هیچ یک از رتبه‌های‌ اول تا پنجم اعطا نشد! در واقع نتایج این دوره از مسابقات مالزی نشان داد که مسئولین برگزاری این مسابقات به محتوای آیین‌نامه اعلامی خودشان، پای‌بند نبوده‌اند.

در اینجا دوست دارم این دل‌گویه را خدمت همه عزیزان عرض کنم که بنده حدود 6 ماه در حال انجام تمرینات مداوم تحت نظارت جناب آقای دکتر حسینی بودم و در این مدت، با همراهی دلسوزانه خانواده‌ عزیزم، سعی کردم با داشتن رژیم تغذیه مناسب و شرکت در جلسات متعدد قرآن و تلاوت در محضر اساتید و نیز شبیه‌سازی مسابقات مالزی، خودم را برای اجرای موفق در مسابقات مالزی آماده کنم که متأسفانه ایجاد یک خش غیر مترقبه و خارج از کنترل، تلاوت بنده را تحت‌الشعاع قرار داد.

در پایان، با توجه به اینکه از نظر بنده و تعداد زیادی از اساتید و صاحب‌نظران، رتبه چهاردهم برای نماینده جمهوری اسلامی ایران، به‌هیچ وجه منطقی نبوده و احتمال قصد تحقیر در آن می‌رود و توقع به‌حق می‌رفت که جزء رتبه‌های برتر قرار گیرد، از مسئولین محترم سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته محترم اعزام قاریان تقاضا دارم جهت احقاق حق و زدودن شائبه‌ای که در ذهن برخی از دوستان شکل گرفته، تلاوت‌های نفرات اول تا چهاردهم این دوره از مسابقات مالزی توسط هیئتی از داوران برجسته جمهوری اسلامی ایران بر اساس آیین‌نامه مسابقات مالزی، مورد بازشنوایی و بازداوری قرار گیرد و امتیازات و رتبه‌های حقیقی از نظر این هیئت محترم، به اطلاع جامعه قرآنی کشورمان برسد تا حداقل در کشور خودمان، مشخص شود که نتایج مسابقات امسال، تا چه حد، دور از انتظار و عدالت بوده است؟

امید است مسئولین عزیز و دلسوز قرآنی جمهوری اسلامی ایران که در این سال‌ها، انصافاً زحمات خالصانه‌ای برای ترویج فرهنگ والای قرآن کریم متحمل شده‌اند، با توجه به نتایج ناعادلانه این مسابقات و سایر مسابقات مشابه بین‌المللی، تدابیری بیندیشند که عاقبت و سرنوشت قرآنی قاریان منتخب ایرانی که سال‌های متمادی در امر قرائت قرآن کریم زحمات فراوانی کشیده و عمر خود را در این راه مصروف می‌کنند، به نتایج مسابقات این‌چنینی گره نخورده و جایگاه آنها به عنوان قاریان بین‌المللی یا هر عنوان مقبول دیگری شناخته شده و حفظ گردد.

اللّهم وفّقنا لما تحبّ و ترضی

خادم‌القرآن مسعود نوری

10 آبان 1401

انتهای پیام
captcha