دوری از قرآن؛ زمینه‌ساز سقوط انسان در پرتگاه‌های بی‌بازگشت
کد خبر: 4096222
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

دوری از قرآن؛ زمینه‌ساز سقوط انسان در پرتگاه‌های بی‌بازگشت

مدیر مؤسسه کریمه(س) گفت: اگر به وظایف خود عمل کنیم و انسانیت داشته باشیم، اجازه نمی‌دهیم کوچکترین تخطی به حریم دیگران داشته باشیم. تمام این افعال به دلیل دوری از معرفت قرآن است. دوری از قرآن انسان را به لبه پرتگاه می‌برد و زمینه سقوط انسان را در پرتگاه‌هایی بی‌بازگشت فراهم می‌کند بطوری که شیطان بر فرد مسلط خواهد شد.

سقوط در پرتگاهبه گزارش ایکنا، صد و چهلمین جلسه هفتگی آموزش ترتیل و فنون قرائت قرآن کریم و حفظ همراه با مفاهیم احمد دباغ، قاری و حافظ بین‌المللی روشندل کشور در دفتر مرکزی مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) برگزار شد.

در  این جلسه حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه به بیان نکات مفاهیمی پرداخت.

وی با استناد به آیات تلاوت شده از سوره نساء گفت: خداوند متعال در آیه 69 سوره نساء «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا» جایگاه ویژه‌ای برای افرادی که از فرامین الهی، فرامین پیامبر(ص) و اولیا و اهل‌بیت(ع) اطاعت می‌کنند، در نظر گرفته است، به طوری که آنها همراه با پیامبران و شهدا و صالحین هستند و بهترین رفقا و همنشینان را در فردای قیامت خواهند داشت.

وی ادامه داد: اگر فردی در کف میدان، حقی را ضایع می‌کند و به ساحت مقدسات، قرآن، مسجد و محراب و پرچم بی‌حرمتی می‌کند به دلیل معرفت نداشتن به مضامین قرآن و مصحف شریف است. هنگامی که از حق و حقیقت اطاعت پذیری نداریم، از سرویس‌های بیگانه اطاعت‌پذیر خواهیم شد و آن هنگام است که فرامین الهی را کنار می‌گذاریم و به دسیسه‌ها، حیله‌ها و مکر دشمنان توجه می‌کنیم.

حکیمی با تأکید بر اینکه افرادی که در آشوب‌های این روزها شرکت کردند نمونه بارز این امر هستند که فکر می‌کنند راه درست را انتخاب کرده‌اند، افزود: اگر به وظایف خود عمل کنیم و انسانیت داشته باشیم، اجازه نمی‌دهیم کوچکترین تخطی به حریم دیگران داشته باشیم و آنچنان طلبه جهادی و بسیجی را سلاخی کنیم و یا بیاییم و به قداست حرم شاهچراغ(ع) توهین کنیم و زائران بی‌گناه را اعم از زن و مرد و بچه و پیر و جوان را آنچنان به خاک و خون بکشیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام این افعال به دلیل دوری از معرفت قرآن است، بیان کرد: دوری از قرآن انسان را به لبه پرتگاه می‌برد و زمینه سقوط انسان را در پرتگاه‌هایی بی‌بازگشت فراهم می‌کند بطوری که شیطان بر فرد مسلط خواهد شد و به خیلی از افراد که شایسته بی‌حرمتی نیستند، بی‌حرمتی روا می‌دارد که باید پاسخگو باشد.

فرازی از تلاوت ترتیل احمد دباغ، حافظ بین المللی جمهوری اسلامی ایران از آیات 69 تا 72 سوره مبارکه نساء

وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا ﴿۶۹﴾
و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ایمان، اخلاق و عمل صالح] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند.

ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيمًا ﴿۷۰﴾
این [رفاقت با آنان] بخشش و فضلی از سوی خداست، و [در استحقاق این کرامت و فضل] کافی است که خدا [به نیّات و اعمال مطیعان] داناست.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا ﴿۷۱﴾
ای اهل ایمان! [در برابر دشمنْ مهیا و آماده باشید و] سلاح ها و ساز و برگ جنگی خود را برگیرید، پس گروه گروه یا دسته جمعی [به سوی جنگ با دشمن] کوچ کنید.
وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا ﴿۷۲﴾
یقیناً از شما کسی است که [از رفتن به سوی جنگ] درنگ و کُندی می کند، پس اگر به شما [رزمندگانی که به جنگ رفته اید] آسیبی رسد، گوید: خدا بر من محبت و لطف داشت که با آنان [در میدان جنگ] حاضر نبودم.
انتهای پیام
captcha