ثواب زیارت حضرت معصومه(س) در روایات
کد خبر: 4097144
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

ثواب زیارت حضرت معصومه(س) در روایات

حضرت فاطمه معصومه(س) در میان فرزندان امام کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع) والاترین شأن و منزلت را دارد لذا زیارت این بانوی بزرگوار در قم ثواب بسیاری دارد که در روایات به آن اشاره شده که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

رحلت حضرت معصومه(س)حضرت فاطمه معصومه(س) در میان فرزندان امام کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع) والاترین شأن و منزلت را دارد در زیارتنامه حضرت معصومه(س) از این بانوی بزرگوار با القابی همچون طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه و ... یاد شده است که هر کدام از این‌ها پیام‌آور یکی از ابعاد و فضایل درخشان ایشان است. این بانوی بزرگوار در برخی از خصوصیات شبیه حضرت زهرا(س) است. برای نمونه، در خاندان رسول خدا(ص) دوتن از بانوان هستند که از مقام شفاعت بسیار گسترده‌ای برخوردارند، اولین آن وجود نازنین حضرت زهراست و بعد از آن کریمه اهل‌بیت، فاطمه معصومه(س) است.

امام صادق(ع) در اشاره به شأن حضرت می‌فرماید: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکوفَةُ الصَّغِیرَة» خداوند متعال حرمی دارد که آن مکه است، نبی مکرم اسلام(ص) حرمی دارد که همانا آن مدینه است، حضرت امیرالمؤمنین‌(س) حرمی دارد که آن کوفه است و حرم ما ائمه شهر قم است. (بحارالانوار،جلد 57،صفحه 228)

همچنین روایات دیگری از امام هشتم‌(ع) در این زمینه وجود دارد که می‌فرماید: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة» هر کسی خواهرم را در قم با معرفت زیارت کند، بهشت بر او واجب است. (بحار ج. ۴۸ صفحه ۳ ظ. ۷)»

رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: حکمت الهی بر این تعلق گرفته است که قبر دخترم حضرت فاطمه زهرا تا ظهور فرزندم حضرت مهدی (ارواحنا له الفداه) مخفی باشد، اما خداوند متعال تمام فضیلت زیارت دخترم را بر زیارت دخترم حضرت فاطمه معصومه مترتب کرده است.به عبارت دیگر اگر کسی حضرت فاطمه معصومه‌(س) را زیارت کند، خداوند عالم ثواب زیارت قبر حضرت فاطمه زهرا (س) را به او می‌دهد.

امام صادق (ع) «الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است. (بحار، ج. ۶، ص. ۲۱۶)

امام رضا(ع) فرمود: هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در ری یعنی امام زاده حمزه را که در کنار مرقد حضرت عبدالعظیم(ع) قرار گرفته است یا خواهرم حضرت معصومه(ع) را در قم زیارت کند، به همان ثواب زیارت من می‌رسد.

در متن زیارت خطاب به حضرت آمده است که سلام بر تو ای دختر رسول خدا و سلام بر تو ای دختر امیرالمؤمنین(ع)، سلام بر تو ای دختر حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه(س)، سلام بر تو ای دختر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و… که تمامی این خطابات نشان‌دهنده عظمت بانوی کرامت است.

انتهای پیام
captcha